اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/12/8    کد خبر: 15727470   در دسته بندی اقتصادی نوشته شده توسط جویا
زمان تقریبی مطالعه: 9  دقیقه

مشاور مدیریت استراتژیک:

عوامل بقاء و ماندگاری کسب و کارها چیست؟

عوامل بقاء و ماندگاری کسب و کارها چیست؟

  فعال اقتصادی و مشاور مدیریت استراتژیک گفت: بازار کار ایران درسال آینده با 8 ریسک مواجه است که مهمترین آن کاهش شدید تقاضا در اقتصاد و عدم توازن در سطح دستمزدها و هزینه ها(کمبود نیروی کار متخصص) است.

نوید حیدری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی صدای جویا در اصفهان اظهار داشت: کاهش شدید تقاضا در اقتصاد، ادامه روند تورم ، سیاست شدید انقباضی برای اعطای تسهیلات توسط بانک ها به جهت تامین سرمایه درگردش کسب و کار ها(عدم توازن در عرضه) و چالش های مربوط به قوانین و ضوابط جدید امور مالیاتی مهم ترین ریسک ها در سال۱۴۰۳ است.


نویسنده کتاب سیستم سازی در کسب و کار ویژه بازار ایران اعلام کرد: کمبود انرژی گاز و برق ،کمبود نیروی کار متخصص(عدم توازن در سطح دستمزدها و هزینه ها) ،عدم ثبات در سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت و در نتیجه دشواری در برنامه ریزی(محیط ناپایدار،پیچیده و مبهم) و انتخابات مهم جهانی مثل روسیه،امریکا و اتحادیه اروپا از دیگر فاکتورهای اثر گذار در بخش کسب و کار در ایران خواهد بود.

وی بیان داشت: بر اساس این ریسک ها حداقل بایددو رویکرد بدبینانه و واقع گرایانه را سناریو نویسی کرد تا خروجی تدوین استراتژی به ماندگاری و بقاء کسب و کار کمک نماید.

حیدری ادامه داد: با توجه به ضریب جینی که نشان از کمتر شدن افراد در طبقه ی متوسط و شیفت به طبقه ی فقیر و همچنین زیادتر شدن فاصله ی افراد فقیر از خط فقر را نشان میدهد و بر اساس روند تورمی ،رکود و ... خطر جدی تهدید تقاضا را در سال آینده پررنگ تر و هشدار دهنده تر از قبل میخواند.

وی گفت: کسب و کار ها بدلیل عدم توازن در بخش عرضه و تقاضا،مشکل جدی در تامین سرمایه در گردش را در سال آینده دارند که این تهدید جدی برای ماندگاری و بقاء کسب و کارها است.

این فعال اقتصادی گفت: برای حل این مشکل معمولا صاحبین کسب و کار ۳ تا کار را انجام میدهند از جمله اخذ تسهیلات بانکی ، پیش خور کردن سود در کسب و کار و فروش دارایی و واریز به کسب و کار است .

وی ادامه داد: بدلیل اینکه ریسک های تورمی و وابستگی دلار محور بودن دارایی ها در ایران وجود دارد،افرادی که گزینه فروش دارایی را انتخاب می کنند یک زیان جبران ناپذیری در ثروت خود تجربه میکنند .

حیدری خاطرنشان کرد: در سال آینده اخذ تسهیلات در شبکه بانکی وارد یک سیاست پیچیده میشود و از گام های سخت برای اعطای تسهیلات توسط عرضه کنندگان خبر میدهد.

مشاور مدیریت استراتژیک خاطرنشان کرد: سیاست بانک ها علی رغم ارجح بودن مشتری حقوقی به حقیقی ،در سال اینده به نظر میرسد برای اینکه تعداد بیشتری از افراد جامعه احساس رضایت کنند اعطای وام های خرد به افراد حقیقی نسبت به وام های مبالغ بالا تر حقوقی ها ترجیح دارتر است .

وی گفت: برای بقا و ماندگاری کسب و کارها در ایران ،استراتژی ها و تکنیک های خاصی وجود دارد که بر اساس صنعت،اندازه ،توانمندی ها ،مزیت رقابتی و سیستم مدیریتی هر کسب و کار متفاوت است .

مشاور مدیریت استراتژیک گفت: برای پیش بینی انتخاب استراتژی در سال ۱۴۰۳ باید حداقل ۳ نوع نگاه را از جمله پیش بینی بر اساس نگاه ذینفعان(عینک ذینفعان را بر چشم خود زدن ) ، بررسی روندهای گذشته اقتصاد ایران و نگاه به تغییرات اقتصادی و سیاسی، ریسک های بین المللی و تاثیر آن بر ایران بررسی کرد . پیش بینی فضای کسب و کار همانند داستان فیل مولانا شده است .

مشاور مدیریت استراتژیک گفت: داستان پیش بینی متغییر های تاثیرگذار بر فضای کسب و کار در ایران همانند داستان فیل مولانا شده است و هرفردی بر اساس زاویه ی دید خود ،شروع به تحلیل مینماید ولی غافل از آنکه فیل را توصیف نمی کند.

وی اقتصاد ایران را یک فضای بسته خواند وگفت: طبق آمارهای موسسات جهانی مثل هریتیج یا فریزر که درجه آزادی اقتصادی کشورها را اندازه گیری می کند به این خروجی میرسیم که از حدود ۱۷۰ کشور ایران جزوء ۱۰ کشور اخر می باشد و این به معنای عدم آزادی اقتصادی در ایران است به معنای دیگر یعنی اینکه تصمیم گیری ها در اقتصاد ایران بدست افراد یا گروه های خاصی صورت میپذیرد که در مدیریت استراتژیک به آنها ذینفعان می گوییم.

مشاور مدیریت استراتژیک می گوید مهم ترین نتیجه کلیدی عملکرد در مدیریت استراتژیک، بقاء و ماندگاری کسب و کار است .

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #حیدری #کسب #کارها #مردم #ایران #جویا #مردم
ما را دنبال کنید:
+