اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/13    کد خبر: 15727092   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 19  دقیقه

یادداشت؛

آیا نمایندگان مردم اصفهان در مجلس پاسخگوی مطالبات مردم بوده‌اند؟

آیا نمایندگان مردم اصفهان در مجلس پاسخگوی مطالبات مردم بوده‌اند؟

  یک روزنامه‌نگار گفت: طبق آیه قرآن هرگونه تسلط بیگانگان اعم از نظامی، سیاسی فرهنگی و اقتصادی بر امور کشورهای اسلامی ممنوع است و یکی از مهم‌ترین وظایف وکلای مجلس، تلاش برای تحقق همین فرمان قرآن است.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، عاطفه قلع ریز فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار طی یادداشتی با مطرح‌کردن این پرسش «آیا نمایندگان مردم اصفهان در مجلس پاسخگوی مطالبات مردم بوده‌اند؟» به شرح آورده است؛


در حالی به ماه‌های پایانی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم که بعضی از نمایندگان منتخب  مردم اصفهان در مجلس پس از طی ۴ سال همچون برخی از نمایندگان پیشین در دوره‌های مختلف مجلس نتوانستند ۳ معضل اصلی اصفهان و مطالبه مردم را همچون بحران خشکسالی و خشکی زاینده‌رود، معضل آلودگی هوا و معضل فرونشست را حل‌وفصل کنند.

به‌طوری که نه طرح بهشت‌آباد و نه طرح کوهرنگ ۳ که جزو طرح‌های انتقال آب به اصفهان است از توقف خارج و پیشرفت فیزیکی داشته است و نه تعداد روزهای آلوده هوای اصفهان کاهش‌یافته و نه از گسترش فرونشست به دیگر نقاط کاسته شده است و دقیقاً حال و روز اصفهان با ۴ سال گذشته و سال‌های قبل‌تر نه‌تنها بهتر نشده است؛ بلکه از نظر این سه مقوله بدتر هم شده است.

هر ۴ سال یکبار انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور تعدادی از کاندیداها با عنوان نماینده مردم برگزار می‌شود؛ آنها با هم رقابت می‌کنند، وعده و وعیدها در قالب شعارهای انتخاباتی و اهداف خود بین مردم مطرح می‌کنند، بنرهای تبلیغاتی خود را علم می‌کنند و با صدای بلند فریاد می‌زنند که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

اما نماینده مردم کیست؟

نماینده مردم در ساده‌ترین تعریف به معنای مدافع حقوق مردم در مجلس است که یکی از مهم‌ترین نهادهای قانونی کشور محسوب می‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به فردی اطلاق می‌شود که خواسته و مطالبات مردم آن شهر، ‌روستا یا منطقه را احصاء و نه‌تنها به گوش مسئولان برسانند؛ بلکه از حدود اختیارات قانونی خود بهره و از تصویب طرح‌های غیرکارشناسی ممانعت و کارشکنان و قانون‌گریزان را استیضاح و رای به عزل فرد بدهند و عاملی برای رفع مشکل آن شهرستان شود.

اما گویا برخی نمایندگان مردم در مجلس توان و اختیاری آن‌گونه که در قانون برای آنها تعریف شده است ندارند یا اینکه طی سال‌های اخیر اراده‌ای برای حل مشکل مردم در آنها وجود ندارد و بیشتر ترجیح می‌دهند با به شکل سمبلیک مشکلات و معضلات شهر اصفهان را رفع کنند.

آنچه سال‌ها نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف مجلس از خود نشان داده‌اند تنها نقش یک پیگیر کننده یا انتقال پیام بوده‌اند؛ مثلاً ید طولانی در ایراد سخنرانی در مسائل مختلف اصفهان دارند از جمله آب و زاینده‌رود، آلودگی هوا و فرونشست.

مسائلی که برای درمان و حل آن باید از هر ثانیه بهره گرفت و جایی برای مسکوت ماندن نیست یا دیگر نمی‌توان به گفتاردرمانی اکتفا کرد.

این در حالی است که ۵ نماینده منتخب مردم اصفهان در مجلس پس از انتخاب در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای با تأکید بر وفای به عهد خود، در این بیانیه اظهار کرده‌اند: «در بیان عظمت این مردم کلام قاصر است؛ ولی تلاش شبانه‌روزی و خدمت بی‌منت و جایزه‌ای هرچند خرد؛ اما سرشار از ارادت به مردم مصفای دیار نصف جهان خواهد بود تا همتی را روانه میدان تعاملات بهارستان کنیم تا همه آن قولی که از ما خواندید و روایت شد به‌سان برگه حضور و غیاب در دفتر تأییدتان یکی‌یکی خط تأیید بخورد. ۴ سال که سهل حتی برای روز و ساعت و ثانیه‌اش با شما عهد و پیمان خدمت می‌بندیم و گزارش‌های منظم و رصدهای دقیق‌تر از آن برای دریافت صدا و کلام و خواسته شما را در قالبی مدون و علمی و ساختارمند متعهد می‌شویم.»

اگر چه آمار قابل‌توجهی در ایراد سخنرانی در حوزه آب و پیگیری نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در عرصه آلودگی هوا و فرونشست طی ۴ساله گذشته در رزومه کاری هریک از منتخبین مردم اصفهان وجود دارد؛ اما آنچه خواسته سال‌ها مردم است اینکه معضلات و بحران‌های استان با جلسه و گفتاردرمانی حل‌وفصل نخواهد شد باید مانع اجرای طرح‌های انتقال آبی شد که سال‌های خشکسالی را برای اصفهان به ارمغان آوردند.

وعده‌های نماینده مردم اصفهان در مجلس چیست؟

اگر چه بعضی نماینده‌های مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مکرراً مطالبه آب، احیای زاینده‌رود، خطر فرونشست و کاهش آلودگی هوا را داشته‌اند؛ اما گویا زورشان بیش از مردم عادی نیست و در انتها دست‌هایشان را به نشانه تسلیم بالا برده و کنار مردم اصفهان که هیچ ابزار قانونی در اختیار ندارند صرفاً یک مطالبه‌گر باشند تا یک حلال مشکلات که دارای جایگاه قانونی و حقوقی است.

به‌طوری‌که حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در یک گفتمان خبری اعلام کرده بود که کم‌آبی نه‌تنها بخش‌های صنعت و کشاورزی استان اصفهان را تحت‌تأثیر قرار داده؛ بلکه برای تأمین آب آشامیدنی جمعیت پنج میلیون‌نفری استان هم مشکلات جدی ایجاد کرده است.

او به معضل فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: سالیانه بین ۸ تا ۱۹ سانتی‌متر در دشت‌های اصفهان و ۲ ونیم سانتی‌متر در ساختمان‌های عمرانی، نشست زمین مشاهده می‌شود که پیامد تمام‌شدن عمر آبخوان زاینده‌رود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نتیجه این اتفاق، از بین رفتن تأسیسات، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، ریل‌ها و... است که در این صورت از سرمایه‌های فعلی استان اصفهان، تنها یک خاطره برای ما باقی می‌ماند.

حجت‌الاسلام میرزایی، یادآور شد: سال ۹۲ رئیس‌جمهور فعلی، وعده جریان دائمی آب در رودخانه زاینده‌رود را داد که محقق نشد و امروز از هشت سال پیش اوضاع به‌مراتب بدتر است.

تصمیمات سیاسی و نگاه جناحی به مشکل کم‌آبی در سال‌های گذشته سبب شده نه‌تنها دردی از مردم دوا نشود؛ بلکه بر اختلافات قومیتی و درون و برون‌استانی هم دامن زده می‌شود.

اسفندیار امینی، مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی مرکز استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که میزان روزهای بازگشایی آب زاینده‌رود در ۴ سال گذشته در مقایسه با ۴ سال قبل‌تر چگونه بوده است و آیا نمایندگان مجلس توانسته‌اند در بازگشایی زاینده‌رود نقش مثمرثمری ایفا کنند، گفت: از سال آبی ( ۰۲-۱۴۰۱) پنج نوبت ۱۰ روز آب‌باز بود و از سال آبی ( ۰۱-۱۴۰۰) پنج نوبت ۱۰ روزه و از سال آبی

(۱۳۹۹-۱۴۰۰) یک نوبت ۱۰ روزه و از سال ( ۹۹-۱۳۹۸) ۶۵ روز آب برای غله و ۷۰ روز برای صیفی‌جات زاینده‌رود باز شد در واقع طی ۴ سال گذشته تنها ۲۴۵ روز آب زاینده‌رود باز بوده است و این در حالی است که در مقایسه با ۴ سال قبل‌تر زاینده‌رود ۴۴۰ روز باز بوده است.

تعداد روزهای آلوده اصفهان شهر اصفهان تا پایان سال ۹۷، تعداد ۵۵ روز هوای پاک، ۲۶۴ روز هوای سالم و ۴۶ روز هوای آلوده را تجربه کرده بود. سال ۹۸ تعداد ۱۹ روز هوای پاک، ۲۴۵ روز هوای سالم و ۱۰۱ روز هوای آلوده برای این کلان‌شهر ثبت شد.

طبق آمار مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست اصفهان، ۱۹۷ روز هوای سالم و ۸۰ روز هوای آلوده داشته است و این در حالی است که با آمار بیش از ۴۰ درصدی آلودگی هوا تا سال ۱۴۰۱ و در امسال (۱۴۰۲) تعداد روزهای آلوده اصفهان ۸۷ و از نظر نوع آلاینده برای عموم و حساس بدتر از پارسال بوده است.

برخی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نه‌تنها اقدامی عاجلی در دورکردن صنایع از مرکز شهر و بردن آنها به شعاع ۵۰ کیلومتری نکردند؛ بلکه حتی در خاموش بودن ۷ ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اصفهان هم بی‌اطلاع‌اند یا ترجیح می‌دهند سکوت کند.

یک منبع آگاه در این ارتباط می‌گوید: ایستگاه‌هایی سنجش آلودگی‌ها در اصفهان تنها یک آلاینده هوا را نشان می‌دهد؛ مثلاً گردوغبار و مابقی آلاینده‌ها از جمله مواد سوخت و اوزون را نشان نمی‌دهد و این درحالی‌که ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران تمام علائم را نشان می‌دهد.

وی نقش برخی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را در رفع معضلات و مشکلات مردم این‌گونه تشریح می‌کند: آیا زاینده‌رود اصفهان پر آب شده است یا فرونشست زمین یا اینکه آلودگی هوا کمتر شده است.

وی می‌گوید: یک تا دو نفر از نمایندگانی کمی فعالیت داشته‌اند و مابقی هر یک به دنبال مواردی همچون فرزندآوری.

اما اگر بخواهیم پا را فراتر گذاشته و به سطح دوم از مشکلات اصفهان بپردازیم خواهیم دید که حتی در کاهش آمار طلاق، بالابردن انگیزه جوانان برای ازدواج و فرزندآوری، رفع مشکل وام ازدواج و وام اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری و رفع موانع سرمایه‌گذاری و جذب آنها، رفع مشکلات تولیدکنندگان و رفع بیکاری و بالابردن امنیت شغلی و غیره نیز نمایندگان مجلس نقشی مؤثری نداشته‌اند.

خواسته مردم از نمایندگان چه بوده است؟

در فیلمی که با همین عنوان در خبرگزاری تسنیم سال ۹۸ منتشر شده بود عمده خواسته و مطالبه مردمی از نمایندگان انتخابی خود در مجلس شورای اسلامی تخصص‌گرایی و شفافیت، مردمی‌بودن آنها و پاسخگویی به مطالبات آنها، حل مشکلات و دغدغه‌های مردم، تصویب قوانینی که باری از دوش مردم بردارد و رفع آلودگی هوا و گذاشتن وقت برای رفع مشکلات مردم، پرهیز از هر گونه شعار و عمل به وعده‌هایی انتخاباتی ذکر شده است.

اصل بر همکاری مجلس و دولت برای پیشبرد اهداف کشور وحل مشکلات مردم است و مجلس باید باحفظ روحیه همکاری، با استقلال و هوشیاری روند امور را تحت‌نظر داشته و در شرایط لازم از جمله در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور و نیز نظارت بر اجرای برنامه‌وبودجه و درآمدها و هزینه‌های دولت بدون ملاحظه سیاسی و جناحی از همه اختیارات خود برای نظارت بر اجرای قانون بهره ببرد.

اصل بر همکاری مجلس و دولت برای پیشبرد اهداف کشور و حل مشکلات مردم است و مجلس باید با حفظ روحیه همکاری، با استقلال و هوشیاری روند امور را تحت‌نظر داشته و در شرایط لازم از جمله در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور و نیز نظارت بر اجرای برنامه‌وبودجه و درآمدها و هزینه‌های دولت بدون ملاحظه سیاسی و جناحی از همه اختیارات خود برای نظارت بر اجرای قانون بهره ببرد.

امام خمینی رحمه‌الله در مورد این ویژگی نمایندگان می‌فرماید: «نگذارید در مجلس شورا اشخاصی بروند که آنها با قدرت‌های بزرگ پیوستگی دارند، باید ملت با اختیار و اراده خود، با امتیاز خود و انتخاب خود اشخاص صالح را، اشخاص متقی را، اشخاصی را که برای ایران کار می‌خواهند بکنند، به نفع ایران کار می‌کنند، آنها را باید تعیین بکنید.» این روش پسندیده برگرفته از آیات شریفه الهی است که می‌فرماید: «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» ; «خداوند هرگز راهی برای [برتری و تسلط] کافران بر اهل ایمان قرار نداده است.»

طبق این آیه هرگونه تسلط بیگانگان اعم از نظامی، سیاسی فرهنگی و اقتصادی بر امور کشورهای اسلامی ممنوع است و یکی از مهم‌ترین وظایف وکلای مجلس، تلاش برای تحقق همین فرمان قرآن است.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #انتخابات #سیاست #مردم #جویا #ایران #خبر #استانداری اصفهان
ما را دنبال کنید:
+