اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1401/9/8    کد خبر: 15725417   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 7  دقیقه

یادداشت؛

حکایت این روزهای اعتراض کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان؛ هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک

حکایت این روزهای اعتراض کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان؛ هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک

  حکایت این روزهای اعتراض کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان شده است این ضرب‌المثل «هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک » ما اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که متولی ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، نورالله جویا خبرنگار و فعال رسانه‌ای به حکایت این روزهای اعتراض کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نسبت به کم‌بودن دریافت حقوق و مزایا پرداخته است و به ضرب‌المثل «هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک» اشاره کرده و آورده است؛


بیش از یکسال از دولت (سیزدهم) حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی می گذرد و بسیاری از وعده‌های سرخرمن او به‌ خصوص در حوزه اقتصاد، فرهنگ، مسکن، اشتغال و غیره و غیره بر اساس آمارهای بانک مرکزی و خود سازمان آمار محقق نشده است، برای تأکید و تایید این سخنان به اعتراضات شهریورماه 1401 که بهانه فوت مهسا امینی دختر ۲۲ساله کُرد در سراسر ایران اتفاق افتاد و تا هم اکنون در حال ادامه‌دار شدن هست می‌توان اشاره کرد. به قول ضرب‌المثل «  از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید »

خلاصه بسیاری از اقشار مختلف جامعه ایران هنوز خاطرات شوک‌های تورمی دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی را فراموش نکرده بودند که با حذف ارز ترجیحی و تورم عجیب و غریب آن از سوی دولت به‌ اصطلاح انقلابی و مردمی حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی شاهد یک انفجار تورمی به‌خصوص برای اقشار ضعیف جامعه بودیم و ادامه این رویه بدون شک هم در محبوبیت و هم در حضور مجدد آقای رئیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بدون شک تأثیرگذار خواهد بود. هر چند هم اگر حق با آقای رئیسی و تیم اقتصادی او باشد؛ اما اقشار مختلف جامعه این تورم افسار گسیخته برای دولتی که در انتخابات 1400 با هزاران وعده وعید به‌خصوص تقویت سفرهای معیشتی مردم روی کارآمد چندان قابل هضم نیست.

خلاصه اگر به همین اندازه به ماجرای عدم مدیریت اقتصادی کشور توسط دولت و مجلس به‌ اصطلاح انقلابی و اعتراضات مدنی اقشار مختلف مردم اشاره و کفایت کنیم و برای رهایی از این محکومیت عمدی دولت؛ تحریم، اپوزسیون داخلی و خارجی را بهانه نکنیم آن‌وقت می‌توان نشانه امیدی پیدا کرد هر چند گوش غیر شنوای مسئولان نظام پر هست و این بزرگ‌ترین درد ملت ما است. (البته حساب اعتراض گر با اغتشاش‌گر جداست به شرطی که تعریف مرزها مشخص باشد و در ایران رسانه‌ای مستقل باشد که صدای این اعتراضات را به گونه فریاد بزند که چهار چوب ساختمان پاستور دولت به لرزه در بی آیید.)

اما همیشه این سؤال مطرح بوده است، کشوری با این‌همه ظرفیت چه در حوزه منابع طبیعی و چه در حوزه منابع انسانی چرا هر روز در آن تولید فقر می‌شود. آه! آه! و مجدد آه برای این پرسش که بسیاری از مسئولان کشور از فرماندار گرفته تا نماینده مجلس، وزیر و رئیس‌جمهور همیشه به آن بدهکار بوده‌اند و همیشه هم مقام معظم رهبری هم تأکید و هم بر روی آن سفارش داشته‌اند. هنوز پاسخی پیدا نشده است.

و اما بعد؛ حکایت این روزهای اعتراض کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان شده است این ضرب‌المثل« هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک» ما اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که متولی ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است همیشه انتظار حمایت و پشتیبانی از سوی این نهاد را داشته و داریم؛ اما چند روزی که متوالیان ما به اشکال مختلف از وضعیت موجود همانند خود ما خبرنگاران و اصحاب رسانه ناراضی‌اند و هر روز هم برای اقناع آنها مسئولی را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می‌کشانند یا به آنها وعده‌ای می‌دهند تا به فعالیت کاری خود ادامه دهند؛ اما این تسکین‌ها مقطعی است و به‌جای اینکه درد را التیام ببخشد هر روز بدتر از روز گذشته می‌کند.

موضوع مطالبات کارمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مهم‌ترین موضوعی بود که باتوجه‌به اینکه بیش از ۵۰ درصد از کارمندان آن حداکثر حقوق را دریافت می‌کنند، اما جزو دهک‌هایی هستند که تشکیل‌دهنده یک‌سوم خط فقر هستند، با این آمار جزو دستگاه‌های کمتر برخوردار تلقی می‌شوند.

فاصله قابل‌توجه و فاحش حقوق کارکنان تا خط فقر (۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان) است رسیدگی به حقوق و مزایای کارکنان فرهنگ و ارشاد و اجرای نظام هماهنگ پرداخت به معنای واقعی و جلوگیری در تبعیض در پرداخت‌های کارکنان دستگاه‌های اجرایی مختلف، اجرای نظام هماهنگ و حقوق دستگاهی دولتی و با توجه به امتیازات و فیش حقوق بسیاری از دستگاه‌های دولتی با حقوق قشر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل قیاس نیست که حتماً باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود.

امروزه امتیازات رفاهی، بیمه تکمیلی و امکاناتی در بسیاری از دستگاه‌ها وجود دارد، اما کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این توفیقات بی‌نصیب هستند. نیروهای قراردادی وزارت متبوع که شرایط بسیار اسفناکی در رابطه با حقوق و مزایا دارند، حتی با وجود دولت به‌اصطلاح انقلابی وضعیت آنها خوب نشده است.

ازاین‌رو می‌طلبد جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا در هیئت دولت موضوع را پیگیری نمایند، تا آسیب‌هایی که پرسنل زحمتکش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مسائل مالی و معیشتی دارند، برطرف شود، بنابراین قطعاً این روند در امور فعالیت‌های فرهنگی و انگیزه کاری آنها اثرگذار خواهد بود.

امیدوارم این قلم بتواند هم مشکلات کارکنان وزارتخانه یاد شده را حل کند و هم ما اهالی رسانه و هم سایرین را که با این تورم افسار گسیخته و کوپن الکترونیکی که به نان شب محتاج شده‌ایم، در ادامه الباقی مسائل پیشکش دولت مردان باشد.

کد خبر؛25417

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+