اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1403/2/7    کد خبر: 15727534   در دسته بندی سیاسی نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 14  دقیقه

امام جمعه تودشک:

اهمیت و تعیین‌کننده‌ بودن رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است

اهمیت و تعیین‌کننده‌ بودن رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است

  امام جمعه تودشک گفت: اهمیت و تعیین‌کننده‌ بودن رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است. در بیانات رهبر انقلاب نیز فراوان به موضوع رسانه پرداخته شده است.

به گزارش گروه سیاسی رسانه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا نریمانی در خطبه های این هفته نماز جمعه تودشک با تاکید و توصیه بر رعایت تقوای الهی اظهار کرد: امیرمؤمنان علی علیه السلام جهل را ریشه هر بدی: «اَلْجَهْلُ اَصْلُ کُلِّ شَرٍّ»و معدن هر بدی می‏ داند: «الجَهلُ مَعْدِنُ الشَّرِّ ونادانی را دردناک ‏ترین دردها بر می‏ شمرد: «الجَهْلُ أَدْوَأُ الدَّاءِ». که نشان می دهد اسلام برای تعلیم و آگاهی بخشی مردم اهمیت ویژه ‏ای قائل است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم ، آیات فراوانی در زمینه‏ «تعلیم» و «تعلّم» و «نشر علم» وجود دارد، گفت: خداوند نخستین معلم‏ است، در قرآن به آیاتی بر می‏ خوریم که خداوند خود را به عنوان معلم‏ معرفی کرده، گاه به آدم(علیه السلام) علم اسماء می‏ آموزد: «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا؛ انبیاء و ائمه اطهار (علیهم السلام)، معلمان بزرگ تاریخ بشریت تعلیم‏ و تربیت انسان از جمله مهم ترین برنامه پیامبران است.


 برات آزادی از دوزخ برای معلم و متعلم

 خطیب نماز جمعه های تودشک گفت: در روایتی معروف از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم آمده است که وقتی معلمی به کودکی بسم الله الرحمن الرحیم را یاد بدهد و او تکرار کند، خداوند چهار برات آزادی از دوزخ را برای معلم و متعلم و پدر و مادر معلم می‌ نویسد.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام می فرماید هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است، تصریح کرد: فعالیت معلمین در جهت تعلیم دانش آموزان همسان راهبری انبیا وکاری خدا پسندانه آنچه جامعه در علم و دانش دارد مرهون زحمات معلمین و فداکاران عرصه علم ودانش است معلمین شمع های فروزان نوردر جامعه بشیرت هستند که لازم هست از عمق جان یه نیابت از آحاد مردم روز معلم و هفته معلم را به معلمین عزیز و گرانمایه های جامعه تبریک و تهنیت عرض نموده و این مقام والا را گرامی بداریم.

حجت الاسلام نریمانی بیان داشت: شهید مطهری اسوه علم بصیرت با قرآن بودن فیلسوف یار امام عاشق مکتب امیرالمونین خدمتگزار فقیران و محرومین جامعه و از همه مهمتر استاد رهبر و راهبردی دانشگاه و عالم دوستان بود و کتاب های ایشان مظهر هدایت و عاقبت به خیری در دنیا و آخرت می باشد یادش گرامی و روحش با سمیش علی مرتضی محشور باد.

 وی در ادامه با توجه به فرا رسیدن روز کار و کارگر، خاطرنشان ساخت: رسول خدا(ص)می فرمایند: اگر مرد بر دوش خود، هیزم کشد و نیازش را با آن تامین کند و بیش از نیاز خود را صدقه دهد بهتر از این است که از دیگری درخواست کند، زیرا دست دهنده بهتراز دست گیرنده است. شخصی به امام صادق(ع)عرض کرد: من نمی توانم با دستم کار کنم و راه تجارت را نیز به خوبی نمی دانم و اکنون محروم و محتاج هستم، آن حضرت فرمودند:کارگری کن و بر سر خود بار ببر تا از مردم بی نیاز شوی.

جایگاه کارگر در شب معراج

امام جمعه تودشک اظهار داشت: امام رضا(ع)نقل فرموده اند: قال الله تعالی فی لیله المعراج: یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَیبتَ مَطعَمَک وَ مَشرَبَک فَأَنتَ فی حِفظی وَ کنَفی؛]

 خداوند متعال در شب معراج فرمودند:ای احمد! عبادت ده قسمت است که نه قسمت آن در جستجوی روزی حلال نهاده شده است، پس اگر خوردن و نوشیدن تو پاکیزه باشد تو در پناه و حمایت من خواهی بود.

 قال رسول الله(ص):«من بات کالا من طلب الحلال بات مغفورا له».کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود آمرزیده شده است و می فرمایند:کسی که برای کسب روزی خود و خانواده اش مسافرت کند، روز قیامت در سایه عرش خداست.

 کارگری سیره انبیاء و امامان

وی با بیان اینکه خداوندمتعال در قرآن درباره حضرت داوود(ع)می فرماید: به او فن زره سازی را که به سود شماست آموختیم، تا شما را در جنگ هایتان از آسیب های سخت سلاح ها حفظ کند، پس آیا شما سپاسگزار نعمت های ما خواهید بود؟ گفت: پیامبر (ص)فرمودند: هیچ کس غذایی بهتر از غذای فراهم آمده از کار خویش نخورد و داوود پیامبر از دسترنج خود می خورد.

حجت الاسلام نریمانی ادامه داد: امیر مومنان(ع)می فرماید:خدای عزوجل به داوود وحی فرمودند: تو بنده خوبی هستی به شرط آنکه از بیت المال ارتزاق نکنی و با دستان خویش کار کنی داوود(ع)چهل روز گریست، آنگاه خدا به آهن وحی فرمود که برای بنده ام داوود نرم شو.آهن به فرمان خدا نرم شد و داوود(ع)هر روز زرهی می ساخت وآن را به هزار درهم می فروخت و از بیت المال بی نیاز شد.

 شرافت کارگری

 وی یادآور شد: شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: من نمی توانم با دستم کار کنم و راه تجارت را نیز به خوبی نمی دانم و اکنون محروم و محتاج هستم، آن حضرت فرمودند: کارگری کن و بر سر خود بار ببر تا از مردم بی نیاز شوی. رسول خدا(ص) هم سنگی را بر شانه خود حمل کرد و در یکی از دیوارهای باغ هود به کار برد که آن سنگ هنوز در آنجاست.

امام جمعه تودشک با بیان اینکه برای روز کاگرسه نکته مهم و اساسی را لازم هست مورد دقت قرار دهیم، گفت: ابتدا اینکه کارگران؛ رزمندگان عرصه جهاد اقتصادی، دوم اینکه ارتقای زندگی کارگر؛ ارتقای وضع کشور و سوم اینکه محورهای رسیدگی به امور معیشتی و بیمه تامین اجتماعی توسط رهبر دلسوز و باتدبیر ارسال و ابلاغ شده دولت محترم لازم هست درجهت اجرا اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

وی ادامه داد: مسأله اصلی و مهم‌تر از پهپاد و موشک ! اینکه هیمنه صهیونیست ها بعد از 75 سال شکسته شده و این روزها بیشتر بحث‌ها پیرامون وعده صادق درباره اصابت و عدم اصابت موشک‌ها و پهپادها و تعداد آنهاست. از نگاه رهبر حکیم انقلاب اما؛ مهم‌تر از موشک و پهپاد هم وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد.

حجت الاسلام نریمانی با اشاره به دو موضوع مهم و حیاتی پهپاد و موشک و همچنین جنگ رسانه گفت: اول - اثبات ظهور قدرت اراده مردم درنیروهای مسلح؛ موضوع اصلی در قضایای اخیر «اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی است» نه تعداد موشک‌های شلیک شده و یا به هدف اصابت کرده. مسأله اصلاً تعداد موشک‌های به زمین نشسته نیست. مسأله قدرت و جسارت و شهامتی است که در دل ملت‌ها جوانه زد. مسأله شکست هیمنه اسرائیل جنایت‌کار است. مسأله تشجیع و قوت قلب مسلمانانی است که اسیر حکام بی‌لیاقت و دنیازده هستند. دوم- رسانه و اهمیت راهبردی آن؛ اهمیت و تعیین‌کننده‌بودن رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است. در بیانات رهبر انقلاب نیز فراوان به موضوع رسانه پرداخته شده است. برای نمونه در همین سال ۱۴۰۳که چند روز از آن می‌گذرد، رهبر انقلاب در دیدار با شاعران فرمودند: «امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها چالش‌های رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند این‌ها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند و دلها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ذهن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است؛ هر کس رسانه‌ی قوی‌تر داشته باشد، در اهدافی که دارد - هر هدفی - موفق‌تر خواهد بود».

 جنگ روایت ها دررسانه و اهمیت راهبردی آن که امروز دنیا از صداقت هر رسانه ای با بینشیس که ایجاد شده خبر دارد و به طور کلی، در جنگ روایت‌ها، مهم این است که بتوانیم از طرق مختلف، روایت خودمان را به دنیا عرضه کنیم و به دشمن اجازه ندهیم که روایت جعلی و نمایشی خود را به مردم تحمیل کند.

وی با اشاره به اهمیت و ابعاد مختلف سفر حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور به کشور پاکستان اظهار داشت: یک هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان دو کشور شده و آنچه حائز اهمیت است، این‌که سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام می‌شود. طبعاً این سفر در سازوکارهای میان دو کشور به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.

وی افزود: تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند، بنابراین سفر حجت الاسلام رئیسی برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود، بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد دو کشور اراده قوی بر تقویت روابط دارند.

امام جمعه تودشک اضافه کرد: افکار عمومی داخل پاکستان بعد از حمله ایران به رژیم صهیونیستی آماده این سفر است، زیرا عملیات «وعده صادق» با استقبال مردم پاکستان مواجه شد. بی‌تردید فضای روانی ایجاد شده در پاکستان و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان و دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر دو کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق آتش‌بس در غزه باشد.

 چالش تحمیلی حجاب

 وی با تقدیر از اجرای طرح نور و با اشاره به چالش های تحمیلی طرح حجاب از سوی دشمنان، گفت: شبکه امامت، در این چالش درمانده نخواهد شد. به بیان رهبر عزیزمان: «به هر حال، این مسئله قطعاً حل خواهد شد. منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه داشته باشند». از این رو، شبکه نورانی و رحمانی امامت جمعه، با پرچم‌داری، تبیین‌گری متین و متقن، گفتمان‌سازی، مطالبه‌گری، تشکل‌پردازی و ایجاد هماهنگی قرارگاهی میان کنش‌گران میدانی جبهه انقلاب به فضل الهی این مسئله حل خواهد کرد.

حجت اسلام نریمانی بیان داشت: یکی از راهبردهای اصلی چالش حجاب، توجه به نقش زنان در حل این مسئله است که به نظر می‌رسد نسبت به آن غفلت شده است. در حالی که آنچه در بیانات رهبر عزیزمان، مشهود است توجه به محوریت و عاملیت بانوان است، چه بانوان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر و چه بانوان سهل‌انگار در حوزه حجاب؛ در بیانات معظمٌ‌له نسبت به هر کدام وظیفه‌ای بیان شده است.

وی در پایان اضافه کرد: حتما بدانیم راهکارهای علمی و اجرایی برای حل این چالش تحمیلی وجود دارد و می‌توان این مسئله‌ای که با عملکرد دشمنان و برخی از مسئولین، امنیتی شده را به جایگاه فرهنگی خود بازگرداند.

 

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #رسانه #تودشک #مردم #ایران #جویا #خبر #سیاسی
ما را دنبال کنید:
+