اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15720816   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 6  دقیقه

نماز جمعه نماد قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر است

نماز جمعه نماد قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر است

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت‌الاسلام حسن بابایی دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان و رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه طی یادداشتی با عنوان «نماز جمعه نماد قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر است» آورده است؛ اکنون‌که انقلاب اسلامی در برابر تهاجم سهمگین دشمنان دیرینه‌ خود قرار دارد و در این میان ابزار جنگ تغییریافته و از جنس فرهنگ و عقیده و اندیشه است؛ که خطرش بسی عظیم است، سزاوار است قرارگاهی در مقابل آن ساماندهی شود، که با سلاح علم و معنویت، مخلصانه، متخصصانه و هوشمندانه و با بصیرت کافی وارد میدان مبارزه گردد.


این قرارگاه، در پی تربیت فرماندهان و کادری است که با بینش صحیح، انگیزه و اخلاص و معنویت کافی و عمل همسو با عقیده برای انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) جان‌فشانی کنند. از این منظر نماز جمعه قرارگاه ایمان، بصیرت و اخلاق است و ائمه جمعه نیز فرماندهان آن قرارگاه به شمار می‌آیند 1 و خدمت در آن، خدمت به دين، تقوا و خدمت به آگاهىِ سراسرى ملت ايران است.

این قرارگاه برای همه مردم برکات دارد؛ زیرا فرهنگ‏ يعنى‏ باورها، ايمان، عادات مردم و هر آنچه الهام‏بخش مردم در حركات و اعمال آن‌ها است. علم، عقيده، اخلاق، رفتار، خصال و خلقيات مدنى و رسوم و آدابى كه بر زندگى عمومی حاكم است نیز از مصادیق فرهنگ است. لذا فرهنگ، مثل آب و هواست و قرارگاه فرهنگی نیز یکی از مراکزی است که متولی آن است. این قرارگاه دژ محکم و سنگر اسلامی است که وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن است و نماد حکومت و هدایت جمعی است و گرد هم آمدن در آن، اجتماع علی التقوی است.

از دیگر سو این قرارگاه يك كنگره عظيم هفتگى است كه بعد از كنگره سالانه حج، بزرگ‌ترين كنگره اسلامى مى‏باشد، و به همين دليل در روايت آمده است كه: «عَلَیکَ بِالجُمعه فإنّها حَج المَساکین؛ بر تو باد به نماز جمعه که حج مستمندان است». نماز جمعه حج كسانى است كه قادر به شركت در مراسم حج نيستند. حضرت رضا (ع) در توصیف خطبه‌های آن چنین می‌فرماید: اِنَّما جُعِلَتِ الْخُطْبَةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِإَنَّ الْجُمُعَةَ مَشْهَدٌ عامٌّ فَاَرادَ اَنْيَكونَ لِلأميرِ سَبَبٌ اِلى مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغيبِهِمْ فِى الطّاعَةِ وَ تَرْهيبِهِمْ مِنَ الْمَعْصيَةِ وَ تَوْقيفِهِمْ عَلى ما اَرادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُمْ وَ يُخْبِرَهُمْ بِما وَرَدَ عَلَيْهِمْ مِنَالاْفاقِ وَ مِنَ الاْهوالِ الَّتى لَهُمْ فيها الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ؛ برای نماز جمعه خطبه بدین‌جهت قرار داده شده كه چون‌که مردم همگی در روز جمعه در نماز جمعه جمع می‌گردند، رهبر جامعه مردم را موعظه و نصیحت و نیز تشویق و ترغیب كند و آن‌ها را به اطاعت از دستورهای الهی و فرمان‌برداری از او و بر حذر داشتن بندگان خداوند از گناه و سرپیچی خداوند نماید و نیز آن‌ها را بر مصالح دینی و دنیوی خویش واقف گرداند. سیر حوادث و رویدادها و گزارش‌های داخلی منطقه و جهانی را كه مورد نیاز آن‌هاست و به مصالح آن‌هاست، بیان نماید. و نیز آنچه را كه موجب ضرر و زیان امت اسلامی است، بیان نماید.

جامعیت این قرارگاه نیز چنان است که در آن در بُعد عبادی و اخلاقی، امر به تقوا دعوت به صلاح و سداد، بیان مکارم اخلاق و در بُعد سیاسی بیان مسائل سیاسی دخالت مصلحانه در امور سیاسی بیان جنایات حاکمان جور و انتقاد آن‌ها، طرح اشتباهات دولت‌ها دعوت مردم به حضور در صحنه، پشتیبانی از دولت، مطلع کردن مردم از مسائل روز سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و در بُعد اجتماعی، بیان مسائل اجتماعی، بیان گرفتاری‌ها و اختلافات مسلمین رفع آن‌ها و اظهارنظر در مورد مشکلات کشور و مسائل کلان، بیان احتیاجات ملت‌ها، بررسی اوضاع شهر و کشور، بیان اتفاقات طول هفته، بیان مقدرات کشور و دعوت به وحدت صورت می‌گیرد.

همچنین در بُعد فرهنگی، تربیتی، با خطبه‌های قوی و پرمحتوا بیان صریح در مواجهه با عمل خلاف اسلام و آشنا ساختن مردم با وظایف شرعی و ملی، بیان مسائل فراموش‌شده اسلام، ایجاد اطمینان و امید در مردم، اطلاع‌رسانی خدمات انقلاب به مردم صورت می‌گیرد. و در بُعد دفاعی امنیتی، آگاه کردن مسلمین از اسلام زدایی بوق‌های استعماری، بیان راه‌های دفع دشمن، معارضه با مخالفین و ظالمین و متجاوزین، جبران تبلیغات وسیع دشمن، نگه‌داشتن مردم در صحنه، مجهز کردن مردم در برابر شیاطین مورد توجه قرار می‌گیرد و بدون شک نماز جمعه یکی از مهم‌ترین قرارگاه‌هاست. با این چشم به نماز جمعه نگاه کنیم.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+