اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: -621/7/8    کد خبر: 15727038   در دسته بندی اجتماعی نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 11  دقیقه

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان؛

اصفهان در مناسب‌سازی حمل‌ونقل شهری دچار عقب‌ماندگی است

اصفهان در مناسب‌سازی حمل‌ونقل شهری دچار عقب‌ماندگی است

  مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: اصفهان در مناسب‌سازی حمل‌ونقل شهری برای معلولین دچار عقب‌ماندگی است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، ناصر چاووشی در جمع خبرنگار اظهار کرد: مصوبات مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری فضای شهری اعم از؛ معابر عمومی، ادارات، دستگاه‌ها در کمیته مناسب‌سازی و کارگروهای مربوط به‌صورت متناوب در حال پیگیری است.


وی ادامه داد: پیگیری مکاتبات با ادارات و سازمان‌ها  نشان می‌دهد؛ روند خوبی به‌خصوص در مرکز استان و بخش مرکزی شهر اصفهان  محقق شده است.

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان اصفهان با اشاره به شهرستان‌های منتخب در حوزه مناسب‌سازی خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان‌ها از جمله؛ شهرستان‌های جدید مجلسی، بهارستان و فولادشهر به‌عنوان شهرهای نمونه در حوزه مناسب‌سازی انتخاب شدند که از جمله  شاخص‌های  برتری این شهرستان‌ها؛  طراحی، صدور پروانه‌های ساختمانی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان  اینکه موضوع مسکن ملی نیز در این مناطق مطرح است افزود: جلساتی با مدیران شرکت عمران و  شهرداران این سه شهرستان برگزار و طرح جامعی که متناسب با دسترس‌پذیری شهروندان باشد طراحی شده است.

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان اصفهان ادامه داد:  در راستای پیگیری قانون و مناسب‌سازی همه‌جانبه،  ۲۸۰۰ بازدید از ادارات و ارگان‌ها در سطح استان در قالب ارزیابی عملکرد مناسب‌سازی ویژه طرح شهید رجائی انجام شده است.

چاووشی، ارزیابی مناسب‌سازی دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی را طرح خوبی  برای مقایسه و رتبه‌بندی دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: با بازدیدهای میدانی، امتیاز  هر دستگاهی در سطح اداره کل استان و در سطح ادارات شهرستانی به‌صورت ریز فاکتورها و شاخص‌های مناسب‌سازی درون دستگاه مورد بررسی قرار گرفته و نمره ای به هر دستگاه اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که مناسب‌سازی تنها در بحث فضای فیزیکی شهری و معابر نیست؛ بلکه علاوه بر فضاهای مذکور، ناوگان حمل‌ونقل شهری و مناسب‌سازی فرهنگی را  نیز شامل این موضوع می‌شود.

چاووشی با تأکید بر اینکه اصفهان در مناسب‌سازی حمل‌ونقل شهری کمی عقب است، خاطرنشان کرد:  لازم است  با همت شهرداری، مصوبات کمیته‌ها عملیاتی شود و بخشی از فضای اتوبوس‌های شهری به افراد دارای معلولیت و جانباز اختصاص یابد و در اختیار آنان قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه، این فضا داخل اتوبوس پیش‌بینی‌شده است یادآور شد: متأسفانه در  برخی از اتوبوس‌ها این فضا برای استقرار افراد دارای معلولیت معلول و جانبازان توسط صندلی‌ها اشغال شده است؛ لذا امیدوار هستیم این مشکل نیز برطرف بشود.

چاووشی با بیان اینکه نوع و مدل مناسب‌سازی گاهی باتوجه‌به تغییر معلولیت نیز عوض می‌شود افزود: به فرض ناشنوایان در ادارات و دیگر دستگاه‌ها نیاز به مترجم و رابط برای راهنمایی دارند که این مهم نیز توسط انجمن خانواده ناشنوایان دنبال شده و آموزش‌هایی برای تربیت مترجم و رابط  لحاظ شده است.

وی توجه به مناسب‌سازی فرهنگی را اقدامی مهم برشمرد و افزود: بخشی از فضای پارکینگ‌ها و توقف‌ها در سطح معابر به افراد دارای معلولیت و جانبازان اختصاص داده شده، خواهش ما از شهروندان این است که فضاهای مشخص شده را  توسط خودروی افراد غیر توان‌خواه اشغال نکنند.

چاووشی افزود: مورد دیگر در مبحث فرهنگی؛  نحوه تعامل با مددجویان  است؛ لذا لازم است افراد در تعامل  شرایط آنان درک کرده و تعامل شایسته داشته باشند.

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان اصفهان یادآور شد: نکته حائز اهمیت مناسب‌سازی این است که توجه به این مهم تنها برای معلولین نیست؛ بلکه بانوان باردار و یا  افراد سالمندی که در حرکت مشکل دارند و یا افرادی که دچار شکستگی عضوی شده و مجبور به استفاده ویلچر و عصا می‌شوند؛ محدودیت‌های مقطعی برای آنها ایجاد می‌شود؛ لذا شایسته است که توجه به بعد مناسب‌سازی برای همه اقشار جامعه در نظر گرفته شود.

وی افزود: با تصویب قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی، وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و  روند،  پیشرفت خوبی داشته است؛  اما تا حد مورد رضایت و مطلوب هنوز فاصله داریم.

چاووشی همچنین با اشاره به مشکلات  موجود در اماکن میراث‌فرهنگی و استیجاری، گفت:  امکان هزینه و دخل و تصرف در این نوع املاک وجود ندارد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #معلول #مناسب سازی #اصفهان #جویا #بهزیستی
ما را دنبال کنید:
+