اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1403/2/28    کد خبر: 15727552   در دسته بندی استانها نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 14  دقیقه

امام جمعه تودشک اصفهان:

 امام رضا (ع) دارای عالی‌ترین الگوی رفتاری و اخلاقی برای مؤمنان است

 امام رضا (ع) دارای عالی‌ترین الگوی رفتاری و اخلاقی برای مؤمنان است

  امام جمعه شهر تودشک اصفهان گفت:  امام رضا (ع) نیز دارای عالی‌ترین و نیکوترین رفتارهای اخلاقی بوده و ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت، بهترین الگوی رفتاری برای مؤمنان و دنبال کنندگان مکتب رضوی (ع) است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا نریمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر تودشک با تاکید و توصیه بر رعایت تقوای الهی اظهار کرد: یکی از فضایل خورشید هشتم و امام مهربانی‌ها اما رضا (ع) توجه ویژه به تقوی است.


وی افزود: تمامی انبیاء الهی به ویژه حضرت خاتم النّبیین (ص) در اخلاق نیک و ستوده، سرآمد روزگار بودند، تا آن جا که خداوند متعال از بین تمام اوصاف نیک آن حضرت، بر اخلاق نیکویش اشاره می‌فرماید و رمز و راز موفقیّت او را در نرم خویی می‌داند.

خطیب نماز جمعه‌های تودشک با اشاره به ده ویژگی اخلاقی و کاربردی در سیرۀ امام رضا(ع) تصریح کرد:  اول: جامعیت شخصیت اخلاقی بر محور خدامحوری، همه عبادت ها، انفاق ها، مهربانی ها و. .. او را یک امر به هم مرتبط می کند و آن رضایت خداوندی و اطاعت از خدای متعال است. دوم: پافشاری بر ولایت اهل بیت(ع)، امام رضا(ع) در گفتگو با مسئولان مملکت، علماء، مردم و در مناظرات و همه جا از حق ولایت خود و پدران خود دفاع می کرد. سوم: آراستگی به اخلاق نیک، امام رضا (ع) به اخلاق عالی و ممتاز آراسته بودند، و بدین سبب دوستی عام و خاص را به خود جلب می کردند. چهارم: پرهیزکاری و تقوای حضرت، تقوای امام رضا (ع) طوری بود که نه تنها مردم، بلکه دشمنان نیز به آن اعتراف می کردند؛ چراکه تمام فکر و اندیشه حضرت، حفظ دین خدا و اجرای وظائف الهی بود و نجات خود و مردم را در تقوا، پرهیزکاری و عبادت می دانستند. سنگ زیرین همۀ فضایل عالی انسانی و معنوی، تقوا و پاکی و دوری از معصیت است. امام صادق(ع) فرمودند: اتَّقُوا اللَّهَ وَ صُونُوا دِینَکمْ بِالْوَرَعِ؛ از خدا پروا کنید. [و خودنگهدار باشید] و دین تان را با دوری از حرام حفظ کنید!». پنجم: سخاوت امام رضا(ع)، سخاوت باعث روشنایی و گرم شدن کانون خانوادۀ فقراء و بینوایان می شود؛ در جامعه ای که افراد، سخاوتمند نباشند آن جامعه مرده به حساب می آید. برای درک بیشتر وجود این صفت برجستۀ اخلاقی و رفتاری در امام رضا(ع) به ذکر نمونه هایی از سخاوت ایشان اشاره می کنیم: رد نکردن فقیر. بخشیدن تمام اموال و زمانی که امام رضا(ع) در خراسان بودند، در روز عرفه ، تمام اموال خود را به فقرا انفاق نمودند. ششم: صبر و مقاومت امام رضا(ع)، یکی از اصول مهم اخلاقی در زندگانی امامان معصوم(ع) که همواره در زندگی آن ها مشاهده شده، صبر و مقاومت است، این بزرگواران، الگوی بزرگ صبر و قهرمان مقاومت و بردباری بودند. هفتم: عزّت نفس امام رضا(ع)، هشتم: اخلاق پسندیده با خانواده و زیردستان، چون امام کاظم(ع) بیشتر عمر شریفشان در زندان ها سپری شد، امام رضا(ع) به عنوان پسر ارشد، مسئول نگهداری خانوادۀ ایشان بودند، نهم: اخلاق نیکو با مردم، امامان با مردم نشست وبرخاست داشتند و در تعاملات اجتماعی به نیکوترین صورت با آنان برخورد می کردند. دهم: برخوردهای تربیتی و سازنده و برابر دانستن انسان ها در حقوق: در چشم امام رضا(ع) همۀ افراد مقام و ارزش داشتند و به آنان حرمت می گذاشت و برابری انسان ها را در حقوق ملاحظه می کرد، از تحقیر انسان ها و پست شمردن آنان و توهین و استهزاء، سخت جلوگیری می کرد ولی از برخوردهای تربیتی و سازنده دریغ نداشت.

وی بیان داشت: اهل معرفت، در ماه ذیقعده اُنس بیشتری با وجود مبارک حضرت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء پیدا می‌کنند. در این ماه به زیارت حضرت و تشرف به مرقد منور سلطان سریر ارتضاء بسیار سفارش شده است. وجود مبارک و نازنین خود امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس به زیارت من بیاید سه جا به یاری او می‌آیم تا از ترس و بیم رهایش سازم: ۱- زمانی که نامه‌های اعمال را به‌دست راست و چپ می‌دهند، ۲- کنار پل صراط، ۳- کنار میزان. زیارت خوب و با کیفیت امام رضا علیه السلام «كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ». زیارة الله یعنی اوج تقرب الله؛ و تنها کسانی می‌توانند به چنین لیاقتی برسند که از طریق زیارت امام رضا علیه السلام، تخلق و تشبه به امام رضا علیه السلام پیدا کرده‌اند.

حجت الاسلام نریمانی گفت: اهل معرفت، در ماه ذیقعده اُنس بیشتری با وجود مبارک حضرت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء پیدا می‌کنند. در این ماه به زیارت حضرت و تشرف به مرقد منور سلطان سریر ارتضاء بسیار سفارش شده است. وجود مبارک و نازنین خود امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس به زیارت من بیاید سه جا به یاری او می‌آیم تا از ترس و بیم رهایش سازم: ۱- زمانی که نامه‌های اعمال را به‌دست راست و چپ می‌دهند، ۲- کنار پل صراط ۳- کنار میزان.

وی تاکید کرد: زیارت خوب و با کیفیت امام رضا علیه السلکم «كَکنَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ». زیارة الله یعنی اوج تقرب الله؛ و تنها کسانی می‌توانند به چنین لیاقتی برسند که از طریق زیارت امام رضا علیه السلام، تخلق و تشبه به امام رضا علیه السلام پیدا کرده‌اند.

امام جمعه تودشک اصفهان به برگزاری نمایشگاه کتاب و حضور و بازدید سه ساعته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه این است که تبلیغات کتاب‌خوانی همه‌گیر شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فضای کتاب‌خوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند. کتاب بایستی یک جای خاصّی، هم در سبد معیشت مردم و خرید مردم، هم در مجموعه‌ی وقت‌گذاری‌های آنها داشته باشد؛ هر روز یک مقداری کتاب باید بخوانند.

وی با بیان توصیه‌هایی به منتخبان مجلس دوازدهم، گفت: یکم- تلاش مومنانه و رفیقانه - نه رقیبانه- برای تشکیل و انتخاب هیأت رئیسه و اعضا و کمیسیون‌هاسیونها. واقعیت این است که با پایان یافتن تبلیغات انتخاباتی، اینک نوبت رفاقت برای خدمت است نه رقابت برای قدرت، دوم- ۱۷۴ نفر از نمایندگان تازه‌نفس هستند. به باور ما اومهم‌ترینهمترین وظیفه آشنایی عمیق با قانون اساسی و وظایف نمایندگی و اسناد بالادستی کشور و مهم‌تر از آن آشنایی عمیق با گفتمان امام راحل و رهبر حکیم انقلاب اسلامی است. سوم- جانمایی واقعی و به دور از احساس و هیجکمیسیون‌هاییونهای مجلس براساس تخصص و نیاز جامعه. چهارم- تلاش مجاهدانه برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی است.

حجت الاسلام نریمانی به سالروز حماسه فتح خرمشهر در سوم خرداد اشاره کرد و گفت: بشر امروز تقریباً تمام انواع و اقسام جنگ‌ها را تجربه کرده است. جنگ سخت، جنگ سرد، جنگ نرم و حالا جنگ شناختی و ادراکی! ما در جنگ تحمیلی، خرمشهر داشتیم که برای مردم و نظام، سقوط آن بسیار دردناک و جانگداز؛ و فتح آن بسیار مبارک و مسرت‌بخش بود. به همین نسبت در جنگ شناختی و ادراکی، دشمن با هدف ایجاد اختلال در محاسبات و تصمیمات ما در صدد پیروزی در جنگ اراده‌ها و اشغال خرمشهر اراده و عزم ما است.

وی تصریح کرد:  رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: «راه مقابله با جنگ شناختی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جبهه دشمنان انقلاب اسلامی، استمرار راه شهدا و عمل به درس آنان یعنی مجاهدت، ایستادگی و مقاومت است.

امام جمعه شهر تودشک اضافه کرد:  فتح الفتوح ایران اسلامی در سوم خرداد روز پیروزی مقاومت اقتدار و حماسه دست آوردی نورانی با دست یابی به پیروزی های مختلف همراه با ابعاد بزرگ که ثمره امروزآن رخ داد طوفان الاقصی ولیله القدر آن وعده صادق برای عزت فلسطین وغزه در زمان کنون و اتحاد وانسجام جبهه مقاومت بیداری دانشجویان دانشگاه های مختلف آمریکایی و اروپایی که لازم است درجهاد تبیین توجه نوجوانان و جوانان را به این اقتدار ها معطوف نمود که نتیجه این عظمت ها برگرفته از فرهنگ شهادت و ایثار بوده وخواهد بود و یاد شهدای عزیز در این مسیر نورانی را گرامی می داریم.

وی گفت: مهم‌ترین راهبردهای شبکه امامت را برای گفتمان‌سازی و فرهنگ‌پردازی در زمینه افزایش جمعیت، به شرح ذیل می‌توان برشمرد:
 ۱) ترویج تحكیم خانواده‌

۲) ترویج ازدواج‌های آسان

۳) اصلاح بینش، نگرش و رفتار خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری

۴) مطالبه تحقق کامل "قانون جوانی جمعیت" و تقدیر از سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت

۵) ترویج فرهنگ اعتماد و حُسن‌ظن به خداوند

اصلی‌ترین ابعاد دغدغه‌های رهبر انقلاب در موضوع جمعیت

۱. تأمین نیروی جوان و با نشاط برای پیشرفت پایدار کشور

۲. رفع آسیب‌های نگاه مقلّدانه به زندگی غربی

۳. لزوم نگاه راهبردی و آرمانی به مسئله جمعیت

۴. جمعیت، عاملی مؤثر برای ایجاد تمدن نوین اسلامی

پیام‌های قرآنی در موضوع جمعیت

لازم هست توجه داشته باشیم

۱. جمعیت، موهبت الهی

۲. کثرت جمعیت، خیر کثیر

۳. جمعیت، عاملی مهم در اقتدار جامعه است

۴. جمعیت و ارمغان رشد و بالندگی فردی و اجتماعی

۵. جمعیت، مانعی جدی برای دشمن:

6. فرزند، بشارت الهی

7. فرزندآوری، نیازمند شکر

8. برای فرزندآوری از لطف و رحمت الهی مأیوس نشویم

9. در فرزندآوری از امدادهای غیبی غافل نشویم

10 سقط جنین ممنوع

وی در پایان با اشاره به عملیات موفقیت آمیز وعده صادق گفت:از جمله آثار موفقیت آمیز این عملیات می توان به افزایش تصاعدی محبوبیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و تحرک سایر کشورها در حمایت از فلسطین ( هر چند به صورت صوری مانند قطع روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی) و بازگشت رژیم صهیونیستی به منطقه خاکستری نبرد با جمهوری اسلامی ایران پس از یک دوره گستاخی و عبور از خطوط قرمز می توان اشاره کرد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # # امام رضا (ع) #اسلام #شعیان #مردم #جویا #ایران
ما را دنبال کنید:
+