اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/5/21    کد خبر: 15720327   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 16  دقیقه

نظام و ملت اسلامی ایران، امروز در شرایط جنگ احزاب قرار گرفته‌اند

نظام و ملت اسلامی ایران، امروز در شرایط جنگ احزاب قرار گرفته‌اند

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در آيين عبادي سياسي این هفته نماز جمعه فولادشهر لنجان با بیان اینکه امروز مصادف است با شهادت حضرت امام محمدباقر (ع) ضمن عرض تسلیت و تعزیت؛ گفت: در این خطبه سه حدیث نورانی از آن امام هُمام تقدیم می‌کنم و به شرح آن‌ها خواهم پرداخت.


وی ادامه داد: حدیث اول: از حضرت امام باقر (ع) سؤال کردند کدام‌یک از عبادات افضل است؟ فرمودند: هیچ‌چیزی نزد خداوند محبوب‏تر از این نیست که عبد آنچه را نزد خدا دارد از او تقاضا کند. شرح حدیث؛ بنده هر آنچه دارد و می‌خواهد نزد خدا است. روایات متعدّد راجع به عبادات وارد شده است که؛ مغز عبادت دعا است. ما بدون مغز نمی‏ توانیم کار کنیم. همه کارهایمان به واسطه مغز است. در عبادات هم همین‏گونه است. آنچه مغز عبادت است و به آن جان می‏دهد، دعا است. چه‌بسا اگر دعا در عبادت نباشد، آن عبادت محبوب عندالله نیست. نمی‏دانید دعا چه می‏کند! دعا مرده را زنده می‏ کند. تمام معجزات انبیاء‏ و کرامات اولیاء‏، بر محور دعا بوده است. مثلاً حضرت عیسی با دعا مرده زنده می‏ کرد، معجزات پیامبر اکرم (ص) با دعا بوده. هیچ‏گاه نباید از دعا غافل شویم. چون محبوب‏ترین عمل عندالله است. فکر هم نکنیم اگر دائماً از صبح تا شب به خدا بگوییم: این را می‏ خواهم، آن را می‏ خواهم، مزاحم خدا شده‏ ایم. این فکرها باطل و غلط است. چون خودمان نظر تنگیم، خیال می ‏کنیم خدا هم نظرتنگ است، آنچه پیش خدا است، تمام‌شدنی نیست، پس دعای تو هم نباید تمام‌شدنی باشد.

امام‌جمعه فولادشهر در ادامه تصریح کرد: حدیث دوم: جابر جعفی از امام محمدباقر علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند، حضرت رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «روزگار و زمانی می‌آید که مردم در آن زمان از پروردگار خود شکایت می‌کنند. جابر می‌پرسد: مردم چگونه از پروردگار خود شکایت می‌کنند؟! حضرت فرمود: شخصی می‌گوید: به خدا قسم! مدتی است که سود نبرده‌ام و نمی‌خورم و نمی‌آشامم مگر این‌که این خوردن و آشامیدن من از سرمایه‌ام می‌باشد. وای بر تو! آیا این‌چنین نیست که سرمایه و توشه‌ای که جمع کرده‌ای، همگی از پروردگار توست؟ شرح حدیث؛ در این روایت جابر تعجب کرده و حیرت می‌کند و از حضرت سؤال می‌کند: چطور می‌شود این‌ها از خداوند شکایت می‌کنند؟ البته شکایت یک‌وقت این‌طور است که تو این کار را کردی، ولی یک‌وقت چیزهایی مطرح می‌شود که به‌طور مستقیم شکایت نیست ولی در ارتباط با خداوند است. اینکه سود نبرده‌ام و دارم از سرمایه می‌خورم، واقعاً شاید هم درست است و دروغ نمی‌گوید، ولی سرمایه‌ات را از کجا آوردی؟ و اینکه از آن می‌خوری، مگر جز این است که آن را خداوند به تو عطا فرمود؟! انسان در تمامی حالات باید شاکر خداوند باشد و بداند همین حرف‌های او شکایت از خداوند بزرگ است. این ناسپاسی باعث می‌شود که گره و مشکل به کار او افتاده و به چه کنم چه کنم، مبتلا و گرفتار می‌شود. وقتی از پیامبر اکرم (ص) می‌پرسیدند: حالتان چطور است؟ در جواب می‌فرمودند: «ستایش مخصوص خداوند است در همه حالات.» شکر و سپاس قلبی، عملی و زبانی باعث می‌شود تا خداوند مشکلات انسان را برطرف کند و هر لحظه به‌روزی‌ها و نعمت‌هایش اضافه گردد. در قرآن سوره مبارکه ابراهیم آیه 7 می‌فرماید؛ اگر شکرگزاری کنید، نعمت شما را افزون می‌کنم.

وی بیان داشت: حدیث سوم: امام باقر علیه‌السلام فرمودند: اگر کسی به شخص و یا اشخاصی عمل نیکی یاد بدهد و یا اینکه او را به کار نیکی راهنمایی کند و آن شخص یا اشخاص به آن عمل نیک عمل کنند، شخص یاد دهنده تمام پاداش عمل‌کنندگان به آن عمل نیک را می‌برد، بدون اینکه ذرّه‌ای از پاداش آن اشخاص نزد خداوند کم گردد، و هرکس کار زشت و گمراهی را به کسی یا اشخاصی یاد بدهد و یا آنان را به عمل زشتی دعوت و یا راهنمایی کند، تمام گناه عمل‌کنندگان به آن کار زشت در نامۀ عمل او هم نوشته می‌شود. بدون آنکه ذرّه‌ای از گناه عاملان به آن کار زشت کاسته گردد. شرح حدیث؛ با راهنمایی و یا یاد دادن کار نیک به دیگران و با انجام آن کار نیک، یک‌دری از هدایت خیر و سعادت به‌سوی انسان باز می‌شود. این تعلیم و یاد دادن، می‌تواند زبانی، عملی و یا نوشتنی باشد و یا ممکن است تسلسلی باشد، یعنی این کار نیک را که به دیگری یاد داده است، او هم به دیگری یاد بدهد و همین کار ادامه پیدا کند تا روز قیامت؛ بدون اینکه عمل خیری انجام دهد، پاداش عمل‌کننده‌ها برای او نوشته می‌شود. برعکس، اگر انسان به دیگری یک‌راه گمراه، زشت، گناه، شیطنت، خدعه و نیرنگ را یاد بدهد، با انجام آن عمل زشت، دری از ضلالت به‌سوی او باز می‌گردد. حتی ممکن است عمل زشتی را آن شخص انجام ندهد ولی دیگران را به آن عمل راهنمایی کند. در روایت داریم: ثواب و اجر راهنمایی کنده به خیر و نیکی همانند عمل‌کننده به آن است و گناه راهنمایی کننده به کار زشت و شر به‌اندازه انجام دهندۀ آن کار زشت است. راهنمایی و تعلیم انسان‌ها به کار نیک -که پرسودترین تجارت دنیوی و اخروی است- کار انبیاء و اولیاء علیهم‌السلام است.

وی متذکر شد: برای همین هم تربیت فرزند، بستگان، دوستان، جامعه و... بسیار مهم است. انسان باید بداند که بی‌توجهی به این امر مهم و به انحراف کشیده شدن نزدیکانش، گناه یا مغفرتش تا روز قیامت برای پدر، مادر، مربّی و... نوشته می‌شود.

حجت‌الاسلام سرافراز در ابتدای خطبه دوم مجدداً شهادت حضرت امام محمدباقر (ع) پنجمين پيشواي بزرگ مسلمين و شيعيان جهان و اختر تابناک آسمان امامت و ولايت را تسليت کرد و گفت: از فرمایشات نورانی آن امام هُمام که فرمودند: «إِنَّ أَشَدَّ العِبادَةِ الوَرَع»(کافی ج 2 ص 77) سخت‌ترین عبادت، ورع و پاک‌دامنی است؛ یعنی همان تقوی و پرهیزکاری که حقیقتاً سرمایه‌ای گران‌بها و ارزشمند است.

وی بیان داشت: امام محمدباقر (ع)؛ شاهد و راوى عاشورا و بنیان‌گذار نهضت بزرگ علمى جهان تشیع‏ و كوه حلم و دریاى بردبارى بود به‌گونه‌ای که در برابر همه اهانت‏ هاى ‏بى‏ پروا و همه گستاخى‏ هاى‏ بى‏ شرمانه، حلمى شگفت‏ انگیز از خود نشان مى‏ داد.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر با بیان اینکه ماه ذی‌الحجه آخرین ماه سال هجری قمری و ماهی است بسیار پربرکت. بیان داشت: مهم‌ترین اعمال در ماه ذی‌الحجه، «اجتماع عظیم حج» است که البته برای کسانی که بتوانند در مکه مکرمه حاضر شوند.

وی افزود: برای کسانی که به مکه مکرمه سفر نکرده‌اند نیز اعمالی وجود دارد؛ که در مفاتیح آمده است که مهم‌ترین آن خواندن دعای عرفه است که در عصر روز عرفه خوانده می‌شود. دعای عرفه دعای بسیار با ارزشی است و مضامین فاخری در آن نهفته است.

حجت‌الاسلام سرافراز در ادامه گفت: جملاتی که در دعای عرفه خوانده می‌شود آن‌قدر شفاف و دل‌نشین است که به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که این‌ها از زبان امام معصوم امام حسین (ع) گفته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید امام حسین (ع) در عصر روز عرفه در کنار صحرای عرفات در حال راز و نیاز با خدای خود بودند که این راز و نیاز توسط حاضران آن زمان به‌عنوان دعای عرفه ثبت شد.

امام‌جمعه فولادشهر تصریح کرد: خواندن دعای عرفه به‌ویژه در عصر روزعرفه بسیار توصیه و تأکید شده است و اگر کسی در کنار خواندن این دعا معانی فارسی آن را نیز مطالعه کند بسیار می‌تواند برایش مفید باشد.

وی با بیان اینکه در بخشی از دعای عرفه، امام حسین (ع) عرض می‌کند؛ خدایا کسی که تو را دارد چه ندارد و کسی که تو را گم‌کرده و ندارد چه دارد، خاطرنشان ساخت: از دیگر اعمال مهم درماه ذی‌الحجه قربانی کردن همزمان با روز عید قربان است که هر انسانی در این روز مستحب است که قربانی کند و سهمی از آن قربانی را به فقرا بدهد.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: تردیدى نیست كه نظام مقدس جمهورى اسلامى یكى از سخت‏ ترین گردنه‏ هاى تاریخى خود را مى‏ گذراند و در یك جنگ همه‏جانبه (نظامى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى) در مقابل دنیاى كفر و استكبار ایستادگى كرده است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامى به‏ عنوان تنها پایگاه حاکمیت الله در دنیاى امروز در شرایطى مورد هجوم قرار گرفته است كه تجربه ‏ى چهل سال دشمنى، حكومت و ملّت را بیش‌ازپیش قدرتمند و مقاوم ساخته است. در این بین براى تبیین و تشریح شرایط امروز نظام اسلامى مى ‏توان آن را با شرایط حكومت اسلامى رسول خدا (ص) در جنگ احزاب مقایسه كرد.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر تأکید کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامى «در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهه ‏ى امروز دشمن علیه جمهورى اسلامى را در صدر اسلام مشابه‏ سازى بكنیم، مى‏ شود جنگ احزاب».

وی اضافه کرد: امروز مشاهده مى‏ كنید؛ همه‏ى دنیاپرستان و قدرت‏ طلبان و جنایت‏كاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در مقابل جمهورى اسلامى صف‌کشیده‌اند و دارند از همه‏ طرف حمله مى‏كنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد. آن روزى كه یهودى‏ ها و منافقان و كفار و مشركان، اطراف مدینه‏ را محاصره كردند و جنگ احزاب و خندق را به وجود آوردند، مؤمنین واقعى گفتند: این، چیز تازه‌ای نیست. خدا و رسولش به ما گفته بودند كه بدها و اشرار و فاسدها علیه شما همدست خواهند شد؛ بنابراین، آن‏ها چون صدق وعده‏ى الهى را دیدند، ایمانشان قوی‌تر شد.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: هر جا كه اسلام واقعى آشكار شد، اگرچه قدرت‏ هاى خبیث و پلید در مقابل آن صف‏آرایى كردند، اما انسان‏هاى پاك و دل‏هاى مطهر و فطرت‏ هاى پاك، با همه‏ى توان و وجود از آن حمایت كردند.

وی بیان داشت: امروز با توجه به هجمه تمام‌عیار دشمن در همه حوزه‏ ها و تنگ كردن محاصره اقتصادى با هدف تسلیم و به‌زانو در آوردن جمهورى اسلامى، دیگر بر كسى پوشیده نیست كه در شرایط جنگ احزاب قرارگرفته‌ایم و تنها نسخه نجات‌بخش كشور، اتكا به ظرفیت‏هاى موجود در كشور و پیاده ‏سازى اقتصاد مقاومتى و بهره ‏گیرى از جوانان مؤمن و انقلابى براى عبور از این گردنه نفس‌گیر است كه مى‏ تواند پرچم اسلام و انقلاب اسلامى را همواره افراشته نگه دارد و این میسر نخواهد شد مگر همچون جنگ احزاب كه مؤمنین به پیامبر (ص) براى عبور از آن شرایط، اعتماد به حضرتش كردند، امروز هم مردم باید با اعتماد به رهبر معظم انقلاب، در برابر دشمنان بایستند و لحظه ‏اى تردید به خود راه ندهند كه همانند جنگ احزاب، پیروزى از آن جبهه انقلاب اسلامى است.

امام‌جمعه فولادشهر بیان داشت: برنامه امروز دشمن بخصوص آمریكا بر سه‌پایه استوار و متمرکز شده است: الف) فشار اقتصادى؛ مقصود از فشار اقتصادى، تحریم است، جلوگیرى از همكارى كشورها در زمینه‏ هاى اقتصادى با ما است؛ نتیجه‏اى كه مى‏ خواهند از فشار اقتصادى بگیرند، صرفاً زیر فشار قرار دادنِ دستگاه دولت و حكومت نیست؛ مى‏ خواهند به خیال خودشان ملّت ایران را به ستوه بیاورند. ب) فشار روانى؛ در فشار روانى نقاط قوّت جمهورى اسلامى ایران هدف است. نقاط قوّتى كه براى كشور و براى ملّت مایه‏ى اقتدار و مایه‏ى تقویت است نشان‌کرده‌اند و آن‏ها را در تبلیغات و در برخوردها به ‏عنوان نقاط چالش آفرین معرّفى مى ‏كنند؛ براى این‏كه ملّت ایران را نسبت به آن‏ها دلسرد كنند... دشمن درصدد آن است كه ما از نقاط قوّت خودمان صرف‏نظر كنیم، از عناصر اقتدار ملّى خودمان دست‌برداریم تا راحت‏ تر بتواند بر كشور ما، بر ملّت ما، بر سرنوشت ما و آینده‏ى ما مسلط شوند. ج) فشار عملى؛ فشار عملی‌شان عبارت است از این‏كه در كشور آشوب ایجاد كنند؛ تا به این وسیله كشور را و ملّت را و نظام جمهورى اسلامى را بدنام كنند.

وی متذکر شد: نقش خواص، نخبگان و معتمدین در مقابله با فشارهاى سه‏ گانه آمریكا بسیار مهم است. اصحاب رسانه و صاحبان تریبون‏ به ‏ویژه علماى دینى و روحانیت انقلابى به دلیل محبوبیت اجتماعى، ارتباط مستمر با اقشار مردم و این‌که مورد اعتماد و وثوق مردم‌اند، تأثیر زیادى در بیدارى مردم نسبت به نقشه‏ هاى پیچیده و شوم دشمنان اسلام و مسلمین داشته و مى‏توانند موجب آرامش جامعه و مایه دلگرمى متدینین، خانواده‏ هاى شهدا، نیروهاى انقلابى و ارزشى باشند. بدانیم که راه پيروزى تنها در گرو مقاومت و نهراسيدن و توكل است.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+