اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15717791   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 3  دقیقه

شهرداری شاهین‌شهر امروز جزو فقیرترین شهرداری‌های استان اصفهان است

شهرداری شاهین‌شهر امروز جزو فقیرترین شهرداری‌های استان اصفهان است

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حمید عشقی عصر روز گذشته در همایش مشورتی صاحب‌نظران علمی و اجتماعی شهر شاهین‌شهر پیرامون سند چشم‌انداز بیست‌ساله و برنامه استراتژیک پنج‌ساله شهرداری شاهین‌شهر در ساختمان نگارستان اظهار کرد: در گذشته مالیات بر ارزش‌افزوده به‌صورت شهرستانی تقسیم‌بندی می‌شد، اما سال گذشته هنگامی‌که دولت برنامه ششم توسعه را جهت اجرا به ارگان‌ها و نهادهای مختلف ابلاغ کرد، شیوه تقسیم مالیات بر ارزش افزوده از شهرستانی به استانی تغییر پیدا کرد و این اتفاق تأثیر بسیار زیادی در کاهش درآمدهای شهرداری‌هایی همچون شاهین‌شهر داشت.


وی افزود: شهرداری‌هایی همچون شاهین‌شهر، لنجان و مبارکه در گذشته جزء شهرداری‌های پردرآمد و ثروتمند استان اصفهان بودند، اما امروزه به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی کشور جزو فقیرترین شهرداری‌ها شده‌اند.

شهردار شاهین‌شهر یکی دیگر از دلایل کاهش درآمد شهرداری‌ها را رکود حاکم بر ساخت‌وساز کشور و کاهش مراجعات مردمی جهت صدور پروانه عنوان کرد و گفت: هم از دولت و هم از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در بودجه سال آینده کشور نگاه مثبت و ویژه‌ای نسبت به شهرداری‌ها جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد:‌ درست در زمانی که شهرداری‌ها درگیر و دار افزایش سهم بودجه دولتی خود به‌ویژه در بخش توسعه حمل‌ونقل عمومی بودند، دولت دست خود را به جیب شهرداری‌ها برد تا به‌جای کمک به آن‌ها 3200 میلیارد تومان در درآمد آن‌ها را به نام تأمین هدفمندی یارانه‌ها و به کام خود تصاحب کند.

عشقی تأکید کرد: دولت در شرایطی منابع مالی شهرداری‌ها را کم کرده است که درآمد شهرداری‌ها از جیب مردم تأمین می‌شود. دولت تنها واسطه‌ای برای وصول این درآمدها است. اینکه بخواهند منابع شهرداری‌ها را به کار دیگر اختصاص دهند درست نیست. آن‌هم در شرایطی که شهرداری‌های کوچک حتی توانایی پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری شاهین‌شهر هم‌اکنون از محل درآمدهای پایدار و عوارض نوسازی نزدیک به 16 میلیارد تومان طلب دارد که تاکنون وصول نشده است، اظهار داشت: در یک‌کلام بودجه سال آینده کشور کمک تأثیرگذاری به شرایط مالی شهرداری‌های کشور نمی‌کند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+