اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/5/13    کد خبر: 15726840   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 39  دقیقه

یادداشت؛

ای‌کاش آقای حاجی دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه

ای‌کاش آقای حاجی دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه

  فعال رسانه‌ای گفت: اصلی‌ترین آفت نهضت‌های اسلامی از دیدگاه شهید مطهری جهاد نکردن با هوای نفس و نبود اخلاص است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، نورالله جویا خبرنگار و فعال سیاسی مستقل طی یادداشتی با عنوان «نقدی بر سخنان حاجی‌دلیگانی در نشست با بسیج دانشجویی اصفهان» به شرح زیر آورده است؛


آنچه در کانال‌های اجتماعی آقای حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس در فضای مجازی در خصوص دیدار اخیر وی با اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان آورده شده است به شرح زیر است؛

بسیج دانشجویی باید پیشران، بالنده و مستقل در راه اعتلای نظام و ولایت حرکت کند

شهید مطهری در کتاب «نهضت‌های اسلامی در صد سال اخیر» آفت‌های انقلاب‌ها را گردآوری کرده، یکی از آفات دولت‌های اخیر تصمیمات نپخته و نسنجیده است، آفت دیگر دادن وعده‌هایی است که عملاً امکان‌پذیر نیست.

حل مشکل مسکن کار سختی نیست، کافی است با استفاده از ظرفیت بسیار خوب وجود زمین در کشور و واگذاری آن به مردم، ساخت‌وساز را رونق دهیم

میزان صادرات نفت غیر از عدد واقعی است و این اعلامِ غیردقیق، باعث ایجاد توقع می‌شود

مخالف ورود مجلس به موضوع معاون وزیر کشور بودم.

در طول دوران نمایندگی، نه خودروی شاسی‌بلند نه گرفته‌ام نه شاسی‌کوتاه!

برخی از افراد با تعصب بسیار نسبت به دولت آقای رئیسی، مخالف نقد دولت هستند

جناب آقای حاجی‌دلیگانی در این نشست همان گونه که آورده شده است، عنوان کرده‌اند که «بسیج دانشجویی باید پیشران، بالنده و مستقل در راه اعتلای نظام و ولایت حرکت کند»

اما نگفته است که توسط چه کسی و با پشتیبانی چه جریانی باید این اتفاق بی افتد؟ و در کجا باید این اتفاق بی افتد؟ برای چه چیزی باید پیشران، بالنده و مستقل کشور بسیج دانشجویی باشد؟ اصلاً چرا باید این اتفاق بی افتد؟ چه وقتی باید در راه اعتلای نظام و ولایت حرکت کند؟ و نحوه رویداد این اتفاق مهم را توضیح نداده است که چگونه تحقق پیدا می‌یابد؟

در مورد مطلب دومی آقای حاجی‌دلیگانی به کتاب «نهضت‌های اسلامی در صدسال اخیر» و آفت‌های انقلاب نوشته استاد شهید مطهری پرداخته شده است و در ادامه ظاهراً عنوان داشته‌اند؛ «یکی از آفات دولت‌های اخیر تصمیمات نپخته و نسنجیده است، آفت دیگر دادن وعده‌هایی است که عملاً امکان‌پذیر نیست.»

باید گفت در کتاب نهضت‌های اسلامی در صدسال اخیر شهید مطهری آفت‌های نهضت‌های اسلامی را به شش حوزه به شرح تقسیم‌بندی و عنوان می‌شوند؛

نفوذ اندیشه‌های بیگانه
تجددگرایی افراطی
ناتمام گذاشتن نهضت
رخنه‌ی فرصت‌طلبان
ابهام طرح‌های آینده
آفتی که یک نهضت خدایی را تهدید می‌کند از نوع معنی است

مهم‌ترین آفتی که شهید مطهری در پایان آفت‌های یک نهضت اسلامی به آن اشاره می‌کنند. آفتی از جنس معنی است و نه تصمیمات نپخته و نسنجیده و یا وعده‌های عملی نشده دولت‌ها  که در ادامه به‌عین جملات آن را جهت تصمیم‌گیری مخاطبین می‌آورم تا بهتر بتوان در خصوص این دیدگاه قضاوت کرد.

«از نوع تغییر جهت‌دادن اندیشه‌ها است، از نوع انحراف یافتن مسیر نیت‌ها است. نهضت خدایی باید برای‌خدا آغاز یابد و برای‌خدا ادامه یابد و هیچ خاطره و اندیشهٔ غیر خدایی در آن راه نیابد تا عنایت و نصرت الهی شاملش گردد و اگر نه باد غیرت خدایی به صد خار پریشاندلش می‌نماید. آنکه نهضت خدایی آغاز می‌کند باید جز به خدا نیندیشد، توکلش بر ذات مقدس او باشد و دائماً حضور ذهنی داشته باشد که در حال بازگشتن به او است. قرآن از زبان شعیب پیغمبر نقل می‌کند «ان ارید الا الاصلاح مااستطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب» ۲

هنگامی که گروهی از مجاهدین اسلام نبردی را پشت سر گذاشته و به مدینه برمی‌گشتند، رسول خدا به آنها فرمود «مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهادالاکبر»۳ آفرین بر گروهی که جهاد کوچک‌تر را انجام داده و جهاد بزرگ‌ترشان هنوز باقی است. گفتند «یا رسول الله و ما الجهاد الاکبر». فرمود جهاد با هوای نفس.

پاک نگه‌داشتن اندیشه و نیت در مراحل نفی و انکار که همه‌ی سرگرمی‌ها و درگیری با دشمن بیرونی است آسان‌تر است. همین‌که نهضت به ثمر رسد و نوبت سازندگی و اثبات که ضمناً پای تقسیم غنائم هم در میان است برسد، حفظ اخلاص بسی مشکل‌تر است.
 
قرآن کریم در سوره‌ی مائده - که آخرین سوره یا از آخرین سوره‌های قرآن است و بالاخره در دو سه ماه آخر عمر رسول اکرم نازل شده است و زمان، زمانی است که مشرکین یکسره به زانو درآمده‌اند و خطری از ناحیه‌ی آنها اسلام را تهدید نمی‌کند و در همین وقت در غدیر خم تکلیف امامت روشن و امامت و خلافت علی علیه‌السلام به امر خداوند اعلام می‌شود - یک اعلام خطر از ناحیه‌ی خدا به همه‌ی مسلمانان می‌نماید و آن این‌که تاکنون از دشمن می‌ترسیدید که ریشه‌ی شما را برکند. اکنون نگرانی از آن ناحیه منتفی است. اکنون نگرانی از ناحیه‌ی من است.

از این پس از کافران و دشمنان خارجی نترسید، از من بترسید که در کمین شما هستم. الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون» یعنی چه؟ یعنی جامعه‌ی اسلامی از این پس از درون خود تهدید می‌شود که راه انحراف از مسیر خدایی اخلاص پیش گیرد و خدا را فراموش کند. سنت لایتغیر خداست که هر ملتی که از درون و از جنبه‌ی اخلاقی تغییر کند و عوض شود، خداوند متعال سرنوشت آنها را تغییر دهد: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»۴ خداوند وضع و سرنوشت مردمی را عوض نمی‌کند، مادامی که آنها خود را و آن‌چه به اندیشه‌ها و رفتارهای خودشان مربوط است تغییر ندهند.»

پس جناب آقای حاجی‌دلیگانی اصلی‌ترین آفت نهضت‌های اسلامی از دیدگاه شهید مطهری به‌خصوص برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جهادنکردن با هوای نفس و نبود اخلاص در بین مدیران دنیاپرست است.

به‌عنوان نمونه نماینده‌ای که چندین دوره هست بر صندلی سبز مجلس نشسته است و ریل‌گذاری‌های غیرکارشناسی و اشتباه او امروز برای آحاد جامعه مشخص است با این وجود اصرار بر حفظ صندلی دارد.

در ادامه آقای حاجی‌دلیگانی در جمع اعضای بسیج دانشجویی مطلب جالبی را عنوان کرده است. «حل مشکل مسکن کار سختی نیست، کافی است با استفاده از ظرفیت بسیار خوب وجود زمین در کشور و واگذاری آن به مردم، ساخت و ساز را رونق دهیم»

اگر شعار و انتخاباتی حرف نزنیم و با پژوهش  به داده‌های سازمان آمار و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رجوع کنیم. اتفاقاً خواهیم فهمید بر خلاف سخنان آقای حاجی‌دلیگانی امروز حل مشکل مسکن کار سختی است به دلایل زیر؛

گزارشِ «قدرت خرید و زمان انتظار خانه‌دار شدن»، در تیرماه، توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است. بر اساس این گزارش مزدبگیران که ۶۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، قدرت خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ بعد از کسر هزینه‌های زندگی‌شان ۴۷ سال برآورد شده است.
به‌عبارت‌دیگر، با درآمد متوسط سالانه‌ی هر ایرانی که به ادعای این گزارش در سال ۱۴۰۰ شمسی، ۱۱۲ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان بوده، در صورتی که خانواده هزینه‌های حداقلی زندگی شامل خوراکی‌ها و غیرخوراکی را بپردازد، برایش در پایان سال، ۱۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان پس‌انداز باقی می‌ماند که بر اساس داده‌های این گزارش، برای خرید یک آپارتمان ۸۰ متری که متوسط قیمت آن در سال ۱۴۰۰ برابر متری ۱۱ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان است، باید ۴۷ سال انتظار بکشد. البته این معادله در شرایطی برقرار است که در مدت ۴۷ سال قیمت مسکن افزایش نیابد یا افزایش درآمد خانوار همپای نرخ تورم باشد که نیست.

در سال ۱۴۰۰، با متوسط درآمد ۹ میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی مرکز آمار، زمان انتظار برای خانه‌دار شدن ۴۷ سال است؛ اما با درآمد کارگریِ کمی بیش از ۴ میلیون تومان، زمان انتظار به حدود ۱۰۰ سال می‌رسد!
حالا در سال ۱۴۰۲ درآمد ماهانه‌ی یک کارگر متأهل با دو فرزند، حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ یا ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است؛ بر اساس آخرین داده‌ها، متوسط قیمت هر متر ملک مسکونی در تهران از ۴۷ میلیون تومانِ زمستان سال گذشته به ۶۵ میلیون تومان و همچنین در اصفهان و شاهین‌شهر از 12 میلیون و 300 هزار تومان به 24 میلیون و 700 هزار تومان در بهار و ابتدای تابستان امسال رسیده است.
اگر متوسط قیمت هر متر مسکن بر اساس داده‌های آماری، در شاهین‌شهر اصفهان متری 24 میلیون تومان و در تهران متری ۴۵ میلیون تومان در نظر می‌گیریم؛ با این حساب، درآمد کارگر حداقل در طول دو سال (از ۱۴۰۰ تا امروز) از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده یعنی ۲.۱۱ برابر شده اما متوسط قیمت مسکن در طول همین دو سال، از متری ۱۱ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان (بنا بر ادعای مرکز آمار) به هر متر به 24 میلیون تومان و ۴۵ میلیون تومان رسیده یعنی ۳.۸ برابر شده است و این نا ترازی به معنای این است که دستمزد هرگز همپای تورم پیشروی نکرده است و عقب‌مانده است.

در مقیاس کشوری وقتی قیمت مسکن نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳.۸ برابری داشته؛ اما رشد دستمزد فقط ۲.۱۱ برابر بوده، به معنای این است که به فرض حفظ تناسب دستمزد - هزینه‌های زندگی، در سال ۱۴۰۲ زمان انتظار برای خرید مسکن به نسبت دو سال قبل، ۱.۸ افزایش‌یافته است؛ به عبارت ساده‌تر اگر در سال ۱۴۰۰ یک کارگر حداقل‌بگیر باید ۹۹ سال منتظر می‌ماند تا صاحب‌خانه شود این زمان انتظار برای همان کارگر در سال ۱۴۰۲ به ۱۷۸ سال رسیده است؛ درواقع بیش از دو برابر عمر یک کارگری که خوب عمر کند!

بر اساس داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از سه چهارم جمعیت دهک اول جامعه (کم‌درآمدترین ها) فاقد شاخص «مسکن در استطاعت» هستند.

در ضمن با توجه به کم کارهای دولت‌های گذشته در بحث مسکن و عدم فعالیت نمایندگی همچون شما در طول چند دوره نمایندگی مجلس، به فرض مثال اگر دولت با همکاری بخش خصوصی برای حل مشکل مسکن بسیج شود با توجه به تقاضای بالا، افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن، رکورد و تورم حاکم بر جامعه باز نخواهد توانست خلاءهای موجود در حوزه مسکن را در چند سال گذشته پر شود.

جناب آقای حاجی‌دلیگانی در ادامه مطالبی که عنوان کرده‌اند، «انتشار آمار میزان صادرات نفت را غیر واقعی دانسته  و گفته است این اعلامِ غیر دقیق، باعث ایجاد توقع می‌شود.»

بله آقای حاجی‌دلیگانی دقیقاً درست می‌فرمایند؛ اما چرا دولت سیزدهم این گونه عمل کرده است.

افزایش صادرات نفت که طی دو سال گذشته مدام از سوی مسئولان تبلیغ می‌شود، باید تأثیر مثبتی روی عدد رشد اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم می‌گذاشت؛ اما شواهد حکایت از آن دارد که این‌طور نیست.

دلیلش هم ساده است: رشد پایدار صادرات نفت ایران، چندان محسوس نیست. بر اساس نموداری که بلومبرگ منتشر کرده میزان تولید نفت ایران پس از خروج ترامپ از برجام، از 3.9 میلیون بشکه در طول یک سال به 2 میلیون بشکه در روز سقوط کرد؛ اما با روی کار آمدن جو بایدن و کاهش برخی سخت‌گیری‌ها در مسیر صادرات نفت ایران، میزان صادرات نفت ایران افزایش یافت؛ اما در طول دو سال گذشته، میزان تولید نفت ایران نهایتاً 600 تا 700 هزار بشکه در روز افزایش‌یافته که از میزان تولید نفت ایران در پسابرجام به ‌مراتب کمتر است.

در ادامه سربسته عنوان کرده‌اید مخالف ورود مجلس به موضوع معاون سیاسی وزیر کشور بوده‌ام؛ اما شفاف دلایل آن را توضیح نداده‌اید که بتوانم در این جا بهتر به اظهارات شما پاسخ دهیم و در مورد آن قضاوت کنیم به هر حال وظیفه نماینده مجلس کاملاً مشخص است و این سیاست شما تا این جای کار قابل تقدیر است.

آقای حاجی‌دلیگانی در جمع اعضای بسیج دانشجویی استان اصفهان بیان کرده‌اند، «در طول دوران نمایندگی، نه خودروی شاسی‌بلند گرفته‌ام نه شاسی‌کوتاه!  »

در جایگاه  یک خبرنگار می‌گوییم ای‌کاش هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه اما این همه شعار و فعالیت‌های شما در طول این 12 سال نمایندگی مجلس برای دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار دستاورد داشت.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 اما به مطالبه اصلی جریانات انقلابی که تغییر برخی اطرافیانتان در طول این مدت بود توجه می‌کردید و تغییر و تحولات را انجام می‌دادید.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی بخش میمه به شهرستان تبدیل می‌شد.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی اتباع بیگانه بخصوص افغانی در شهرستان برخوار کم می‌شدند.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی عوارض آلایندگی و مباحث مالیاتی شهرداری‌های دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار به‌موقع پرداخت می شد.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی منطقه ویژه اقتصادی شاهین‌شهر به نتیجه می‌رسید.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی صدای منتقدان دلسوز را در خصوص اطرافیانتان می‌شنیدید.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

ولی موضوع مسکن دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار حل و فصل می‌شد و امروز تبدیل به بزرگ‌ترین چالش برای مردم نمی‌شد.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی یک اقدامی برای توانمندسازی و پشتیبانی از خبرنگارانی که این همه‌سال برای شما رایگان قلم زدند در مجلس انجام می‌دادید.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی سفره کوچک شده مردمان دیارتان هر روز بزرگ‌تر می‌شد و معضلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی این دو شهرستان کم‌تر.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی تکلیف شهرک نمایشگاهی خودروی شهر گزبرخوار مشخص می‌شد.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی این همه ورود شما به حوزه‌های اجرایی به‌عنوان نمونه با پیگیری‌های آقای حاجی‌دلیگانی فلان کوچه آسفالت شد یا فلان بیمارستان تجهیز شد یا فلان مدرسه ساخته شد یا فلان اتوبوس به فلان شهرداری اضافه شد برای شکم‌گرسنه مردم و کاهش مراجعات به کمیته امداد و دفاترتان جت گرفتن تسهیلات تأثیر داشت.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

اما در خصوص دریافت حقوق و مزایای مجلس و کارکنان دفاترتان و اسپانسرهای تبلیغاتی‌تان و مبلغی که سالیانه مجلس به هر نماینده جهت رفع محرومیت حوزه انتخابیه‌اش می‌دهد شفاف‌سازی می‌کردید و این همه مقاومت نمی کردید.

ای‌کاش جناب آقای حاجی‌دلیگانی هم خودروی شاسی‌بلند می‌گرفتید و هم شاسی‌کوتاه؛

 ولی مشکلات زیست‌محیطی، فرونشست زمین، بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل شده، کاهش  مشکلات کشاورزان حل‌وفصل می‌شد؛ اما دریغا که هر روز بدتر از دیروز

چرا؟ بالاخره یک‌دفعه یک شاسی‌بلند و کوتاه می‌گرفتید؛ ولی هزاران مشکل از مشکلات مردم برطرف می‌شد.

یادم رفت اصلاً چرا از مجلس شاسی‌بلند و کوتاه بگیرد مردم دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار به‌خوبی می‌دانند خدمتگزار واقعی آنان چه کسی است. می‌دیدند این همه مشکلاتشان را حل و فصل کرده‌اید پول جمع‌آوری می‌کردند و برای شما در نمایشگاه‌های ماشین شهر گزبرخوار هم شاسی‌بلند و هم کوتاه به‌عنوان هدیه می خریدند.

در پایان ظاهرا جناب آقای حاجی‌دلیگانی عنوان کرده‌اند که برخی از افراد با تعصب بسیار نسبت به دولت آقای حجت‌الاسلام رئیسی، مخالف نقد دولت هستند.

دقیقاً شما به‌عنوان نماینده حامی دولت در گذشته که الان بعد از چند ماه از کنار رفتن هیئت رئیسه مجلس مجدد منتقد دولت شده‌اید در عنوان کردن این دعوای سیاسی درست می‌فرمایید شب و روز باید دولت رئیسی را نقد و در مورد وعده‌هایی که  به مردم داده است مطالبه‌گری کرد. اما شما سه دوره هست در مجلس تشریف دارید و دولت‌های مختلفی را دیده‌اید، راهکار برای وضعیت به وجود آمده دارید؟ آیا نقد برای مردم نان و آب می‌شود؟ آیا نقد توخالی مسائل و مشکلات آنها را حل می‌کند؟ آیا داد و فریادزدن یا سؤال پرسیدن از فلان وزیر می‌تواند سفرهای خالی مردم را پر کند؟ بدون شک نه نمی‌تواند.

به واقعیت های موجود جامعه نگاه گذرا و کوتاه نداشته باشیم جامعه امروز حال و روز خوبی ندارد و با حرف درمانی نمی توان مسائل و مشکلات اقتصادی آن را حل و فصل کند.

باید اجازه داد افرادی دیگری که مدعی داشتن برنامه برای حل مسائل و مشکلات مردم در مجلس شورای اسلامی از طریق قانون‌گذاری و نظارت بر قانون هستند در آزمون دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال فرصت داد تا شانس خود را امتحان کنند  و  برای رسیدن به این هدف باید به خدا توکل کرد، به توصیه های حکیمانه مقام  معظم رهبری گوش داد و با تحاد و همدلی  تبیین  کرد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #حاجی دلیگانی #انتخابات #مجلس #مردم #سیاست #جویا #مطالبه گری
ما را دنبال کنید:
+