اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/13    کد خبر: 15713352   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 11  دقیقه

نشست خبری نخستین جشنواره ملی فرهنگی، ورزشی روستا در فرمانداری شاهین‌شهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد

نشست خبری نخستین جشنواره ملی فرهنگی، ورزشی روستا در فرمانداری شاهین‌شهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد

  نشست خبری نخستین جشنواره ملی فرهنگی، ورزشی روستا در فرمانداری شاهین‌شهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری جویاآنلاین، ظهر امروز چهارشنبه اول شهریورماه ۱۳۹۶، اولین نشست خبری نخستین جشنواره ملی فرهنگی، ورزشی روستا که قرار است ۲ و ۳ شهریورماه در ورزشگاه ملت شاهین‌شهر برگزار شود با حضور مسؤولان کشوری(ناصر زرگر معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، پازوکی مسئول روابط عمومی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و کامران کلانی مدیرکل اجتماعی، فرهنگی معاونت توسعه روستایی)، استانی(فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان و مهدی اسدی مسؤول هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان) و شهرستانی(علیرضا بصیری جزی فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه) و همچنین اصحاب رسانه(تسنیم، فارس، ایسنا، صدا و سیما و روزنامه ها) در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه برگزار شد.
کامران کلانی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اولین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا اظهار کرد: این جشنواره با هدف معرفی نیاز معنوی و سرمایه‌های بین نسلی روستاها و جوامع محلی ایران و با حضور بالغ بر ۹۰۰ ورزشکار و کادر اجرایی از ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در این جشنواره ۹۶۰ نفر به عنوان کادر ورزشی و ۷۶۸ نفر ورزشکار شامل ۴۴۸ ورزشکار آقا و ۳۲۰ ورزشکار خانم و ۱۹۲ نفر کادر اجرایی شامل مربیان، سرپرستان و داوران حضور دارند.
وی در خصوص سیاست‌های دولت یازدهم و دوازهم در مورد توسعه روستایی گفت: علاوه بر توجه به توان افزایی اقتصادی روستائیان، بحث توانمندسازی جوامع محلی و توجه ویژه به میراث معنوی و سرمایه‌های بین نسلی و فناوری‌های بومی روستاها را از جمله سیاست‌های اصلی دولت در این بخش است.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: کشورهایی مانند ایران که دارای تاریخ و فرهنگ کهن هستند دارای ثروت نهفته‌ای به نام میراث ناملموس و سرمایه‌های بین نسلی هستند که این میراث ناملموس شامل موسیقی، بازی‌های محلی، ورزش‌های بومی، پوشش جوامع محلی، گیاهان دارویی، طب‌سنتی، هنر و معماری، غذا و شیرینی‌جات و دیگر برنامه‌ها است.
وی افزود: بازی‌های به صورت گروهی و انفرادی در ۱۳ رشته برگزار می‌شود که ۷ رشته مختص آقایان و ۶ رشته برای خانم‌ها است. کشتی سنتی، هفت سنگ، توپ کشی، تیروکمان، غزقلنگ، الختر، و دان پلان از جمله این بازی‌ها هستند.
فریدون الهیاری امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اولین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا اظهار کرد: روستا یکی از مهم‌ترین کانون‌های فرهنگی کشور در طول تاریخ است و روستاها در تداوم تاریخ نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و امروز بخش مهمی از میراث ناملموس و عناصر فرهنگی ما با حفظ اصالت خود بر جای مانده‌اند.

وی افزود: این جشنوراه دو رویکرد دارد که یکی از آنها رویکرد فرهنگی هویتی است که نقش بسیار مهمی در حفظ اصالت‌های بومی و فرهنگی ما دارد و رویکرد دیگری که جشنواره می‌تواند داشته باشد میراث ناملموس ما است که به عنوان یک ظرفیت اقتصادی در توسعه مناطق محروم و مناطق روستایی نقش مهمی دارد. زیرا تمام جاذبه‌هایی که در مناطق روستایی داریم از جمله سنت‌ها، آیین‌ها، آداب و میراث ناملموس می‌تواند نقش بسیار مهمی را به عنوان یک جاذبه در توسعه صنعت گردشگری ایفا کند.


مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: برنامه جمعی نمایشگاه صنایع دستی روستا در استان اصفهان در کنار این جشنوراه برگزار می‌شود و که هدف آن معرفی ظرفیت‌ها است و به دلیل جایگاه ویژه استان اصفهان در حوزه صنایع دستی و موقعیت جهانی خود به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در این جشنواره شاهد حضور هنرمندان صنایع دستی در اصفهان هستیم.

الهیاری افزود: شهرستان شاهین شهر به عنوان میزبان برنامه به لحاظ نمادی جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا دارای دو قنات ثبت جهانی شده به نام‌های قنات مزد آباد میمه و قنات وزوان است و با توجه به جایگاه قنات در آبادانی و احیای روستاهای کشور، پیوند این شهرستان را با موضوع روستا به نمایش می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در زمینه خط میراث معنوی و ناملموس کشور سازمان میراث فرهنگی با همکاری دستگاه‌های مرتبط اقداماتی را شروع کرده است که باید ابتدا آنها را احیا کرده و هدف جشنواره نیز همین است و گام بعدی نیز ثبت ملی آن است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: اقدامات مهمی در زمینه ثبت میراث ناملموس ملی شروع شده است و استان اصفهان رتبه اول کشور را با بیش از ۸۰ میراث ناملموس در فهرست آثار ملی ایران دارد و گام بعدی ثبت جهانی است.

الهیاری با اشاره به راه اندازی رشته چوگان در آینده نزدیک در اصفهان گفت: چوگان یکی از نمونه‌هایی است که پرونده آن در حال ثبت جهانی است و امسال شاهد این رویداد مهم خواهیم بود. هم‌چنین سالن ویژه چوگان نیز راه اندازی می‌شود که این امر نشانه تحکیم میراث معنوی به لحاظ تاریخی و مستندات در ایران است .

هم‌چنین، رییس هیئت‌های ورزشی اصفهان گفت‌: هشتمین المپیاد فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی و محلی تنها در استان اصفهان برگزار شده است و مبدا راه اندازی بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان بوده است و تا کنون هشت المپیاد برگزار کرده‌ایم.

مهدی اسدی افزود: ۳۱ استان کشور با ۳۲ تیم در تمام رشته‌های ورزشی شرکت می‌کنند و امید است بتوانیم ورزش‌های بومی محلی خود را زنده کنیم .

وی تصریح کرد: بدانید و آگاه باشید که کشورهای اطراف، سنت‌ها و ورزش‌های قدیمی ما را می‌گیرند و آن را واکس زده و دوباره به کشور خودمان می‌آورند و فرهنگ ما را به یغما می‌برند.

ناصر زرگر  در ادامه بدون اشاره به تعداد این طرح ها، افزود: این طرح ها نقش ویژه ای در توسعه همه جانبه و افزایش اشتغال در روستاها دارد. وی افزود: با هماهنگی مجلس و دولت برای تمامی این طرح ها بودجه پیش بینی شده و برای مثال برای تقویت و توسعه صنایع دستی روستاها بیش از ۶۰ هزار برنامه تدوین شده است. وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه کشور باید سالانه برای پنج هزار روستا برنامه اقتصادی تدوین و در یک دوره پنج ساله ۲۵ هزار برنامه توسعه روستایی عملیاتی شود. معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: طبق این برنامه ها سالانه ۳۸۰ هزار شغل در روستاها و مناطق محروم ایجاد خواهد شد. زرگر، سرانه کار روستایی در سال نخست برای هر شغل را ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: برای اجرای این برنامه ها، امسال دولت و مجلس ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده ‌اند و تا اواخر شهریور در اختیار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری قرار می ‌گیرد. معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم خاطرنشان کرد: در ایران فناوری تنها در شهرها مورد استفاده قرار گرفته است درحالیکه در کشورهای پیشرفته، همه اقدام ها در روستاها با استفاده از فناوری روستایی انجام می شود . وی افزود: تا زمانیکه زنجیره ارزش به اقتصاد محلی باز نگردد مهاجرت ‌ها ادامه می یابد بنابر این باید با تقویت بنیه اقتصادی روستاها، شرایطی فراهم کنیم که روستائیان به جای اینکه یارانه بگیرند، مالیات دهند و به عزت گذشته خود برسند. همچنین مدیرکل اجتماعی و فرهنگی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در این نشست گفت: علاوه بر توجه به توان افزایی اقتصادی، توانمند سازی جوامع محلی و میراث معنوی روستاها در اولویت برنامه دولت یازدهم قرار داشت و این مهم در دولت دوازدهم نیز مورد توجه است.

علیرضا بصیری امروز (چهارشنبه) در نشست خبری جشنواره ملی، فرهنگی، ورزشی روستا اظهار کرد: شاهین شهر آماده میزبانی تمام مهمانان خود از سراسر کشور است. حدود ۹۶۰ نفر از ۳۱ استان کشور در این برنامه حضور پیدا می‌کنند.
وی افزود: شهرستان شاهین شهر در ۱۰ کیلومتری شمال شهر اصفهان، دارای ۶ شهر و ۱۹ روستا و جمعیتی بالغ بر ۲۴۰ هزار نفر است. به دلیل تنوع بومیت ها آن را ایران کوچک نامیده‌اند.
فرماندار شاهین شهر با بیان اینکه شاهین شهر شهر دانش و خلاقیت است گفت: وسعت این شهرستان ۶ هزار و ۱۰۵ کیلومتر مربع است و دارای ۱۰ دانشگاه، ۱۰ شهرک، منطقه و ناحیه صنعتی و بیش از ۲ هزار کارخانه در این شهرستان استقرار دارند و همچنین بیش از ۲۱ هزار ورزشکار شناسنامه دار دراین شهرستان وجود دارد.
انتهای پیام/ج  

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+