اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1400/8/2    کد خبر: 15723597   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 7  دقیقه

در گفت‌وگو با دکتر حاج هاشمی؛

دانستنی‌های بارداری و زایمان

دانستنی‌های بارداری و زایمان

  یک متخصص گفت: برای آمادگی برای بارداری بهتر است که خانم‌ها قبل از باردار شدن اقداماتی از جمله آزمایشات پزشکی را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، این بار برای به دست آوردن آخرین دانستنی‌های بارداری و زایمان به سراغ خانم دکتر مریم حاج هاشمی متخصص این حوزه پزشکی رفتیم.


  • زنان برای آمادگی بهتر در بارداری بهتر است چه اقداماتی انجام دهند؟

برای آمادگی برای بارداری بهتر است که خانم‌ها قبل از باردار شدن اقداماتی را انجام دهند که شامل مراجعه جهت انجام پاپ‌اسمیر، درصورتی‌که زمان غربالگری آنها رسیده باشد و نیز انجام یک سری آزمایش‌ها از جمله قند، کارکرد تیروئید، کم‌خونی ادرار و بررسی بیماری‌های ویروسی است.

بیمار بهتر است در صورت وجود بیماری زمینه‌ای مثل بیماری قلبی، روماتیسمی، عصبی و غیره قبل از بارداری با پزشک در مورد بیماری‌هایش و میزان کنترل بودن آن و اجازه حاملگی صحبت کند.

معمولاً به خانم‌ها توصیه می‌شود از یک ماه قبل از بارداری از قرص اسیدفولیک استفاده کنند تا احتمال مشکلات عصبی در جنین کاهش یابد. درصورتی‌که بیمار علائم عفونت واژینال دارد قبل از اقدام به بارداری برای بررسی و درمان آن مراجع کند.

برای مشکلات دندانی نیز بهتر است که مشکلات دندانی قبل از بارداری درمان شوند ولی اگر این کار انجام نشد در سه‌ماهه دوم می‌توان این کار را انجام داد.

  • آیا کیست تخمدان برای بارداری خطرناک است؟

وجود کیست تخمدان درصورتی‌که خوش‌خیم باشد مشکلی در بارداری ایجاد نمی‌کند ولی گاهی اوقات بخصوص از هفته ۱۲ تا ۱۸ احتمال تورشن دارد که با علامت درد ظاهر می‌شود. بهتر است قبل از بارداری تکلیف کیست‌های تخمدان مشخص شود.

  • تأثیر قرص‌های ضد بارداری در ناباروری چیست؟

گاهی باور غلطی وجود دارد که قرص ضدبارداری باعث نازایی یا کاهش باروری می‌شود ولی این حرف درستی نیست و درصورتی‌که پزشک شما آن را تجویز کرد حتماً آن را مصرف کنید.

ولی کلاً توصیه می‌شود که بعد از ازدواج به مدت طولانی از بارداری جلوگیری نشود زیرا در این مدت احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف و ایجاد تنگی لوله‌ها وجود دارد.

  • چه مدت طول می‌کشد تا پس از قطع قرص‌های ضد بارداری، فرد باردار شود؟

با قطع قرص ضد بارداری بلافاصله باروری برمی‌گردد و حتی در یکی دو ماه اول احتمال آزاد شدن دو تخمک و ایجاد حاملگی دوقلو زیاد است. پس اصلا نگران ناباروری ناشی از قرص ضد بارداری نباشید.

  • آیا بارداری در طی مصرف قرص‌های ضد بارداری امکان دارد؟

در صورتی که قرص‌های ضد بارداری درست مصرف شوند احتمال بارداری بسیار کم است ولی در صورت فراموشی و یا مصرف بعضی داروها مثل بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها به طور هم‌زمان ممکن است اثر قرص‌ها کاهش یابد پس در این موارد باید بیشتر مراقب بود و از روش‌های دیگر به طور هم‌زمان استفاده کرد.

  • عوارض قرص‌های ضد بارداری چیست؟

قرص‌های ضدبارداری احتمال ایجاد لخته خون در بدن فرد را دارد که البته باید فرد مستعد این امر باشد.

برای همین برای شروع این داروها به پزشک مراجعه کنید پزشک با گرفتن شرح‌حال از جمله سابقه سکته مغزی یا قلبی در افراد فامیل که در سن زیر 55 سال اتفاق افتاده و سایر عوامل خطر میزان احتمال آن را می‌سنجد ممکن است نیاز باشد تا سطح آنزیم‌های کبدی و چربی و یا قند خون هم بررسی شود تا احتمال ترومبوز سنجیده شود.

بعضی افراد مبتلا به بیماری‌های کبد پستان یا سردرد‌های میگرنی بهتر است این داروها را مصرف نکنند. به‌هرحال برای هر دارویی باید فواید آن نسبت به معایب سنجیده شود و حتماً توسط پزشک تجویز شود.

  • آیا در بارداری احتمال ابتلا به بیماری کووید -19 افزایش می‌یابد؟

در بارداری احتمال کووید افزایش نمی‌یابد ولی در صورت ابتلا احتمال شدید بودن آن زیاد است بنابراین خانم‌های حامله باید بسیار مراقب باشند و اصول قرنطینه را بیشتر رعایت کنند.

  • بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای زنان باردار به ویروس کرونا چیست؟

بهترین راه پیشگیری از ابتلا استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و رعایت قرنطینه و اجتناب از رفت و آمد‌های غیر ضروری است.

  • آیا احتمال ابتلا ویروس کرونا از مادر به جنین وجود دارد؟

احتمال ابتلا در دوران جنینی بسیار کم است و حتی بعد از تولد هم ابتلا مادر به کرونا مانع شیردهی به نوزاد نیست و با رعایت اصول بهداشتی مثل شستن دست‌ها و زدن ماسک می‌توان فقط برای شیردهی نوزاد را در اختیار مادر قرارداد.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+