اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/12/6    کد خبر: 15727468   در دسته بندی استانها نوشته شده توسط جویا
زمان تقریبی مطالعه: 13  دقیقه

یادداشت؛

چرا دکتر حق‌شناس بهترین گزینه انتخابی مردم شاهین‌شهر باید باشد؟

چرا دکتر حق‌شناس بهترین گزینه انتخابی مردم شاهین‌شهر باید باشد؟

  یکی از نخبگان جوان کشور گفت: امیدوارم که آنچه برای مردم حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار بهترین است اتفاق بیفتد و اگر نتیجهٔ انتخابشان «محمد حق‌شناس» بود با هم تجربه‌ای از ارتباط ساختارمند مردم با نهاد قانون‌گذاری و نمایندهٔ خود را رقم بزنند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، الهام مراد از نخبگان جوان با انتشار یادداشتی در فضای مجازی با عنوان «چرا دکتر حق شناس بهترین گزینه انتخابی مردم شاهین شهر، میمه و برخوار باید باشد؟» آورده است:


در وضعیت کنونی ایران کار ما و ایران ما از چپ و راست، از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، از این نظام و آن نظام گذشته، ما امروز کسانی می‌خواهیم که صرف‌نظر از این‌که چه سمت‌وسوی سیاسی داشته باشند، کاری که انجام می‌دهند را بلد باشند.

بلد بودن هم از نظرداشتن دانش و بینش موضوع و هم از نظر روش انجام کار.  آیا کسی که برای نمایندگی مجلس اقدام می‌کند یک دور قانون اساسی را کامل خوانده؟ آیا قوانین مصوب دوره‌های قبل را بررسی کرده و آشنایی با چرایی و چگونگی پیش رفتن این قوانین و اثرات بعدی آن روی جامعه دارد؟ آیا به چیستی قانون، چگونگی قانون‌گذاری توسط مجلس و فرایندهای مجلس آشنایی دارد؟

در دوره‌های مختلف مجلس، چقدر کسانی را داشته‌ایم که چندین سال برای نمایندگی و الزامات آن برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اند؟ گام‌به‌گام وارد حوزهٔ قانون‌گذاری شده باشند و دانش مرتبط با توسعه را کسب کرده باشند؟ چقدر کسانی را داریم که دقیقاً به هدف یک حوزهٔ انتخابیهٔ مشخص مسیر خود را پیش برده باشند و آن حوزه را بشناسند؟

جواب این سؤالات را به شکل دقیق نمی‌توانم بدهم؛ اما تا حدی که اطلاع دارم در جواب همهٔ این سوالات می‌توان گفت: کم!  زمانی که پست «محمد حق‌شناس» برای نامزدی مجلس را دیدم اصلاً متعجب نشدم.

به این دلیل که حدود سال ۹۶-۹۷ زمانی که با هم برنامه‌ای را پیش می‌بردیم از نزدیک شاهد تلاش‌هایی که برای ورود اصولی به چنین مسیری می‌کرد بودم.

تحصیل در رشته‌های مرتبط.  توجه مداوم به موضوعات اجتماعی و تلاش برای تحلیل آن. ورود به فضای مجلس و آشنایی با روندهای آن.  دغدغه‌مندی دربارهٔ اثرات قوانین تصویب شده بر قشرهای مختلف جامعه.  احتمالاً همین‌الان که پای گفتگویی مفصلی پیش بیاید من و «محمد حق‌شناس» اختلاف‌نظرهای مفصلی داشته باشیم.

اما با این وجود امیدوارم که سال آینده او را به‌عنوان یکی از جوان‌ترین نمایندگان مجلس بشناسیم. امید دارم که او تقویت‌کننده‌ٔ موارد زیر در مجلس آینده باشد: نگاه علمی به مسائل کشور و تحلیل اثرات قوانین پیش از تصویب توجه به اثرات قوانین تصویب شده پس از اجرا بر گروه‌های مختلف مردم و تلاش برای بهینه‌کردن قوانین توجه ساختارمند به نظرات مردم حوزهٔ انتخابیه و تلاش برای «نماینده» بودن نه به جای مردم تصمیم گرفتن. داشتن صراحتی برخاسته از تحلیل و نه مواضع سیاسی صرف.  

در پایان امیدوارم که آنچه برای مردم حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار بهترین است اتفاق بیفتد و اگر نتیجهٔ انتخابشان «محمد حق‌شناس» بود با هم تجربه‌ای از ارتباط ساختارمند مردم با نهاد قانون‌گذاری و نمایندهٔ خود را رقم بزنند.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #انتخابات #سیاست #ایران #شاهین شهر #اصفهان
ما را دنبال کنید:
+