اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/6/26    کد خبر: 15720657   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط
زمان تقریبی مطالعه: 10  دقیقه

فضای موسیقی کشور به‌شدت مافیایی است/ شرط خوب شدن موسیقی ایران در گرو مدیریت

فضای موسیقی کشور به‌شدت مافیایی است/ شرط خوب شدن موسیقی ایران در گرو مدیریت

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از تهران، این بار به سراغ میلاد خرم شکوه یکی از خوانندگان با تجربه و محبوب موسیقی پاپ رفتیم تا حال و هوای این روزهای موسیقی پاپ از زبان او جویا شویم.


میلاد خرم شکوه متولد سال ۱۳۶۲ در اصفهان است و از همان سنین کودکی به نوازندگی سازهایی همچون کیبورد، پیانو دستی و همچنین نواختن ساز گیتار به‌صورت کاملاً کلاسیک پرداخته است.

این هنرمند حوزه موسیقی پاپ بعد از فراگیری سازهای ذکر شده میل شخصی و باطنی خود را به آواز نشان می‌دهد و فعالیت در این عرصه را تا به امروز با ارائه آهنگ‌هایی همچون (خداحافظ، تصور و انتظار تو و غیره و غیره) به جد پیگیری می‌کند.

او تحصیلات آکادمیک خود را در این زمینه در سال ۱۳۸۱ از دانشگاه فرهنگ و هنر تهران شروع و چند سال بعد زیر نظر اساتید بزرگ آن دانشگاه به اتمام می‌رساند.

این خواننده‌ی با اخلاق کشورمان در عین گمنامی تاکنون توانسته است. با اجرای کنسرت‌ها و موسیقی‌ها مختلف در سراسر کشور و همچنین به‌عنوان یکی از اساتید آموزشگاه‌های موسیقی تهران و اصفهان کارنامه قابل قبولی از خود ارائه دهد.

از سوابق هنری او می‌توان به همکاری با گروه سکوت به سرپرستی شهریار خسروی دانش در سال 1380، چندین اجرای موفق در جزیره زیبای کیش، همکاری با صداوسیما، برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف ایران و سایر اشاره داشت.

وی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری با بیان اینکه مشکلات هنرمندان موسیقی در کل کشور بی‌شمار است، اظهار کرد: حمایت از هنرمندان این عرصه بسیار ضعیف است و چندان به موسیقی پاپ بهاء داده نمی‌شود.

خرم شکوه با بیان اینکه باید مشوق‌ها و حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دولت به‌خصوص مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بپذیرد تا شاهد رشد و شکوفایی عرصه آواز و موسیقی ایران در جهان باشیم، خاطرنشان کرد: متصدیان مربوطه باید حوزه‌های توانمند بخش خصوصی را جهت از هنرمندان این عرصه شناسایی و معرفی کنند.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دغدغه هنرمندان و اساتید موسیقی ایران حمایت‌های مالی و معنوی از طرف مسؤولان ذی‌ربط به‌خصوص بخش خصوصی هست، گفت: یک هنرمند با استعداد عرصه موسیقی در ایران بدون اسپانسر یا حامی مالی نمی‌تواند رشد بسزایی داشته باشد و متأسفانه امروز عرصه هنر موسیقی ایران گرفتار یک سری سیاست‌های نامشخص و باند و باندبازی‌ها شده است.

این خواننده محبوب و باتجربه موسیقی پاپ درمان اصلی دردهای آواز و موسیقی ایران را در زمینه پاپ، کلاسیک و یا حتی اصیل و سنتی جهت رشد و شکوفایی حمایت‌های مالی و معنوی عنوان کرد و بیان داشت: اگر حمایت‌های مالی از سوی مسؤولان با کمک بخش خصوصی صورت نپذیرد، موسیقی ایران جایگاه خود را در چند سال آینده از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه باید متوالیان فرهنگی کشور زمینه را جهت شناخت و معرفی استعدادهای گمنام موسیقی ایران بازگشایی کنند، ادامه داد: نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید شخصاً به وسط میدان آمده و با سر و سامان دادن به این حوزه مهم، راه گرفتن سالن جهت اجرا کنسرت و معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی به مؤسسات و گروه‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز را هموار کنند.

خرم شکوه با بیان اینکه فضای موسیقی، به‌شدت مافیایی است و در فضای کلی موسیقی هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهند خواننده‌ای مستقل فعالیت یا رشد کند، گفت: این روزها متأسفانه مافیا در حوزه موسیقی به شکلی گسترده شکل‌گرفته و به همین جهت برخی از خوانندگان مانند من کم‌کار شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به‌مانند گذشته فعالیت داشته باشند؛ حتی من بسیاری از خوانندگان باسابقه دیگری را نیز می‌شناسم که این روزها خانه‌نشین شدند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی هستند که  برخی خواننده‌ها را یک‌شبه برجسته می‌کنند. خواننده‌ای که سال‌ها کار می‌کرده و شنیده نمی‌شده، آن‌چنان شنیده نمی‌شده، یک‌دفعه گل می‌کند. تهیه‌کنندگان با خواننده مد نظرشان، قراردادهای ده‌ساله می‌بندند. تا چند وقت پیش پنج‌ساله بود، الآن دیگر به پنج‌ساله رضایت نمی‌دهند؛ می‌گویند حداقل باید ده‌ساله باشد و قرارداد پنج درصدی می‌بندند.

 این خواننده محبوب و باتجربه موسیقی پاپ بیان داشت: مثلا خواننده‌هایی که اسم آوردنشان شاید درست نباشد که دیده‌ایم که در سال گذشته یک‌دفعه برجسته شدند. تهیه‌کننده با آن‌ها  قرارداد ده‌ساله می‌بندند و پنج درصد از قرارداد را می‌گیرند؛ یعنی فلان خواننده هر اجرایی می‌رود، چهل میلیون تومان می‌گیرد و تقریباً هر روز ماه  هم در شهرهای مختلف ایران، اجرا دارد. غافل از اینکه هر چهل میلیونی که می‌گیرند تهیه‌کننده دو میلیون تومان به این خواننده می‌دهد و با او قرارداد ده‌ساله هم می‌بندند تا پس از یکی دو سال فعالیت نگویند بیشتر می‌خواهند، مادام‌العمر همین پنج درصد است؛ یعنی این ده سال حق اعتراض هم نداری و بعد از ده سال هم که خواننده دیگر به درد نمی‌خورد او را مثل دستمال‌کاغذی مچاله می‌کند و به سراغ نفر بعدی می‌رود.

وی متذکر شد: من یکی از مصاحبه‌های تهیه‌کننده موسیقی را دیدم، در مصاحبه از او پرسیدند شما کار فرهنگی می‌کنید؟ گفت؛ نه من اصلاً کار فرهنگی نمی‌کنم، اصلاً کار فرهنگی بلد نیستم. من کار تجاری می‌کنم و به خواننده به شکل یک کالای تجاری نگاه می‌کنم،  مثل لباس حساب می‌کنم اگر او را  بیاورم چقدر سود دارد. حساب می‌کنم گوشی موبایل وارد کنم، چقدر سود دارد یا حمایت از فلان خواننده. به‌جای اینکه گوشی موبایل وارد کنم، یک  خواننده را یک‌شبه برجسته می‌کنم.

خرم شکوه با بیان اینکه به نظر من خیلی بچه‌های مستعدی در حوزه موسیقی داریم، تصریح کرد: بچه‌های کار بلد ولی تا زمانی که مدیریت نشود و هدایت نشود، هرکسی هر کاری که دوست داشت انجام بدهد، خیلی آینده روشنی برای موسیقی ایران نمی‌بینم.

وی اضافه کرد: با مدیریت می‌شود این مسائل را درست کرد، آرزو می‌کنم که آدم‌هایی که لایق هستند و سال‌ها زحمت کشیدند، به قول قدیمی‌ها دود چراغ خوردند در موسیقی زحمت کشیدند و علم آن را دارند و حرفی برای گفتن دارند، بتوانند دوباره فعالیت کنند.

این خواننده پاپ مجدد به وضعیت این روزهای موسیقی کشور گریزی زد و گفت: امروز متأسفانه وجود برخی پول‌های کثیف و فعالیت‌های دولتی در موسیقی، فضایی گلخانه‌ای را به وجود آورده است که افراد محدودی برای سلیقه مردم تصمیم می‌گیرند.

خرم شکوه اضافه کرد: متأسفانه یک عده‌ای با پول‌های کثیف وارد عرصه موسیقی می‌شوند، استعدادی را پیدا می‌کنند، کسی که یک قطعه از آهنگ‌هایش تبلیغ می‌شود، تمامی بیلبوردهای شهر برای وی اجاره می‌شود، تهیه‌کننده در ۴ سانس برایش کنسرت برگزار می‌کند و زمانی که دوره آن خواننده تمام شد، آن را کنار می‌گذارد و به سراغ شخص دیگری می‌رود.

این خواننده باتجربه موسیقی پاپ خاطرنشان کرد: متأسفانه فضای موسیقی در کشور به سمتی پیش رفته است که کسانی که بیشتر توسط مردم شناخته می‌شوند، فعالیت بیشتری دارند و برخی استعدادهای خوبی در میان این هیاهوی بی‌ثمر گم می‌شوند، کسانی که به دنبال هنر ناب هستند و خط اصیل هنر را دنبال می‌کنند در حجم گسترده‌ای از خوانندگان دوره‌ای گم می‌شوند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:

آخرین اخبار


+