اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/3/3    کد خبر: 15719549   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 17  دقیقه

نمی‌توان به عملکرد مجلس دهم نمره درخشانی داد/ روز جهانى قدس امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

نمی‌توان به عملکرد مجلس دهم نمره درخشانی داد/ روز جهانى قدس امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه فولادشهر لنجان اظهار کرد: بزرگان ما مقید بودند روز اول ماه رمضان دو رکعت نماز شکر بخوانند که خدا را شکر زنده ماندند و ماه رمضان را درک کردند.


وی افزود: در این ماه شیطان به غل و زنجیر بسته می‌شود. خیلی عجیب است شیطان که خیلی فعال است. چگونه در این ماه بسته می‌شود؟ امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «شیطان عُقده، عُقده پیش می‌آید» یعنی گِره، گِره، آرام‌آرام. (نهج‌البلاغه، خطبه 121)

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: به گفته یکی از بزرگان که می‌فرمود: «ابتدا شیطان، گره تعلق به مستحبات را از دل آدم باز می‌کند. آرام‌آرام مستحبات را کنار می‌گذاری. دوم، شیطان گره تنفّر از مکروهات را باز می‌کند؛ می‌گوید: مکروه عیبی ندارد و مکروه را مرتکب می‌شوی. در مرحله سوم گره علاقه به واجبات را باز می‌کند. پس نسبت به واجبات سُست می‌شوی. چهارم گره تنفّر از حرام را باز می‌کند و حرام را مرتکب می‌شوی». حالا چرا شیطان در این ماه دستش بسته می‌شود؟! دلیلش این است که آدم یا مستحب انجام می‌دهد یا واجب.

وی گفت: می‌خوابی، خوابت عبادت محسوب می‌شود. نفست تسبیح محسوب می‌شود. مسجد می‌آیی، قرآن می‌خوانی و یا از تلویزیون سخنرانی گوش می‌دهی؛ چون در این ماه این گره‌ها را سفت می‌کنی شیطان نمی‌تواند به تو راه پیدا کند.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: البته اینکه گفته‌اند شیطان بسته است، نسبی است، در همین ماه رمضان انسان‌هایی هستند که جنایت می‌کنند، عرق می‌خورند، معصیت می‌کنند، حتی نماز هم نمی‌خوانند، روزه هم نمی‌گیرند. قرآن می‌فرماید: هر کس نور خدا در زندگی‌اش کم‌رنگ شود؛ شیطان ایمانش را سرقت می‌کند [زخرف،36] و شیطان همراهش می‌شود.

وی متذکر شد: لذا تا هنگامی‌که نور خدا قوی است، او نمی‌تواند بیاید. در ماه رمضان نور خدا قوی است. در همه خانه‌ها قرآن تلاوت می‌شود و زبان‌ها مشغول ذکر خداست. طبیعتاً می‌گویند که دست شیطان بسته است و درهای رحمت الهی باز است. بخصوص در شب‌های قدر که از امشب شروع می‌شوند.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر ادامه داد: در میان ماه‌های سال، ماه مبارک رمضان و از میان شب‌های این ماه، شب قدر از شرافت و عظمت ویژه‌ای برخوردار است. در اهمیت این شب، همین بس که قرآن کریم در این شب نازل‌شده است و از هزار ماه برتر است.

وی خاطرنشان کرد: به قول شهید مطهری (ره) اوج معنویت ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر است. به لحاظ فکری و اخلاقی حتماً باید زمینه را فراهم کنیم که از این شب‌های مهم و سرنوشت‌ساز استفاده کنیم. یک‌شب بیش از هشتاد سال است. یک‌عمر است، چقدر عزیز است. چه فرصت طلایی برای انسان پیش‌آمده که باید آن را مغتنم بداند.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: شب‏هاى قدر را قدر بدانید و براى مسائل كشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل كشورهاى اسلامى دعا كنید. حل همه مشكلات را از خدا بخواهید. در حق مریض‌ها و مریض دارها و حاجت مندان، براى همه دعا كنید. براى هدایت انسان‏ها، براى خودتان، براى زندگى‏تان، برای فرزندانتان، جوان‌هایتان، براى كشورمان، رهبر عزیزمان، براى گذشتگانتان و براى آن چیزی كه مى‏خواهید خداى متعال به شما بدهد، دعا كنید و مهم ‏تر از همه به صاحب واقعى این شب یعنى به ولی‌عصر، ارواحنافداه، توجّه كنید؛ به در خانه خدا و مساجد بروید و به بركت امام زمان (ع) از خداى متعال خواسته‏هایتان را بگیرید. ساعات و دقایق این شب‌ها را قدر بدانید.

وی بیان داشت: اما نام علی و شهادت آن امام بزرگوار به ماه رمضان و شب‌های قدر عظمت مضاعفی بخشیده است. این شب‌ها خانه مولا علی (ع) چه خبر است؟! برویم خانه علی (ع). برویم آنجایی که همه‌چیزمان را ازآنجا داریم. در روایات می‏ نویسند مولا علی (ع) در بستر بود. اطراف بستر علی (ع) فرزندانش بودند. حضرت ابتدا رو کرد به پسر بزرگ‌ترشان امام حسن (ع) و با او شروع کرد صحبت کردن و وصیت‏ هایی به فرزندش کرد؛ بعد خطاب کرد به همه فرزندانش؛ یعنی امام حسن، امام حسین، ابوالفضل (علیهم‌السلام)؛ همه نشسته‌اند؛ حتّی دخترها ازجمله زینب (س) هم نشسته‌اند. به آن‏ها فرمود بعد از من فتنه‌ها از هر طرف به سمت شما می‏آید. اینجا شخص خاصی را جدا نکرد؛ همه بچه‌ها را گفت؛ یعنی یا حسن، یا حسین، یا ابوالفضل، یا زینب این را بدانید که فتنه‌ها از هر طرف به‌سوی شما می‏ آید و منافقین این امّت کینه دیرینه خود را از شما طلب می‏ کنند و می‏ خواهند انتقام بکشند؛ بر شما باد به صبر!

وی افزود: یک‏ وقت دیدند علی (ع) صورتش را کرد سمت حسین (ع) و گفت در خصوص شما، ای حسین، فتنه‌ها از هر سو و از هر جانب به سمت تو می ‏آید؛ بر شما باد به صبر! تا اینجا باز هم کلی فرمود؛ امّا در روایت دارد حضرت دوباره رو کرد به حسین (ع) و گفت: یا اباعبدالله، این امّت تو را شهید می‏ کنند؛ بر تو باد به تقوا و صبر! در اینجا می‏ نویسند وقتی علی (ع) این جمله را گفت بی‏ هوش شد.

امام‌جمعه فولادشهر اضافه کرد: چه شد که علی (علیه‌السلام) بی‏هوش شد؟ من می ‏گویم صحنه روز عاشورا نزد علی (ع) تمثّل پیداکرده بود؛ امّا کدام صحنه از عاشورا؟ صحنه شهادت حسین (ع). آن صحنه چه موقعی بود؟ آن موقعی که شمر روی سینه حسین (ع) نشسته بود ولی آن موقع شهادت حاصل نشد؛ می‏دانید شهادت در چه موقعی حاصل شد؟ می‏نویسند آن خبیث یک جسارتی کرد؛ حسین (ع) را برگرداند، صورت حسین (علیه‌السلام) به زمین آمد، در روایت دارد علی (ع) به هوش آمد؛ نگاهی به فرزندانش کرد و شروع کرد این جملات را گفتن: «اینک رسول خدا آمده است؛ عمویم حمزه آمده است؛ برادرم جعفر آمده است؛ به من می‏گویند علی بشتاب! ما منتظر تو هستیم». علی (ع) چهره‌اش را برگرداند به‌طرف تمام فرزندانش و گفت شمارا به خدا می‏سپارم؛ در روایت دارد عرق به چهره علی (ع) نشست؛ دیدگانش را روی‌هم گذاشت؛ پاها را به‌سوی قبله کشید؛ این جملات را می‏ گفت: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه وَحْدَهُ ...» لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.

وی در ادامه بیان داشت: اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسان‌سازی است که انسان‌های معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسان‌های سالم و انسان‌های سالم خود را تبدیل به انسان‌های کامل کنند.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: برنامه ماه مبارک رمضان برنامه تزکیه نفس است، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانى است، برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به‌سوی خداست، برنامه ترقى دادن روح است. اگر بنا باشد که ماه مبارک بی آید و انسان سى روز گرسنگى و تشنگى و بى‏ خوابى بکشد و مثلاً شب‌ها تا دیروقت بیدار باشد و به این مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عید فطر بیاید و با روز آخر شعبان یک‌ذره هم فرق نکرده باشد، چنین روزه‏اى براى انسان اثر ندارد.

وی تأکید کرد: اسلام که نمى‏خواهد مردم بى‏جهت دهانشان را ببندند، بلکه با روزه گرفتن قرار است که انسان‌ها اصلاح شوند. چرا در روایات ما آمده است که بسیارى از روزه‌داران هستند که حظّ و بهره آن‌ها از روزه جز گرسنگى و تشنگی چیزى نیست؟ بستن دهان از غذاى حلال براى این است که انسان در آن سى روز تمرین کند که زبان خود را از گفتار حرام ببندد، غیبت نکند، دروغ نگوید، فحش ندهد.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر گفت: امروز سوم خرداد است. خرداد؛ ماه مقاومت و ايستادگى است. ماهى كه در آن روزهايى همچون سوم خرداد يادآور حماسه جاودان و ماندگار آزادى خرمشهر، ۱۵ خرداد روز حماسه بزرگ ايستادگى مردم در برابر استبداد رژيم ستم‌شاهی و استعمار خارجى وجود دارد، این‌ها ازجمله روزهايى هستند كه خرداد را به ماهى سراسر مقاومت تبديل کرده است.

وی اضافه کرد: البته به اين روزهاى مقاومت بايد يك روز افتخارآفرین ديگر را نيز افزود و آن چهارم خرداد است. روزى كه از آن با نام روز رشادت و جان‌فشانی مردان و زنان دزفولى ياد مى‏شود كه با تمام وجود براى حراست از ميهن در برابر دشمن متجاوز ايستادند.

حجت‌الاسلام سرافراز عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ موشك، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راكت هواپيما به دزفول اصابت كرد و بيش از ۱۹ هزار واحد مسكونى و تجارى در اين شهر تخريب شد. دزفول در مقاومت قهرمانانه‏اش ۲ هزار و ۶۱۰ شهيد تقديم اسلام و انقلاب كرد كه سن ۲۵۰ شهيد از سه روز تا ۱۰ سال بوده است.

وی گفت: شايد اگر آن روزها ايران داراى توان موشكى بود و پاسخ موشك ‏ها را با موشك مى‏ داد، رژيم بعث ديگر جرات ادامه چنين جناياتى را نداشت اما نبودِ چنين توانى موجب گستاخى بيشتر ارتش بعث و جنايات‏ بى‏ شمار آن‏ها در دزفول شد.

امام‌جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: ملت ايران مقياس بزرگ مردم دزفول است كه ۸ سال با دستان خالى در برابر تمام تجاوزات و جنايات ارتش بعثى و ۳۵ كشور پشتيبان آن ايستادند و حاضر به ترك خانه و كاشانه خود نشدند و با مقاومت، پاسخ آن‌همه موشک‌باران و جنايات دشمنان اين سرزمين را دادند و در نهايت، دشمن را تسليم اراده خويش ساختند. با اين تفاوت كه آن روز، ايران اسلامى فاقد توانمندى موشكى بود ولى امروز اين توان خود را به رخ دشمن كشيده و او را وادار به كرنش كرده است.

وی تأکید کرد: امروز هرگونه مذاكره در باب توان موشكى و دفاعی كشور مغاير با امنيت ملى كشور است و شايد اصرار آمريكا و اروپا بر مذاكره موشكى نيز براى تكرار سناريوى دوران صدام باشد كه هدف از آن ضعيف‏ کردن ايران در برابر تهديدات منطقه‏ اى و جهانى است.

حجت‌الاسلام سرافراز متذکر شد: داشتن توان موشكى براى آن است كه از تكرار دزفول ‏ها و خرمشهرها جلوگيرى شود. از موشك‏باران‏ هاى ديوانه‏ هايى همچون صدام جلوگيرى و استقلال و امنيت كشور در برابر هر تجاوزى حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: هفتم خردادماه مصادف است با سالروز افتتاح اولين دوره مجلس شوراى اسلامى در سال ۱۳۵۹ كه به همين مناسبت اين روز را «روز قانون‌گذاری و هفته مجلس» ناميده ‏اند. به فرموده امام راحل عظیم‌الشأن، مجلس باید در رأس امور باشد.

امام‌جمعه فولادشهر تصریح کرد: امروز مجلس در كجاى امور است؟ مجلس دهم، در حالى سومين سال عمر خود را کم‌کم به پايان مى‏برد كه كارنامه آن در حوزه‏ هاى گوناگون، نشان مى‏دهد به‌طورکلی نمره درخشانى نمى ‏توان به عملكرد آن داد. چراكه مجلس در بزنگاه‏ها و پرونده ‏هاى مختلف و مهمى كه اين روزها جامعه و كشور درگير آن است، مى‏ توانست عملكرد بهتر و قابل دفاع‏ ترى از خود بروز دهد.

وی گفت: مجلس با استفاده از ابزارها و ظرفيت‏ هاى قانونى خود مى‏ تواند نقشى مهم و تعيين‏ كننده در مبارزه با فساد داشته باشد. مرورى بر عملكرد مجلس دهم طى سه سال اخير نشان مى‏دهد، نمايندگان نتوانسته ‏اند اين نهاد مهم و حياتى را در جايگاه اصلى خود يعنى رأس امور بنشانند.

حجت‌الاسلام سرافراز اضافه کرد: درحالی‌که كشور در جنگ اقتصادى به سر مى‏ برد، انتظار اين است كه مجلس با تصويب قوانين باز دارنده، مانع افزايش قيمت‏ هاى افسارگسیخته شود و مسير سودجويى سود جويان را ببندد.

وی گفت: سؤال اين است كه نمايندگان مجلس به‏ عنوان موكّلان ملت دركجاى اين معادله قرار دارند؟ اگر مجلس بخواهد كاركرد مورد انتظار را داشته باشد بايد خودش از شفافيت لازم برخوردار باشد.

وی اظهار داشت. تا زمانى كه مجلس در تمام وجوه خود، از ابتداى نامزد شدن و رقابت‏ هاى انتخاباتى تا طول دوره چهارساله نمايندگى، شفاف عمل نكند، نمى‏ توان اميد زيادى به كاركرد آن و بازگشت مجلس به رأس امور داشت.

وی با اشاره به فرا رسیدن راهپیمایی روز قدس بیان داشت: با توجه به این‏كه در شرایط فعلى، مثلث شوم آمریكا، رژیم صهیونیستى و عربستان سعودى علیه جهان اسلام وارد عمل شده‏اند، روز جهانى قدس به‏ خصوص امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا در جمعه آخر ماه مبارك رمضان همه ملت‏ هاى مسلمان به‏ ویژه ملت ایران یک‌بار دیگر در صحنه حاضر و نشان خواهند داد همچنان كه حضرت امام خمینى (ره) و مقام معظم رهبری بر آن باور دارند، مسئله فلسطین و نابودى رژیم صهیونیستى و آزادى قدس شریف كماكان در دستور كار همه ملت‏ هاى مسلمان به‏ ویژه جمهورى اسلامى ایران قرار دارد. انشا الله وعده همه ما جمعه آینده در راهپیمایی باشکوه روز قدس طبق برنامه‌ای که اعلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام سرافراز در پایان اضافه کرد: به مناسبت میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) جشن نسیم مهر با هدف حمایت از خانواده‌های زندانیان به میزبانی شهرداری فولادشهر برگزار شد که بحمدالله با کمک خیرین و شرکت‌ها و ادارات بخش فولادشهر بالغ‌بر سیصد میلیون تومان کمک نقدی جمع‌آوری شد که جا دارد از همه این عزیزان بخصوص شهردار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی فولادشهر صمیمانه تقدیر و تشکر داشته باشم.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+