اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/6/18    کد خبر: 15726979   در دسته بندی علمی نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 10  دقیقه

مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان؛

سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» خدمتی نوین برای اصفهان

سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» خدمتی نوین برای اصفهان

  مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان گفت: سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» خدمتی نوین و ارزشمند برای شهر اصفهان است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، اجرای طرح «صدور پروانه الکترونیک به‌صورت غیرحضوری در خانه» یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری اصفهان به‌عنوان گامی در راستای شفاف‌سازی، اجرای حداکثری قانون و تسریع در پاسخگویی و پیشگیری از بروز تخلفات است؛ در این راستا با راه‌اندازی سامانه هوشمند توسعه شهری (اصنو) بسیاری امضاهای طلایی و واسطه‌گری‌ها حذف شد. شهرداری و شورای شهر اصفهان تأکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفاف‌سازی روند فعالیت بخش‌های مختلف به نفع مردم را دارد و تدوین و اجرای طرح «شفافیت و سلامت اداری» نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری اصفهان از ابتدای سال جاری به‌صورت جدی پیاده‌سازی شده است؛ در این میان طرح صدور پروانه الکترونیک اقدام شاخصی در این زمینه به‌شمار می‌رود.


الکترونیکی شدن ارائه خدمات در راستای ایجاد شهر هوشمند، به‌عنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری، مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفته است و راهکاری برای پایداری شهرها و کاهش تخلفات به‌شمار می‌رود که در این راستا سامانه اصنو راه‌اندازی شد.

یکی از اقداماتی که در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به‌عنوان شهرداری پیشرو در کشور اتفاق افتاد، صدور پروانه ساختمانی به‌صورت غیرحضوری بود؛ از ابتدای تیرماه سال گذشته گام نخست هوشمندسازی صدور پروانه ساختمانی برداشته شد که به نوعی تغییر در نرم‌افزار و رفتار سازمانی نیز بود تا مراجعه‌کننده بتواند بدون نیاز به شهرداری ثبت درخواست و نوبت بازدید دریافت کند و مراحل بعد را از طریق ارتباط الکترونیکی و پرداخت‌ها را به‌صورت غیرحضوری انجام دهد؛ این روش فرایندهای پاسخگویی را پس از سال‌ها در شهرداری اصفهان تغییر داد. البته هر سامانه‌ای در بدو راه‌اندازی با ایرادهایی همراه است و نیاز به پشتیبانی دارد تا به بلوغ برسد.

بر اساس آخرین آمارها حدود ۵۵۰۰ پاسخگویی آنلاین در سال گذشته انجام شده است تا شهروندان امکان استفاده از نرم‌افزار را داشته باشند و در سال جدید نیز از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه حدود 18 هزار پا سخگویی  در قالب استعلام دفاتر پیشخوان انجام شده است.

سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» خدمتی نوین برای اصفهان

علی اصغری مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: توسعه و افزایش خدمات غیرحضوری و الکترونیک در گام نخست برای شهروندان و سپس برای سیستم مدیریت شهری مفید خواهد بود و مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را نیز کاهش می‌دهد.

وی اظهار کرد: در جلسه کمیته اجرایی شهرسازی الکترونیک برای بررسی مسائل فنی و راهبردی درباره سامانه «اصنو» برگزار و فرایندهای اجرایی این سامانه و پیاده‌سازی موارد محتوایی و درون سازمانی شهرداری با سایر بخش‌های مرتبط برای تسری سامانه و دیگر موضوعات فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه جلسه کمیته اجرایی شهرسازی الکترونیک هر هفته برگزار می‌شود، افزود: یکی از استراتژی‌های شهرهای الکترونیک افزایش سطح دسترسی شهروندان در تمام ساعات شبانه‌روز به پایگاه‌های داده خدمات دولتی و بخش خصوصی روی شبکه وب (سایت) و حرکت به‌سوی بهبود و ارتقای سطح خدمات شهرسازی به شهروندان است؛ با این هدف اعضای این کارگروه انتخاب شدند تا به‌صورت ویژه پیگیر گسترش فرایندهای غیرحضوری باشند و بتوان سطح کیفی خدمات را افزایش داد.

مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: سلسله جلسات همفکری و هماهنگی در امور خدمت به شهروندان می‌تواند گام مؤثری در راستای بهبود پاسخ‌دهی به شهروندان اصفهانی برای تسریع در زمان و صدور استعلام و افزایش سطح رضایت‌مندی آن‌ها باشد.

وی خاطر نشان کرد: در این جلسات درباره مسائلی همچون سطح دسترسی کاربران واحد کنترل نظارت، دسترسی به پروانه‌های ساختمانی و استعلامات صادره در شهرداری مناطق پانزده‌گانه شهرداری بحث و بررسی شد، همچنین درباره بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ بحث شد.

علی اصغری با بیان اینکه توسعه و افزایش خدمات غیرحضوری و الکترونیک در گام نخست برای شهروندان و سپس برای سیستم مدیریت شهری مفید خواهد بود و مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را نیز کاهش می‌دهد، ادامه داد: در این راستا با توجه به راه‌اندازی سامانه هوشمند توسعه شهری، کمیته اجرایی به‌صورت منظم و پویا موضوعات جاری این حوزه را به بحث و گفت‌وگو می‌گذارد.وی تاکید کرد: سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» خدمتی نوین و ارزشمند برای شهر است که امکان ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک توسط شهرداری این کلانشهر را فراهم می‌کند.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید #
ما را دنبال کنید:
+