اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1401/1/21    کد خبر: 15724031   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 6  دقیقه

در گفت و گو با متخصص روانشناسی؛

روان شناسی و سوالات پیرامون آن

روان شناسی و سوالات پیرامون آن

  یک روانشناس گفت: باور من در این است که مشاوره پیش از ازدواج بسیار واجب و ضروری است و با انجام یک مشاوره خوب اکثر مشکلات در آینده زوج به حداقل خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، این بار در حوزه اخبار پزشکی به سراغ خانم دکتر اعظم جابرمرادی روانشناس عمومی و نوروتراپیست در اصفهان رفتیم رفتیم که  از سال 79 به کار درمان در زمینه اختلالات خلقی، اصلاح رفتار، مشکلات جنسی همچنین مشاوره در زمینه خانواده، ازدواج زوج و در زمینه نوروتراپی بوسیله سیستم نوروفیدبک از سال 91، درمان برخی اختلالات خلقی و بیش فعالی، عدم تمرکز، اختلال در تکلم و بهبود عملکرد در شهر اصفهان مشغول فعالیت می‌باشند..


*چگونه متوجه شویم که به مشاوره نیاز داریم؟

هرگاه افراد در حل مشکلی احساس ناتوانی داشته باشند نیاز به کمک متخصصین ضرورت پیدا می‌کند. این کمک می‌تواند در زمینه‌های مختلف باشد.

*چگونه می‌توانیم یک مشاوره خوب پیدا کنیم؟

با کمی تحقیق و بازخوردهای مناسب از جانب افراد با تجربه و مورد اعتماد می‌توان به یک مشاور خوب دست پیدا کرد.

*از کجا متوجه شویم که به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم؟

زمانی که فرد بیشتر مجهولات برایش روشن شود و حس خوب از جلسه مشاوره دریافت کرده باشد می‌توان گفت به نتیجه مطلوب دست یافته است.

البته لازم به ذکر است جلسه درمان و مشاوره یک سویه نیست و برای دست یابی به نتیجه مطلوب تعامل دو سویه مراجع و درمانگر شرط اصلی است.

*تفاوت میان روان درمانی و مشاوره چیست؟

روان درمانی به رفع و درمان اختلالات رفتاری افراد می‌پردازد و گاهی نیازمند دارو درمانی نیز هستند که در اینجا به روانپزشک ارجاع داده می‌شوند.

مشاوره به بررسی مشکل و یا حل مساله بوسیله تکنیک و ارائه رهنمود می‌پردازد. در مشاوره تمرکز بر روی تعاملات بین فردی قرار دارد.

*تفاوت میان مشکل روانی و اختلال روانی چیست؟

مشکل روانی ماحصل بیماری است که بر اثر مسائل ژنتیکی و یا عوامل متعدد محیطی ممکن است بوجود آمده باشد. ولی اختلال نوعی کژکاری و عملکرد بد است که جنبه بیماری ندارد.

*جلسات مشاوره چند وقت یکبار است؟

بستگی به نوع مشکل دارد و رویکرد درمانی درمانگر از هفته ای یکبار تا ماهی یکبار متغیر است.

*مشاوره قبل از ازدواج تا چه اندازه موثر است؟

باور من در این است که مشاوره پیش از ازدواج بسیار واجب و ضروری است و با انجام یک مشاوره خوب اکثر مشکلات در آینده زوج به حداقل خواهد رسید.

*به منظور آمادگی برای ازدواج لازم است چه معیارهایی را در خود بررسی کنیم؟

لازم و ضروری است که افراد به بلوغ عاطفی کامل رسیده باشند. متاسفانه اکثر خانواده‌ها بر این باورند که همین که از نظر جسمانی فرد به بلوغ رسیده باشد برای ازدواج کافی است. برای یک ازدواج موفق باید دو بلوغ دیگر اقتصادی و ذهنی را هم در نظر داشت.

*علائم افسردگی چیست؟ چگونه می‌توان به درمان آن کمک کرد؟

  • می‌توان به عدم تعادل در اشتها (پرخوری یا بی اشتهایی) و همین طور خواب (کم خوابی یا پر خوابی) اشاره کرد.
  • بیداری‌های نیمه شب از خواب یکی دیگر از علائم افسردگی است. کندی در حرکات بی میلی و عدم نشاط بی لذتی و کم شدن میل جنسی را نیز می‌توان نام برد.
  • در مراحل اولیه می‌توان با ورزش و پیاده روی و ایجاد انگیزه به درمان پرداخت و در مراحل پیشرفته بوسیله دارو درمان صورت می‌گیرد. در مراحل بسیار پیشرفته بیماری از شوک درمانی نیز بهره می‌برند.

*افسردگی چه تاثیری بر روی فرد دارد؟

فروید اعتقاد داشت که کسب لذت بالاترین و مهم‌ترین عامل زندگی انسان است. حال انسان افسرده نسبت به همه چیز بی انگیزه است و از محیط اطرافش لذت نمی‌برد. این خلق پایین او بر اطرافیان هم تاثیر سوء می‌گذارد.

*چگونه کسی را که نیاز به مشاوره و درمان دارد اما آن را انکار می‌کند، تشویق به پیگیری برای درمان کنیم؟

یکی از نزدیکان به آن فرد می‌تواند با مشاوره گرفتن از درمانگر بر اساس مقاومت او از تکنیک مناسب استفاده کرده و شخص را برای مشاوره ترغیب کنند.

انتهای پیام/پزشک برتر

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+