اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/9/29    کد خبر: 15727309   در دسته بندی استانها نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 11  دقیقه

یادداشت؛

برای مهاجرت جوانان شهرستان بدره

برای مهاجرت جوانان شهرستان بدره

  یک فعال رسانه‌ای در شهرستان بدره گفت: جوانان تحصیل‌کرده بدره‌ای سرشار از استعداد هستند؛ اما به دلیل نبود شغل مناسب مجبور به مهاجرت به دیگر شهرهای بزرگ و حتی کشورهای اروپایی و آسیایی هستند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از ایلام، هادی صی هاشمی خبرنگار و فعال رسانه‌ای با انتشار یادداشتی با عنوان «برای مهاجرت جوانان شهرستان بدره» به شرح زیر آورده است؛


چند روز گذشته مصاحبه رسول صادقی عضو هیئت‌علمی دانشگاه جمعیت‌شناسی تهران در خصوص خبر مهاجرت ۱۱۵ نفر از یک روستا (به کشورهایی همچون استرالیا، انگلیس، و....) از توابع شهرستان بدره از طریق پایگاه خبری تجارت نیوز واکنش‌های زیادی در فضای رسانه‌ای کشور (عصر ایران، خبر آنلاین، کردپرس، تابناک، اقتصاد آنلاین و اقتصاد 24) و استان ایلام در پی داشت.

این موج مهاجرت از سال ۹۰ تاکنون نه‌تنها در شهرستان بدره بلکه در بیشتر نقاط استان ایلام رخ‌داده و گویا مسئولان ناقوس حزین مهاجرت نمی‌شنوند و راهکاری برای آن جستجو نمی‌کنند.

سال‌هاست که پدیده مهاجرت در برخی از شهرهای استان ایلام به‌ویژه دیار زاگرس (بدره) مطرح است. سال‌هاست که مهاجرت دغدغه و مسئله اول شهرستان بدره است و مدام در تیتر تمامی خبرهای مهم خبر مهاجرت جوانان این دیار مطرح است.

شهرستان بدره علی‌رغم ظرفیت‌های مهم گردشگری، صنایع‌دستی، گیاهان دارویی، ظرفیت‌های کشاورزی و به‌ویژه نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده متأسفانه به دلیل نبود شغل و امکانات مجبور به ترک موطن خود می‌شوند.

روند روبه رشد مهاجرت در بدره تهدیدی جدی برای این شهرستان بوده که دارای قدمت دیرینه است.  همگان بر عمده‌ترین علت مهاجرت در بدره که همان بیکاری که موجب بروز طلاق و افسردگی و...است واقف هستند؛ اما تاکنون آن‌گونه که از شواهد هویدا است بحران مهاجرت و به‌تبع آن کاهش جمعیت نادیده گرفته شده است.

این در حالی است که جوانان تحصیل‌کرده بدره‌ای سرشار از استعداد هستند؛ اما به دلیل نبود شغل مناسب مجبور به مهاجرت به دیگر شهرهای بزرگ و حتی کشورهای اروپایی و آسیایی هستند.

نیروی جوان این دیار عمدتاً جوانان و فارغ‌التحصیلان هستند که همچون دیگر جوانان ایران اسلامی با امیدهای بسیار پا به عرصه علم و دانش گذاشته‌اند، از جمله آرزوهای آنان خدمت در شهر و دیار خود است؛ اما اکنون گویی عرصه برای کار کردن این جوانان تنگ شده است.

در گفتگو با جوانان این دیار می‌توان دریافت که بیکاری مهم‌ترین مشکل و یکی از دلایل اصلی مهاجرت آنان به دیگر شهرها است، این در حالی است که رغبت آنان برای ماندن در دیار خود نیز در سخنانشان کاملاً مشخص است.

اجبار در ترک موطن و گام‌نهادن در شهر و دیاری دیگر با هدف یافتن کار و اشتغال و ناکامی از این مهم و نبود شغل مناسب و روی‌آوردن به کارهایی که خارج از تخصص جوانان است آنان را روبه افسردگی و سرخوردگی کشانده است.

جوانان دارای پتانسیل‌های عظیم فکری هستند و می‌توان آنان را سرمایه‌های ارزشمند کشور دانست و باید توانایی و استعدادهای آنان را شکوفا کرد نه اینکه با بی‌تفاوتی از کنار کمترین خواسته آنان یعنی ماندن در وطن خود و ایجاد کاری مناسب گذشت که روزبه‌روز از آمار جمعیتی این شهرستان کاسته می‌شود.

نمی‌دانیم آیا ما چشمانمان زیادی بینا است و این‌گونه دردها را مشاهده می‌کند یا چشمان مسئولان کشور از فرط رسیدگی به مشکلات کم سو شده است!

گوش‌های ما شنواتر شده است و ناقوس دردناک مهاجرت را می‌شنود اما گویا گوش‌های مسوولان از بس که مشکلات را شنیده اند کم شنوا شده است؟! این روزها حتی دیگر از سخن‌ها و ایده‌های عملی نشده و چاره‌اندیشی‌های مقطعی برای حل مشکل مهاجرت  نیز خبری نیست، گویا  عزم همه برای خالی شدن شهرستان از سکنه جزم است.

و غم‌انگیزتر از آن بی‌تفاوتی‌ها به این معضل و مشکل است که حل آن را منوط به برگزاری جلساتی و سخنانی در این باب کرده‌اند.

امروز یکی از بزرگ‌ترین وظایف دولت اسلامی ایجاد اشتغال برای نسل جوان کشور است و مسئولان استان ایلام و شهرستان بدره از دست روی دست گذاشتن خود را رها کنند و به فکر اشتغال جوانان باشند تا ‌آنان امید به آینده داشته باشند و اگر چنین کردند مدیر جهادی خواهند بود.

مرتبط با جغرافیای ایلام با کلید # #بدره #علیشروان #ایلام #مردم #جویا #مهاجرت
ما را دنبال کنید:

نظرات بازدیدکنندگان

 علی
اوضاع خیلی خراب تر از این حرف هاست
 احمد
درودبرشما دقیقا حقایق را به زیبایی بیان نمودید مشکل مهاجرت پدیده هایی اجتماعی زیادی درپی دارد
 جعفری
آیا فقط مهاجرت به خارج از کشور مهاجرت محسوب میشه؟کسایی که توشهرهای کشورمان آواره شدن مهاجر نیستن اندکی تفکروتامل،.....
 علی
اوضاع خیطِ
+