اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1397/12/7    کد خبر: 15718135   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 6  دقیقه

استعفای آقای ظریف از وزارت خارجه برای فشار هست/ امام خامنه‌ای تا حالا به کسی باج نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد

استعفای آقای ظریف از وزارت خارجه برای فشار هست/ امام خامنه‌ای تا حالا به کسی باج نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین شهر اصفهان، یکی از تحلیلگران مسائل سیاسی طی یادداشتی با عنوان اینکه «نقشه واضح و روشن است، محمدجواد ظریف از وزارت امور خارجه استعفا کرده چراکه استعفا برای فشار هست»، آورده است: درست یک ماه پیش بود که چندین وزیر به رهبری معظم انقلاب امام خامنه‌ای نامه نوشتند که یا FATF تصویب می‌شود یا استعفا خواهند داد.


این استعفا هم برای افزایش فشار بر نظامی است که امروز تحت شدیدترین فشارهای ارزی و اقتصادی قرار گرفته است. ارزش پول ملی‌اش 70 درصد سقوط کرده و قیمت تمام کالاهای اساسی آن به‌صورت تصاعد هندسی رو به افزایش است.

واقعیت این است که استعفا یک امر معمولی و عادی و قانونی است؛ اما استعفای آقای ظریف در این شرایط و با توجه به فشارهای بیرونی و مشکلات درونی و همچنین عدم عذرخواهی از برجام و 6 سال مذاکره بی‌حاصل و خسارت محض، استعفایی نیست که در راستای رضای خداوند متعال و حل کردن مشکلات مردم باشد. آقای ظریف باید می‌ماند تا با دست خود از برجام خارج می‌شد و با دست خود قراردادهای تحمیلی با کار گروه‌های FAFT و غیره را پاره می‌کرد.

تاریخ را به یاد بیاورید، استعفای عجیب میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت در سال 67 و درست در سخت‌ترین شرایط و ایام آن مقطع که جنگ و فشارهای بیرونی و تحریم‌ها به مردم فشار می‌آورد. روز 15 شهريور سال 1367 در شرايطي كه ايران به‌تازگی قطعنامه آتش‌بس يا به تعبير امام خميني (ره) جام زهر را پذيرفته بود، روزنامه جمهوري اسلامي که در اختيار مسيح مهاجري يكي از نزدیک‌ترین چهره‌ها به ميرحسين قرار داشت، در حالي منتشر شد که خبر استعفاي ميرحسين موسوي از نخست‌وزیری را به‌عنوان تيتر يك انتخاب كرده بود، استعفايي که بدون هماهنگي رئیس‌جمهور و رهبر كبير انقلاب اسلامي نگاشته شده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رئیس‌جمهور خطاب به میرحسین موسوی نوشت: «در شرايط حساس كنوني و درحالی‌که مذاكرات ژنو در جريان است و لازم است همه در برابر ترفندهاي دشمنان آماده و از مسائل داخلي فارغ‌البال باشيم، استعفاي دولت برخلاف مصلحت كشور و انقلاب است و ضربه‌ای بر مصالح نظام جمهوري اسلامي است. استعفاي شما را به مصلحت ندانسته و اصرار بر آن را ضربه به‌نظام و حتي با كمال معذرت خيانت و البته خيانت غیرعمدی می‌دانم و معتقدم خوب است، جنابعالي امروز نظرات حضرت امام (ره) در امور اقتصادي را به‌طور دربست بپذيريد. استعفا را نمی‌پذیرم و خواهش می‌کنم اصرار نكنيد.»

و امام خمینی (ره) در پاسخ به استعفای وی نوشت: «نامه استعفاي شما باعث تعجب شد. حق اين بود که اگر تصميم بدين کار داشتيد، لااقل من و يا مسئولين رده‌بالای نظام را در جريان می‌گذاشتید. در زماني که مردم حزب‌الله براي ياري اسلام، فرزندان خود را به قربانگاه می‌برند چه وقت گله و استعفا است. شما در سنگر نخست‌وزیری در چارچوب اسلام و قانون اساسي به خدمت خود ادامه دهيد، درصورتی‌که نسبت به بعضي از وزرا به توافق نمی‌رسید چون گذشته عمل شود. اين حق قانوني مجلس است که به هر وزيري که مايل بود، رأی دهد. تعزيرات از اين پس در اختيار مجمع تشخيص مصلحت است که اگر صلاح بداند به هر ميزان که مايل باشد، در اختيار دولت قرار خواهد داد. همه بايد به خدا پناه ببريم و در مواقع عصبانيت دست به کارهايي نزنيم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده کنند. مردم ما از این‌گونه مسائل در طول انقلاب زياد دیده‌اند. اين حرکات هيچ تأثیری در خطوط اصيل و اساسي انقلاب اسلامي ايران نخواهد داشت. ازآنجاکه من به شما علاقه‌مندم، ان‌شاءالله عندالملاقات مسائلي است که گوشزد می‌نمایم». روح‌الله الموسوي الخميني - 15/6/67

در پایان باید عرض کنم، نه‌تنها دشمنان این نظام که حتی فرزندان این انقلاب هنوز مردم و رهبر این مردم یعنی امام خامنه‌ای را نشناختند؛ سید علی تا حالا به هیچ‌کس باج نداد و نمی‌دهد و نخواهد داد! بی‌تردید این استعفا چه پذیرفته شود چه پذیرفته نشود و برای کسب محبوبیت کاذبی بعد از ایام منفوریت صورت گرفته باشد، هیچ تزلزلی در اراده این ملت نخواهد داشت. چنانچه پذیرفته شود امیدواریم شخصی داعیه‌دار وزارت امور خارجه این کشور شود که تمام جهان را در آمریکا و دو یا سه کشور اروپایی خلاصه نکند و ارتباطات ویژه‌ای با همسایه‌های مرزی، همسایه‌های منطقه‌ای، همسایه‌های قاره آسیا، کشورهای مسلمان، آمریکای لاتین و آفریقا برقرار نماید.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+