اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1397/11/15    کد خبر: 15717850   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 12  دقیقه

عرضه مرغ کاملاً مکانیزه نیازمند فرهنگ‌سازی و همکاری رسانه‌هاست

عرضه مرغ کاملاً مکانیزه نیازمند فرهنگ‌سازی و همکاری رسانه‌هاست

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، از ابتدای تغییر سیاست‌های ارزی دولت در فروردین‌ماه امسال، دولتمردان با هدف تنظیم بازار کالاهای اساسی، این اقلام را به همراه نهاده‌های صنعت دام و طیور در فهرست مشمول دریافت ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومان قرارداد با این حال افزایش نرخ هزینه‌های تولید سبب شده تا در ماه‌های اخیر شاهد نوسان در قیمت محصولات پروتئینی به‌ویژه مرغ باشیم. کارشناسان صنعت طیور معتقدند عرضه نهاده‌های تولید با نرخ دولتی به این صنعت نتوانسته جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و به همین دلیل نرخ‌ها در بازار بالاتر از ارقامی است که مسئولان و دست‌اندرکاران تنظیم بازار برآورد می‌کنند.


مصرف ماهیانه گوشت مرغ در کشور حدود ۱۸۰ هزار تن است و روزانه حدود ۵۶۰۰ تا ۵۸۰۰ تن مصرف گوشت مرغ در کشور داریم که گاهی به دلایل مختلف با کمبودهای مقطعی روبرو می‌شویم که نوسانات در قیمت را می‌بینیم.

نکته اصلی این است که تولیدکننده در کشور خیلی مورد حمایت جدی نیست به‌خصوص کسی که در بخش کشاورزی در حال تولید است، در بخش کشاورزی و صنعت طیور گوشتی، ریسک‌های زیادی مثل بیماری‌های نوپدید، بازپدید و تلفات وجود دارد که در کشور ما این تلفات معادل ۲ برابر استانداردهای دنیاست و موجب کمبود مقطعی می‌شود که افزایش قیمت را در پی دارد.

یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت نهاده‌هاست که ذرت  اکنون ۱۲۰ درصد و سویا بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته است که این افزایش قیمت تأثیر مستقیم بر افزایش قیمت فروش مرغ داشته است.

اکنون قیمت یک کیلو مرغ زنده درب واحدهای مرغداری حدود ۹ هزار تا ۹۵۰۰ هزار تومان است که بعد از تبدیل‌شدن به لاشه به ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

تولیدکننده باید مورد حمایت جدی قرار گیرد تا استمرار تولید داشته باشد، دلگرمی تولیدکننده زمانی است که نهاده‌های تولید همیشه در اختیارش باشد و قیمت‌ها نیز مناسب باشد.

خروج تولیدکننده‌ها از چرخه تولید سبب کاهش عرضه می‌شود، برخی تولیدکننده‌ها به دلیل سیاست‌های قیمت دستوری از مدار تولید خارج می‌شوند و کمبود عرضه سبب می‌شود قیمت‌ها با قیمت کارشناسی تفاوت داشته باشد.

غلامعلی فارغی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید «قیمت جهانی مرغ ۲.۷ تا ۳ دلار است که با ارز نیمایی حدود ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان می‌شود؛ اگر مرغ داخلی با ارز نیمایی عرضه شود قیمت‌ها با قیمت جهانی برابری می‌کند اما مشکل اینجاست که دولت نمی‌خواهد بپذیرد که در بحث قیمت‌گذاری در شرایط مساوی قیمت ما با قیمت جهانی به‌طور تقریبی تفاوت ندارد.» بااین‌حال، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بر این باور است، با وجود افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها و رشد هزینه‌های تمام شده تولید در کشور به دلیل حمایت‌های دولت باید قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی ۹۸۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

به همین خاطر برای تکمیل این گزارش به سراغ مسعود احسان مهر مدیرعامل شرکت حنانه سپهر سپاهان یکی از تولیدکنندگان و کارآفرینان موفق کشور در عرصه گوشت سفید به‌خصوص مرغ رفتیم.

شرکت حنانه سپهر سپاهان اولین و تنها واحد قطعه‌بندی و فرآوری مکانیزه کشور با بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه عرضه گوشت سفید واقع در شرق اصفهان می‌باشد.

شرکت حنانه سپهر سپاهان اکنون با ظرفیت تولید سالیانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ قطعه‌بندی و فرآوری یک هزار تن مرغ یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی خاورمیانه است و توانسته در راستای ارتقا سطح کیفی و سلامت محصولات خود کلیه استانداردهای لازم و تأییدیه‌های مربوطه را کسب نماید.

احسان مهر معتقد است؛ طی سالیان گذشته علی الرغم مشکلات فراوان تولیدی، صنعتی و عدم هماهنگی سازمان‌های نظارتی مرتبط با بهداشت و کنترل کیفیت گوشت سفید، قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در واحدهای مختلف و ایجاد ساختار پویا در زمینه‌ی تحقیق و توسعه همواره محصولاتی با کیفیت، بهداشتی و متنوع در اختیار مصرف‌کنندگان محترم گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروزه به‌صورت مستقیم برای نزدیک به ۸۰ نفر در استان اصفهان اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: هدف اصلی شرکت حنانه سپهر سپاهان ارتقاء سطح آگاهی، بهداشتی و همچنین کمی و کیفی محصولات خود به‌خصوص در حوزه تولید و عرضه گوشت سفید به مردم است.

*معتقد به عرضه گوشت مرغ به روش های سنتی نیستیم

مدیرعامل شرکت حنانه سپهر سپاهان با بیان اینکه به‌هیچ‌عنوان معتقد به عرضه گوشت مرغ یا ماهی به مصرف‌کننده به روش‌های سنتی نبوده و نیستیم، گفت: روش‌های سنتی جدای از اینکه صرفه اقتصادی برای مصرف‌کننده ندارد بلکه مورد تائید کارشناسان بهداشت و سازمان دامپزشکی نیز نیست.

وی با بیان اینکه شرکت حنانه سپهر اصفهان برای عرضه مرغ بهداشتی و کاملاً مکانیزه به مصرف‌کننده تاکنون اقدام به تأسیس ۹ شعبه در استان اصفهان کرده است، تصریح کرد: از زمان تولید تا عرضه گوشت مرغ به مصرف‌کننده کنترل‌های مختلفی ازجمله سالم بودن طیور، کنترل میکروبی، کنترل نحوه بسته‌بندی و بار و سایر صورت می‌گیرد.

احسان مهر با تأکید بر اینکه نزدیک به ۳۵ درصد عرضه مرغ در فروشگاه‌هایی که به‌صورت سنتی این محصول را ارائه می‌کنند دور ریخته می‌شود، بیان داشت: عرضه مرغ به‌صورت کاملاً بهداشتی و دارای شناسنامه به مصرف‌کننده آن‌هم به‌صورت صنعتی و مکانیزه در ایران نیازمند فرهنگ‌سازی و همکاری رسانه‌هاست.

وی استقبال مردم از عرضه مرغ به‌صورت کاملاً بهداشتی و مکانیزه را خوب توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: اگر استقبال بیش از ۲۰ درصدی مردم اصفهان از خرید محصولات ما نبود قطعاً نمی‌توانستیم راه را تاکنون ادامه بدهیم.

*امید چندانی به حمایت دولت از تولیدکننده نداریم

مدیرعامل شرکت حنانه سپهر سپاهان با تأکید بر اینکه گفتن مشکلات و بیان کردن آن‌ها از زبان کارآفرینان و تولیدکنندگان تاکنون کاری را حل نکرده است، بیان داشت: تنها راحل رفع مشکل تولیدکننده فعالیت‌های مستمر و رفتن روبه‌جلو توسط خود اوست، چراکه دیگر امید چندانی به دولت برای یاری رساندن نداریم.

وی متذکر شد: زمانی که شاهد افزایش قیمت دلار در کشور هستیم باید منتظر افزایش کالاها و اجناس ضروری و اساسی مردم ازجمله گوشت مرغ نیز باشیم. چراکه دولت تنها از برخی از نهادهای دامی حمایت می‌کند.

*در حوزه صادرات مرغ در کشور به دلیل کمبود زیرساخت‌ها دچار چالش هستیم

احسان مهر با بیان اینکه باید به سمت واردات حرکت کنیم، گفت: بهای تمام‌شده گوشت مرغ به دلیل نبود زیرساخت‌های تولیدی در کشور دارای مشکل هست؛ و ما نمی‌توانیم مرغ را با سایز و وزنی که مشتریان خارجی از ما می‌خواهند تولید و صادر کنیم و چون قادر به انجام این کار نیستیم در این حوزه بسیار مهم دچار چالش جدی هستیم.

وی با بیان اینکه صادرات مرغ همین‌گونه امکان‌پذیر نبود که بخواهد ممنوع شود، تصریح کرد: چگونه می‌تواند مرغ ۱۴ هزار تومانی را صادر کرد زمانی که تعرفه واردات مرغ از ایران ۴۰ درصد بیشتر از کشور ترکیه است و باید اضافه کرد دولت این کشور رقیب، حمایت خود را با پرداخت مشوق‌های صادراتی بر تولید اعمال می‌کند، ضمن اینکه در تعیین نرخ محصولات سیاست‌های کارشناسی و دقیقی را به کار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت حنانه سپهر سپاهان بیان داشت: دولت ترکیه نرخ مرغ را در داخل کشور دو برابر نرخ صادراتی در نظر می‌گیرد تا در صورت نیاز، زیان صادرات از بازار داخل تأمین شود.

* دولت در حمایت از تولیدکننده موفق عمل‌نکرده است

وی با بیان اینکه دولت در حمایت از تولیدکننده موفق عمل‌نکرده است، تأکید کرد: دولت ترکیه در حمایت از تولیدکننده و تجار خود قیمت پایین‌تری را برای مرغ صادراتی نسبت به قیمت داخلی در نظر می‌گیرد، موضوعی که کارشناسان آن را از دیگر دلایل مهم جا ماندن ایران از بازار رقابت در کشورهایی همچون عراق می‌دانند.

احسان مهر با بیان اینکه هر چند دولت تاکنون توانسته با دادن ارز نیمایی از وارد کنندگان و تولیدکنندگان نهادهای دامی جهت کاهش و ثابت نگه داشتن قیمت مرغ حمایت های لازم را انجام دهد، ادامه داد: انتظار کاهش قیمت مرغ در کشور تصور اشتباهی است زمانی که حامل‌های انرژی برای تولیدکننده نسبت به گذشته چندین برابر گران‌تر شده است.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+