اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1400/5/23    کد خبر: 15723370   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 3  دقیقه

زیر سؤال رفتن جلسات علنی شورای شهر شاهین‌شهر با محروم شدن خبرنگاران

زیر سؤال رفتن جلسات علنی شورای شهر شاهین‌شهر با محروم شدن خبرنگاران

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، لازمة علنی بودن جلسات شورا، حضور خبرنگاران و رسانه‌ها در جلسات شورا است. اگر خبرنگاران از حضور در جلسه شورای شهر محروم شوند اصل علنی بودن جلسه زیر سؤال می‌رود.


حضور خبرنگاران و شهروندان در جلسات شورا، نه‌تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای شورا است چرا که با حضور افکارعمومی در جلسات شورای شهر، باعث می‌شود تا اعضای شورا با دقت بیشتری تصمیم بگیرند و همه تصمیمات و مصوبات شورا به صورت شفاف منعکس می‌گردد.

طبق قانون، جلسات شورای شهر علنی است مگر اینکه غیرعلنی بودن یک جلسه به تصویب دو سوم اعضا برسد و از قبل اعلام شود؛ همچنین در آیین‌نامه شوراها آمده، مردم می‌توانند در جلسات شورای شهر حضور یابند.

شوراها نهادهایی هستند که مردمی بوده و خود مردم در انتخابات، اعضای شورا را انتخاب کرده‌اند بنابراین حق دارند عملکرد شورا را نقد کنند. موضوع دیگر در این زمینه، فراهم‌کردن شرایط نقد شورای شهر توسط مردم و خبرنگاران است که اعضای شورا وظیفه دارند انتقادها را بشنوند و به آن ها عمل کنند؛ در واقع باید شرایطی فراهم بشود که مردم و خبرنگاران جرات نقد کردن شورا را داشته باشند.

*وظیفه رسانه‌ها، آگاهی‌بخشی به مردم است

ماده ۱۵ قانون شوراها می‌گوید که جلسات شوراها علني و با حضور دو سوم اعضاء اصلي رسميت مي‌يابد و تصميمات با اكثريت مطلق آراي حاضرين معتبر است و تشكيل جلسات غیرعلنی منوط به تصويب دو سوم اعضاء حاضر در جلسه مي‌باشد.

موضوع انتخاب شهردار جدید و مصوباتی که به شورای شهر ارتباط دارد نمی‌تواند غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شود. رسانه‌ها و مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند. خبرنگاران و رسانه‌ها حق دارند نظرات، انتقادات، پيشنهادها و توضيحات مردم را درج و به اطلاع عموم برسانند. كسب و انتشار اخباری كه به‌منظور افزايش آگاهي عمومي باشد حق قانوني خبرنگاران و رسانه‌ها است.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+