اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/4/28    کد خبر: 15720040   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 10  دقیقه

خروج 19 درصدی مددجویان توانمند شده شاهین‌شهر و میمه از چرخه حمایت بهزیستی

خروج 19 درصدی مددجویان توانمند شده شاهین‌شهر و میمه از چرخه حمایت بهزیستی

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، امین عسگری صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن هفته بهزیستی برگزار شد به‌ تشریح آخرین فعالیت‌ها و خدمات اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به مراجعه‌کنندگان و مددجویان این نهاد پرداخت و اظهار کرد: این سازمان در ابتدا با وظایف بسیار محدود به همت شهید«فیاض بخش» و همکارانش با وظایف بسیار محدودی شکل گرفت و سپس با متمرکز شدن وظایف ۱۶ مؤسسه و نهاد خیریه، امروز در بیش از 4 حوزه امور اجتماعی، توان‌بخشی ، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی بیش از  ۱۱۴ نوع ریز فعالیت از قبل از تولد تا بعد از مرگ به مددجویان تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهد.


وی با بیان اینکه در حوزه‌های مسائل مختلف اجتماعی نزدیک به 600 خانوار که 835 نفر هستند تحت حمایت بهزیستی شاهین‌شهر و میمه هستند، افزود: برخی از خانواده‌هایی که در این شهرستان صاحب چند قلو هستند، نیز از خدماتی همچون دریافت شیر خشک رایگان یا تسهیلات با نرخ سود پایین استفاده می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه این نهاد از 55 کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست در قالب طرح امداد بگیر در حال حمایت است، تصریح کرد: در شهرستان شاهین‌شهر و میمه دوخانه دختر راه‌اندازی شده است که از دختران بی‌سرپرست و بد سرپرست با ارائه خدماتی همچون روانشناسی، گفتاردرمانی، آموزش و سایر نگهداری و مواظبت می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از هزینه‌های سازمان بهزیستی از محل تأمین اعتبارات دولت و حمایت‌های خیرین تأمین می‌شود، ادامه داد: سه کلینیک، یک مجتمع غیر دولتی و دو خیریه به این 600 خانواده تحت پوشش اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه خدمات ارائه می‌کنند.

عسگری با بیان اینکه از 600 خانواده تحت پوشش 48 خانواده از حمایت‌های نهادهای بیمه گری همچون سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند، گفت: در سطح شهرستان شاهین‌شهر و میمه 23 مهدکودک خصوصی، 4 روستا مهد، 2 آدینه مهد وجود دارد که در آنها یک هزار و 300 کودک در حال آموزش هستند.

وی از برگزاری طرح یک وعده‌غذای گرم در مهد روستاها سخن گفت و ادامه داد: در طرح منافع عالیه قسمتی از شهریه این دسته از مهدکودک‌ها پرداخت‌شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه سال گذشته 75 کودک بی‌سرپرست یا بد سرپرست توسط اورژانس اجتماعی ما شناسایی شدند، تصریح کرد: سال گذشته با مشاورهایی که در حوزه طلاق به زوجین جوان داده شد شاهد کاهش 33 درصدی بودیم.

وی به خدمات حوزه توان‌بخشی پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته در حوزه شهری به 2 هزار و 750 معلول و در حوزه روستای به 230 معلول خدمات‌رسانی شد در ضمن در شهرستان شاهین‌شهر 250 دانش‌آموز و 38 دانشجو معلول تاکنون شناسایی‌شده است.

عسگری از حمایت 30 تا 100 درصدی دانشجویان معلول چه در دانشگاه‌های دولتی و چه آزاد توسط سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: سال گذشته برای 18 نفر واجد شرایط خدمت سربازی که تحت پوشش ما بودند معافیت صادر شد. هم‌اکنون 506 نفر از مددجویان اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه از خدمات بیمه سلامت استفاده می‌کنند و 38 نفر آن‌ها عضو صندوق بیمه درمانی که ما تشکیل داده‌ایم هستند که به‌صورت ماهیانه به آن‌ها یارانه دارو پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سه مرکز کیمیا، نیکان و پیام به معلولین ذهنی ما در شهرستان شاهین‌شهر و میمه ارائه سرویس می‌دهند، بیان داشت: نزدیک به 150 معلول ذهنی از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند و هرماه اداره بهزیستی به مدیران مراکز یاد شده یارانه پرداخت می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه در یک مرکز اصحاب و روان این شهرستان نزدیک به 100 بیمار اعصاب و روان نگهداری می‌شود، بیان داشت: دو مرکز نگهداری از سالمندان در شهرستان شاهین‌شهر و میمه دایر هست که به‌صورت شبانه‌روزی به سالمندان ارائه سرویس می‌کند.

وی با بیان اینکه در شهرستان شاهین‌شهر و میمه چهار تشکل حمایت از معلولین داریم، خاطرنشان ساخت: شهرستان شاهین‌شهر و میمه نزدیک به 60 معلول ضایعه نخاعی دارد که ماهیانه مبلغی یارانه دریافت می‌کنند.

عسگری یادآور شد: کارفرمایانی که توان معلولین در راستای اشتغال‌زایی آن‌ها استفاده می‌کند سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلفی ازجمله بیمه، مالیات، تسهیلات ارزان‌قیمت و حتی پرداخت 30 تا 50 درصد حقوق آن‌ها بر اساس آنچه قانون کار تعریف کرده است حمایت می‌کند.

وی به فعالیت‌های حوزه پیشگیرانه اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه به‌خصوص در بحث آموزش اشاره کرد و گفت: در این راستا همایش‌ها و کارگاه‌های مختلفی برگزار شده است که آثار و نتایج خوبی به همراه داشته است.

رئیس اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و 224 نوزاد مورد معاینه شنوایی قرار گرفتند، بیان داشت: از این تعداد 200 نزدیک به 200 نوزاد مشکوک به ناشنوایی شناسایی شدند که 119 تای آن‌ها به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه در حوزه بینایی سال گذشته نزدیک به 7 هزار و 500 نوزاد مورد معاینه قرار گرفتند که 345 مورد آن‌ها مشکوک به نابینایی یا کم بینایی بودند، ادامه داد: از این تعداد مشکوک 205 نوزاد سالم بودند و مابقی به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

عسگری با بیان اینکه سال گذشته از ازدواج 12 زوج جوان به خاطر مسائل ژنتیکی جلوگیری به عمل آمد، بیان داشت: در سطح شهرستان شاهین‌شهر و میمه 3 مرکز ترک اعتیاد برای معتادین خود معرف و 3 مرکز اقامتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کمپ‌های ترک اعتیاد شاهین‌شهر و میمه یک هزار و 200 معتاد بدون تجویز دارو درمان شدند، تصریح کرد: در شهرستان شاهین‌شهر و میمه 12 مرکز مشاوره عمومی و تخصصی دایر هست که سال گذشته بیش از 25 هزار و 700 شهروند به آن‌ها مراجعه کرده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه در سال 97 نزدیک به 42 درصد از معابر و پیاده‌روهای سطح شهر شاهین‌شهر برای استفاده معلولین و سالمندان مناسب‌سازی شد، گفت: سال گذشته نزدیک به 19 درصد از مددجویان توانمند شده شاهین‌شهر و میمه از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند درحالی‌که استاندار تعریف‌شده برای ما 10 درصد بود.

وی از افزایش 60 درصدی جذب کمک‌های مردمی سخن گفت و افزود: در سال 97 از محل جذب کمک‌های مردمی توانستیم 10 دستگاه بخاری و کولر، 13 کمک جهیزیه و 22 مورد کمک‌هزینه تهیه مسکن و 7 مورد نیز تسهیلات ودیعه مسکن به مددجویان تحت پوشش کمک کنیم.

عسگری وجود پدیده کارتن‌خوابی و فعالیت نوجوانان مهاجران خارجی را دو معضل سال‌های اخیر شهرستان شاهین‌شهر و میمه بیان کرد که از مجموع 93 متکدی جمع‌آوری‌شده ، 89 نفر غیر ایرانی بودند که از شهرستان‌های برخوار و اصفهان برای فعالیت‌های غیرقانونی به این شهرستان آمدند.

وی خلأ قانونی برخورد لازم با کودکان متکدی زیر18سال اتباع بیگانه را این‌گونه ذکر کرد که این دسته از کودکان زیر18سال در خیابان‌های این شهر به مشاغل کاذب روی آوردند و هر بار که مأموران شهرداری این کودکان را جمع‌آوری و به امور اتباع بیگانه تحویل می‌دهد به علت خلأ قانونی، پس از مدتی دوباره رهاسازی می‌شوند و به شغل‌های قبلی خود بازمی‌گردند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+