اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/10/10    کد خبر: 15727347   در دسته بندی گزارش نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 15  دقیقه

گزارش تحلیلی؛

تعریف جدید انواع سواد اجتماعی از دیدگاه سازمان ملل

تعریف جدید انواع سواد اجتماعی از دیدگاه سازمان ملل

  استاد دانشگاه و جامعه‌شناس گفت: سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، برای سومین ‌بار در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلاً ماهیت سواد تغییر یافت.

به گزارش رسانه خبری جویا از تهران، فریبا نظری استاد دانشگاه و جامعه‌شناس با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی به تعریف انواع سواد اجتماعی از دیدگاه سازمان ملل در دهه دوم قرن 21 به شرح زیر پرداخته است:


سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، برای سومین ‌بار در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلاً ماهیت سواد تغییر یافت. مهارت‌هایی اعلام شد که داشتن این توانایی‌ها و مهارت‌ها مصداق باسواد بودن قرار گرفت.

این مهارت‌ها عبارت‌اند از: ۱- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان

 ۲- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی

 ۳- سواد مالی: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‌انداز و توازن دخل‌وخرج

 ۴- سواد رسانه‌ای: این‌که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است.

5- سواد تربیتی: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته

 ۶- سواد رایانه‌ای: دانستن مهارت‌های راهبری رایانه

 ۷- سواد سلامتی: دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماری‌ها

 ۸- سواد نژادی و قومی: شناخت نژادها و قومیت‌ها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن

۹- سواد بوم‌شناختی: دانستن راه‌های حفاظت از محیط‌زیست

 ۱۰- سواد تحلیلی: توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریه‌های مختلف و ایجاد استدلال‌های منطقی بدون تعصب و پیش‌فرض

 ۱۱- سواد انرژی: توانایی مدیریت مصرف انرژی

 ۱۲- سواد علمی: علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل‌وفصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب

پس از درنگ و تأمل طولانی بر دوازده گزینه‌ی با اهمیت سواد در سومین بار تعریف سواد از سوی یونسکو، بنابر مطالعات و آموخته‌هایم یک گزینه‌‌ی مهم دیگر را در این مجموعه برای باسواد بودن؛ ضروری می‌دانم:

سواد اجتماعی: توانایی یادگیری چگونگی ساختن، سازمان‌دهی، و تغییر قواعد زندگی اجتماعی و برساخت قواعد جدید.

به تعبیر ساده‌تر، سواد اجتماعی: توانایی ساختن، نظم دادن و تغییر قواعد زندگی اجتماعی است.

پیش‌از این بارها تأکید کرده‌ام تعریفی روان‌ و  درست و ساده از جامعه‌شناسی که از ارل ببی وام گرفته‌ام را می‌توان چنین دانست: دانشی که به مطالعه‌ی قواعد زندگی اجتماعی انسان‌ها با یکدیگر می‌پردازد.

در خلال این مطالعه، سواد اجتماعی را در سه مرحله به دست می‌آوریم: ۱- با کمک پارادایم (انگاره) کنش متقابل ازطریق هم‌کنشی و ارتباط افراد با یکدیگر، یاد می‌گیریم که چگونه قواعد اجتماعی را می‌سازیم

. ۲- با استفاده از پارادایم نظام اجتماعی و تمرکز بر نقش انسان‌ها در ساخت اجتماعی جامعه، ازطریق جامعه‌پذیری نقش‌ها؛ یاد می‌گیریم که چگونه قواعد زندگی اجتماعی را در قالب یک نظام و سیستم، سازماندهی می‌کنیم.

 ۳- و با بهره‌مندی از پارادایم تضاد و کنش‌های گسسته میان اعضای یک جامعه و تعارض و فشار نقش‌ها، می‌آموزیم که چه زمانی، چرا و چگونه برخی قواعد زندگی اجتماعی ازسوی این جامعه؛ شکسته شده و تغییر و دگرگونی می‌یابند.

مجموعه‌ی مهارت درک و فاعلیت این فرآیند سه مرحله‌ای مهم و سخت، سواد اجتماعی است. البته ممکن است گفته شود این توانایی و مهارت، پیچیده و تخصصی است و در سطح یادگیری عموم افراد یک جامعه چندان کاربرد ندارد، یا گفته شود که مهارت‌های دوازده گانه‌ی موردنظر یونسکو بیشتر ماهیت فردی در خدمت جامعه دارد درحالی که سواد اجتماعی بیشتر ماهیت جمعی داشته و از سطح خرد، خارج شده و به‌سوی سطوح میانه و کلان و در چنبره‌ی فاعلیت ساختارهای اجتماعی است.

این ویژگی‌ها تا حدودی درست است اما از توانایی فاعلیت و کنش فردی اعضای یک جامعه نیز خارج نیست. همان‌گونه که در سواد انرژی، بوم‌شناختی، تربیتی، و سایر بندهای دوازده گانه‌ی یادشده نیز، دخالت و تأثیر فاعلیت ساختارهای کلان جامعه بر میزان توانایی و کارایی آن در افراد جامعه؛ مشهود و غیرقابل انکار است.

مرتبط با جغرافیای تهران با کلید # #جامعه #ایران #سواد #مردم #جویا
ما را دنبال کنید:
+