- 09197955515
یک جامعهشناس گفت: حکومت و سیاست یا اداره امت و مملکت و ملت، از دیدگاه دیانت و بعثت پیامبران، تفاوت اصولی با سایر مسائل و مشاغل زندگی ندارد.
به گزارش پایگاه
خبری صدای جویا از تهران، مهدی بازرگان جامعهشناس
طی یادداشتی با عنوان «هفت زیان و آفت و
انحراف در نتیجه یک کجاندیشی» به شرح زیر آورده است؛
حکومت و سیاست یا
اداره امت و مملکت و ملت، از دیدگاه دیانت و بعثت پیامبران، تفاوت اصولی با سایر
مسائل و مشاغل زندگی ندارد. همانطور که قبلاً گفته شد اگر اسلام و پیامبران به
ما درس آشپزی و باغداری یا چوپانی و خانهداری نداده و به خودمان واگذار کردهاند
تا با استفاده از عقل و تجربه و تعلیمات و با رعایت پارهای احکام حلال و حرام
شرعی آنها را انجام دهیم، امور اقتصاد و مدیریت و سیاست هم به عهده خودمان میباشد.
کما آنکه قرآن،
با وجود ارزش و اعتبار و احترام فوقالعادهای که برای علم و تعلیم و تفکر قائل
است و مکرر آنها را سفارش کرده است، در هیچ سوره و آیهای درس ریاضیات یا زمین
شناسی و الکترونیک یا فلسفه و فیزیک به ما نمیدهد. بنابراین اشکالی ندارد که
ادیان الهی مبارزه با ستمگران و عدالت و اداره امتها را تجویز و تاکید کرده باشند
ولی ایدئولوژی و احکام و تعلیمات خاصی در آن زمینهها نداده باشند.
به این ترتیب،
چنانچه آخرت و خدا را برنامه اصلی بعثت انبیاء بدانیم و امر و اصلاح دنیا هدف و
وظیفه ادیان الهی نباشد، دیگر ایراد و نقصی برای ادیان نخواهد بود که گفته شود در
اصول و احکام دین همه مسائل و مشکلات زندگی و دستورالعملهای جامع و کامل سیاسی و
اجتماعی و اقتصادی مورد نیاز جوامع وجود ندارد. یا بگوییم که یک ایدئولوژی صرفا
دینی میتواند به لحاظ سیاست و مدیریت و اقتصاد یا به طور کلی دنیاشناسی و جهانبینی
انسانی و فلسفی و فنی، کامل و کافی نباشد.
دینی که به خاطر
دنیا درست شود، خدایی که برای درد و آرزوهای دنیا پرستیده شود یا آخرت و بعثت و
ثوابی که در راه خواستههای دنیا تامین گردند، نه دین است نه خدا و نه آخرت. شرکی
است در کنار و در برابر توحید و مصداقی از انقلاب و بازگشت به عقب، یا خسران و
هلاکت.
باید ببینیم که
اصرار ما در منحصر دانستن هدف دین به آخرت و خدا و تفکیک رسالت انبیاء از سیاست و
اداره دنیا چیست؟
در همین باره،
هفت زیان و آفت و انحراف را ذکر میکنم؛
یک: تبدیل توحید
به شرک، در جمهوری اسلامی خودمان نیز دیدیم که شعار «دین و دنیا، به صورت ادغام
دین و سیاست» و «سیاست تابع روحانیت» کار را به جایی رساند که گفتند حکومت و بقای
نظام(یا به بیان دیگر بقای قدرت و حاکمیت) از اولویت و اصالت برخوردار بوده و اگر
مصالح دولت و حفظ امت اقتضا نماید میتوان اصول و قوانین شریعت را فدای حاکمیت
نمود. و تا تعطیل «توحید» پیش رفتند.
وقتی فرض بر این
باشد که تمشیت امور دنیا و اداره امتها جزو برنامه بعثت است، قهرا رهبری و حکومت
باید به دست کارشناسان شریعت قرار گیرد.
دو: انصراف از دین
و سلب امید و ایمان مردم نسبت به دین، در اثر ناتوانی دین و شریعت در جوابگویی به
مسائل بیشمار و نوظهور علمی و انسانی و حل مشکلات دائم التزاید فردی و اجتماعی دنیا.
از آنجا که مکاتب
توحیدی و رسالت انبیا و شریعتها، نه برای جوابگویی به مسائل علمی و عملی جهان بینهایت
گسترده و مرموز به وجود آمده است و نه به منظور درمان دردهای آدمی و مشکلات دنیایی
نازل گردیده است و چنین انتظار و ادعا پشتوانه محکم و مستندی در کتاب و سنت نداشته،
صرفا مخلوق آمال و افکار بشری است، وقتی مردم مومن و مخصوصاً جوانان پرشور و امید،
مواجه با ناتوانی و عجز ادیان گردند و ببینند که متصدیان و مدافعان ناچار میشوند
که به اصلاح و التقاط یا عجز و اعتراف بپردازند، نسبت به اعتقادات خود سرد و بدبین
میگردند.
سه: نتایج معکوس
و تجربیات تلخی که از تصرف دین و دولت به دست رهبران شریعت حاصل میشود.
چهار: اسلامی که
با پشتوانه قدرت و روش اکراه پیش برود، بیشتر کالای شیطان است تا دین خدا.
پنج: «دین برای
دنیا» یا «ترک دنیا به خاطر دین» دو حالت افراط و تفریط در دین هستند.
شش: اعتقاد به
اینکه پیامبران خدا صرفا خبر دهندگان و تدارک کنندگان قیامت و آخرت و معرفیکنندگان
خالق یکتا بودهاند و دنیا چیزی جز مزرعه و کشتزار یا میدان فعالیت و تربیت آدمی
برای حیات جاودان و خدایی شده انسان نمیباشد، ضرورتی است نیروبخش برای بقای دین و
دنیا و نگاهداری انسانها، در چنین روزگار سراسر رنج و ملال.
هفت: اما مسئله
مهمتر زیان سنگینی است که طرز تفکر «دین برای دنیا» به بار میآورد. انتظار یا
اعتقاد به اینکه بعثت پیامبران و تعلیمات آنها، کلا یا ضمنا به خاطر اصلاح انسانها
و اداره صحیح امور فردی و اجتماعی آنها در دنیا میباشد و ادیان توحیدی، علاوه بر
اصول و احکام عبادی، جامع اندیشهها و رهنمودهای لازم برای بهبود زندگی افراد و
جوامع بشری هستند، باعث میشود که مومنین و علاقهمندان، احساس وظیفه و نگرانی
نکنند.
منتشر شده در 1403/9/22
منتشر شده در 1403/9/22
منتشر شده در 1403/9/22
منتشر شده در 1403/9/22
منتشر شده در 1403/9/22
منتشر شده در 1403/9/22
منتشر شده در 1403/9/21
منتشر شده در 1403/9/20