اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1399/8/7    کد خبر: 15722479   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 8  دقیقه

کاهش سریع وزن، از رؤیا تا واقعیت

کاهش سریع وزن، از رؤیا تا واقعیت

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، این بار برای یافتن جواب پرسشی کاهش سریع وزن، از رویا تا واقعیت؟به سراغ دکتر محمد هرندی زاده فوق تخصص جراحی‌های بای پاس و اسلیو معده از دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان و عضو انجمن بین‌المللی جراحان چاقی (IFSO) رفتیم.


*عمل جراحی اسلیو چه مزیت‌هایی دارد؟

مزیت‌های اسلیو معده متعدد می‌باشد ازجمله: عدم تغییرات زیاد بر روی دستگاه گوارش، عدم نیاز به مصرف طولانی داروهای مکمل، عوارض کمتر نسبت به بای پاس، کاهش وزن به میزان ۷۰ درصد، اضافه‌وزن اولیه در کسانی که کاهش وزن زیاد مدنظرشان نمی‌باشد.

*فردی که عمل جراحی اسلیو را انجام داده است چه اقداماتی بعد از عمل باید انجام دهد؟

باید در ماه اول بعد از عمل حتماً بر طبق برنامه غذایی که برای ایشان تجویز می‌شود رفتار کنند. از طرفی فعالیت‌های منظم ورزشی هوازی مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری انجام دهند. داروهای تجویز شده (مهارکننده ترشح اسید) و مولتی‌ویتامین مخصوص را به‌موقع مصرف نمایند. از کشیدن سیگار تنباکو و مصرف الکل حتماً و قطعاً پرهیزکنند.

*در عمل جراحی اسلیو چند درصد از حجم معده فرد خارج می‌شود؟ و آیا تأثیری بر روی روده فرد هم دارد؟

در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد معده خارج می‌شود و هیچ‌گونه دست‌کاری بر روی روده انجام نمی‌شود. فیلم عمل در سایت اینستا این‌جانب قابل‌مشاهده است.

*فرد جراحی‌شده پس از عمل اسلیو ممکن است به حالت قبل بازگردد؟

در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که تحت اسلیو قرار می‌گیرند، بعد از حدود یکسال و نیم بعد از عمل درجاتی از برگشت وزن را تجربه می‌کنند.

*جراحی بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

غالباً برای افراد با توده بدنی ۳۵ به بالا یا افراد با توده بدنی ۳۲ به بالا و مبتلا به دیابت متوسط یا شدید که علایم رفلاکس شدید بعد از غذا ندارند و همچنین ریزه‌خواری ندارند، بسیار مناسب می‌باشد.

 *آیا ممکن است فردی که عمل جراحی اسلیو معده انجام داده بعد از عمل دچار عوارضی شود؟ توضیح دهید.

بله، در حدود 1 تا ۲ درصد ممکن است عوارضی همچون نشت محتویات معده به داخل شکم و ایجاد عفونت شکمی و یا بروز لخته در ریه و اعضا بدن و اختلال عملکرد آنها یا خونریزی بعد از عمل رخ دهد. علی‌رغم تمام اقدامات پیشگیرانه که قبل یا حین عمل جهت جلوگیری از بروز این عوارض به کار می‌رود، باز هم اتفاق بیفتد.

*آیا فردی که سرطان معده دارد می‌تواند عمل جراحی اسلیو را انجام دهد؟ توضیح دهید.

در اینجا باید دو نکته را متذکر شد.اول اینکه اگر فردی بیماری بدخیمی فعال معده را شخصاً داشته باشد، نمی‌توان برای ایشان اسلیو انجام داد ولی اگر سابقه خانوادگی بدخیمی معده داشته ولی خودش مبتلا نباشد، می‌توان به‌خوبی عمل اسلیو را انجام داد و بعد از عمل به راحتی پیگیری‌های غربالگری اندوسکوپی معمول را انجام داد.

*بعد از انجام جراحی اسلیو چند درصد از معده دوباره گشاد می‌شود؟

قابل پیش‌بینی نیست و در هر فردی جداگانه است اما متوسط در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بعد از یک سال و نیم.

*آیا فرد بعد از جراحی اسلیو باید رژیم خاصی بگیرد یا نیازی نیست؟

فرد باید در ماه‌های اول ۱۰۰ درصد بر روی رژیم غذایی خاصی پیروی کند تا هدف آن یعنی رژیم غذایی سالم و صحیح در فرد نهادینه شده و از برگشت وزن بعد از یکسال و نیم تا حد زیادی جلوگیری کند.

*فرد بعد از انجام جراحی اسلیو چه علائمی دارد و تا چه مدت طول می‌کشد؟

ممکن است بیمار علایمی از تهوع یا احساس مزه بد یا ترش کردن داشته باشد که با رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو در صورت لزوم قابل برطرف شدن می‌باشد.

*آیا خانمی‌هایی که عمل جراحی اسلیو را انجام داده‌اند می‌توانند باردار شوند؟ و کسانی که زایمان کرده‌اند تا چه مدت بعد از زایمان می‌توانند چنین عملی را انجام دهند؟

افرادی که عمل اسلیو انجام داده‌اند بعد از ۹ ماه از زمان عمل اسلیو می‌توانند مانند افرادی که این عمل را انجام نداده‌اند، باردار شوند و روند بارداری طبیعی داشته باشند. افرادی هم که زایمان کرده‌اند بعد از ۶ ماه از زمان زایمان می‌توانند اقدام به عمل اسلیو کنند.

*افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو نیازی به جراحی پلاستیک دارد؟

اگر افتادگی باعث بدشکلی بدن شود یا خود فرد تمایل به برداشتن داشته باشد می‌تواند پس از ثابت شدن کاهش وزن این عمل را انجام داد.

*افراد با چه وزنی می‌توانند جراحی بای پس معده را انجام دهند؟

تنها ملاک وزن فرد نیست بلکه نسبت وزن به توان دوم قد یا همان توده بدنی معیار هست که در تمام افراد با توده بدنی ۴۰ یا توده بدنی ۳۵ همراه با بیماری‌های مرتبط باچاقی قابل انجام است. اطلاعات تکمیلی در صفحه این‌جانب قابل‌دسترسی است.

*اگر موضوع مرتبطی است که ازقلم‌افتاده و تمایل دارید در مورد آن صحبت کنید لطفاً برای خوانندگان گرامی بفرمایید؟

نکته مهم و اصلی اینکه این عمل اسلیو، عمل درمانی است نه صرفا زیبایی. از این‌رو استانداردهای خاصی باید حین عمل جراحی رعایت شود که فقط توسط افراد مجرب و دارای تحصیلات آکادمیک این رشته که زیر نظر اساتید بین المللی آموزش دیده‌اند و چند صد عمل فقط طی دوران آموزش این رشته انجام داده‌اند (جدا از اعمالی که بصورت مستقل و بالغ‌بر ۱۰۰۰ مورد) قابل انجام است. نه افرادی که صرفاً با تبلیغات تجاری و دیدن چند فیلم آموزشی در این رابطه اقدام به عمل می‌کنند. از طرفی از این اعمال نباید انتظار معجزه یک‌شبه را داشت بلکه باید با رعایت رژیم و ورزش منظم و مصرف داروهای مورد نیاز، در مسیر کاهش وزن مناسب و علمی و طولانی‌مدت قرار گرفت.(خبرنگار-پزشک برتر)

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+