اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: -621/7/8    کد خبر: 15727039   در دسته بندی علمی نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 13  دقیقه

معرفی یکی از اندیشمندان جهان اسلام؛

پروفسور امید فرخزاد برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2023

پروفسور امید فرخزاد برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2023

  پروفسور امید فرخزاد از ایران برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2023 یکی از این اندیشمندانی است که قرار هست از وی تجلیل شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار هست هفتم مهرماه سال جاری افتتاحیه جایزه مصطفی (ص) با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، وزیر علوم، نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه اصفهان، استاندار اصفهان، برخی نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه‌های کشور و با شرکت 150 دانشمند بزرگ جهان اسلام در محل اتوبان شهید کشوری، مرکز همایش‌های بین‌المللی (سالن اجلاس) اصفهان با اجرای برنامه‌های مختلف برگزار شود.




پروفسور امید فرخزاد برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2023 یکی از این اندیشمندانی است که قرار هست از وی تجلیل شود.

وی استاد دانشکده پزشکی هاروارد، آمریکا است و در 1347 در ایران به دنیا آمده است. اثر برگزیده وی: طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری و حوزه دریافت جایزه این استاد دانشگاه علم و فناوری زیستی و پزشکی می‌باشد.

دستاورد برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) ؛ توسعه نانوذره‌ها برای درمان بیماری‌ها به‌ویژه سرطان

تحقیقات پروفسور امید فرخ‌زاد دانشمند و پزشک ایرانی مقیم آمریکا به توسعه نانوداروهای و نانوذره‌ ها در حد استفاده بالینی موثر بر درمان بیماری‌ سرطان و ساخت ذرات نانویی برای دارورسانی به عضو هدف منجر شده است.

تحقیقات پروفسور امید فرخزاد بر توسعه فناوری‌های نانوذره درمانی متمرکز است و وی به طور مشخص پیش‌گام توسعه و آزمایش ترکیبی کاملاً کارامد از نانوذرات چندکاربردی برای کاربردهای درمانی و پزشکی بوده است‌.

 پروفسور فرخزاد برای کاربرد مواد هدف‌مند مشخص به‌منظور رساندن داروهای شیمی‌درمانی با کمک نانوذرات به سلول‌های سرطانی در بیماران سرطان نامی شناخته شده است.

 وی همچنین در مورد بیماری‌های مرتبط با تصلب شرایین تحقیق و ابزارهای نانویی رساندن دارو موسوم به پهپادهای زیست‌فروپاش (وسیله‌ای برای انتقال دارو که از مواد زیستی ساخته شده و بعد از استفاده در بدن از بین می‌روند) را طراحی کرده که نوع مشخصی از دارو را به بدن می‌رساند و موجب بهبود بیمار می‌شود.

پهپادهایی (در واقع ابزارهای دارورسانی) در اندازه‌های نانویی که می‌توانند نوع مشخصی از مولکول را با خود به ذخیره‌های چربی در شرایین حمل کنند، روشی جدید برای جلوگیری از حمله قلبی است که حدود 8 سال قبل و در سال 2015 فرخزاد به آن دست‌یافته بود.

یکی دیگر از دستاوردهای فرخزاد طراحی و توسعه نوعی برچسب کلاژن با نانوذره‌هاست که در واقع نوعی ربات‌ زیست‌فروپاش کوچک است و برای بیماران دچار حوادث شدید استفاده می‌شود. جراحت‌های ناشی از تصادف‌های شدید می‌تواند موجب شکستگی‌های شدید استخوانی شود و بعد از عمل‌های ارتوپدی احتمال عفونت زیادی است.

این برچسب ها می‌تواند آنتی‌بیوتیک و دیگر داروها را برای تسریع بهبود استخوان شکسته و زخم به شکلی بهتر و کنترل‌شده‌تر نسبت به رویکرد فعلی، به موضع برسانند و از عفونت و جراحی‌های بعدی به این دلیل جلوگیری کنند.

از وی مقالات زیادی منتشر شده است. تعداد کل مقالات چاپ شده: 245 عدد از سال 1993 تا سال 2022 که در پایگاه نمایه‌سازی وب آو ساینس نمایه‌ شده‌اند.

تعداد کل ارجاعات به مقالات دکتر فرخزاد 55 هزار و 980 ارجاع بدون خود استنادی و شاخص اچ 105 دارد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #جایزه مصطفی #اصفهان #اسلام #دانشمندان #جویا
ما را دنبال کنید:
+