اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/6/23    کد خبر: 15726999   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 8  دقیقه

یادداشت ؛

به ادعای حاجی دلیگانی در خصوص فساد نهاده دامی رسیدگی شود

به ادعای حاجی دلیگانی در خصوص فساد نهاده دامی رسیدگی شود

  یک فعال سیاسی و اجتماعی خواستار رسیدگی به ادعای حاجی دلیگانی مبنی بر فساد ۶ هزار تن نهاده دامی شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، روح‌الله عباسیان کنش گر حوزه رسانه و فعال سیاسی و اجتماعی طی یادداشتی با عنوان "بررسی ادعای حاجی دلیگانی مبنی بر فساد 6 هزار تن نهاده دامی" به شرح زیر آورده است؛
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 22 شهریور طی تذکر شفاهی، بیان کرد: متأسفانه از ۱۳ هزار تن نهاده دامی، شش هزار تن آن فاسد شده است.
وی گفت: زمانی که نهاده‌های دامی بیش از حد بماند یا فاسد شود، اگر به دام داده شود مبتلا به بیماری های مختلفی می‌شود و افراد هم که آن محصولات را استفاده می کنند، دچار مشکلاتی از حیث سلامتی خواهند شد.
نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود آنکه ما با کمبود نهاده‌های دامی مواجه هستیم و دامداران و مرغداران چندین ماه قبل پول خرید نهاده دامی را داده اند، چرا باید شش هزار تن نهاده دامی در یکی از انبارهای کشور فاسد شود؟
حاجی دلیگانی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند و نباید اجازه دهیم منابع کشور در شرایطی که به آن نیاز شدید داریم از بین برود. باید مقصران این مساله مشخص و با آنان برخورد شود و ما باید در قبال بیت المال احساس مسئولیت کنیم.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت توضیح داد: کالاهایی که برای انبارها ذخیره‌سازی می‌شوند، مصرف دامی دارند. حجم واردات ما در حوزه کالاهای اساسی به شدت زیاد است، چراکه مصرف همه دام‌ها و طیور کشور است. این انبارها به شکل مستمر پر و خالی می‌شود و روال معمولی دارد.همه واردات این بخش در بدو ورود به کشور از سوی سازمان‌های دامپزشکی و استاندارد ارزیابی لازم بهداشتی را طی می‌کند. وقتی در انبارها ذخیره می‌شود به صورت متناوب آزمایش‌های لازم در خصوص آن‌ها انجام می‌شود و طبیعی است که در این حجم گسترده گاهی آفت‌هایی هم وجود داشته باشد. در این زمینه هم روال معمول این است که آفت‌ها شناسایی و سم‌زدایی می‌شود و به استفاده دامی می‌رسد، بخشی هم ممکن است امکان سم‌زدایی نداشته باشد که به مصرف صنعتی مثل تولید الکل می‌رسد. در همدان شش سیلو وجود دارد. اینکه یک سیلو از این میان، آن هم فقط در همدان و نه کل کشور، مشکلی داشته باشد و ما به سرعت ذهن مردم را با آن مشوش کنیم چندان جای پرداختن در این حد نداشته است و ندارد.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی هم که به منظور بازدید از پروژه‌های بخش و رونمایی از نقشه راه محصولات کشاورزی به شهر همدان سفر کرده است، در حاشیه دیدار با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان تویسرکان استان همدان در جمع خبرنگاران در رابطه با شایعه فساد ذرت اظهار کرد: هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان نداریم؛ ذرت‌ها گواهی بهداشت دارند و آزمایش در چندین نوبت انجام شده است.  همدان استان پایلوت ذخایر استراتژیک نهاده دامی در غرب کشور است و حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده در این استان نگهداری می‌شود، این ذرت در بهمن ۱۴۰۱ تخلیه شده که گواهی سلامت از استاندارد و دامپزشکی دارد. اگر این ذرت مشکلی داشت از مبدا اجازه بارگیری داده نمی شد.
وی با بیان اینکه حجم این ذرت ۲۱ هزارتن بوده و ۳ هزار تن هم از قبل داخل انبار موجود بوده که پیش از بارگیری و فروش هم در محل نمونه برداری می شود و فاقد آفت و آلودگی بوده است، افزود: از اسفند ۱۴۰۱ توزیع آن انجام شده و تاکنون تنها ۳۰۰۰ تن از ۲۱ هزار تن باقی مانده است، من اطمینان می دهم محموله های بارگیری شده دارای گواهی سلامت و کاملا بهداشتی بوده است.
سوال مردم این است که واقعا چه کسی درست می گوید؟ آیا حاجی دلیگانی که در صحن علنی مجلس ادعای فاسد شدن هزاران تنی نهادهای دامی را دارد، درست می گوید یا وزیر کشاورزی که اطمینان می دهد هیچ سیلوی فاسدی وجود ندارد؟
اصلا منبع اطلاعاتی حاجی دلیگانی برای طرح این ادعا کجاست؟
آیا ادعای ایشان مبتنی بر  نتایج آزمایشگاهی است؟
اصلا آیا ایشان دارای تخصص و تحصیلات مرتبط با موضوعات کشاورزی و سلامت مردم هستند که بتوانند چنین ادعایی را مطرح کنند و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورند؟
آیا بهتر نبود ایشان اگر مطلبی را از شخص یا رسانه ای دریافت نموده اند، قبل از طرح در صحن علنی مجلس، این موضوع را از طریق نمایندگان متخصص حوزه کشاورزی و سلامت پرس وجو می کردند و سپس آن را طرح می نمودند؟!
علی ایحال انتظار است ادعای آقای حاجی دلیگانی در اسرع وقت بررسی شود. در صورت صحت ادعای ایشان و خلاف گویی مسئولین دولتی باید با این مسئولین متخلف و دروغ گو برخورد شود.
اما در صورت خلاف واقع گویی حاجی دلیگانی ضرورت دارد ادعای خلاف ایشان به عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایندگان و محاکم قضایی رسیدگی گردد.
نباید اینگونه باشد که ادعاها و اظهارات این چنینی که مرتبط با تغذیه عمومی است و موجب سلب اعتماد مردم به عملکرد مسئولین عالی کشور می شود، بدون رسیدگی رها شود. بلکه ضرورت دارد به این موضوع و موضوعات مشابه در اسرع وقت رسیدگی صورت پذیرد.


مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #کشاورزی #دام #طیور #نهاده #ایران #جویا #اصفهان
ما را دنبال کنید:
+