اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1403/3/24    کد خبر: 15727594   در دسته بندی اجتماعی نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 7  دقیقه

شهردار شاهین شهر:

برخی از گونه های درختان فضای سبز شهری شاهین شهر رو به زوال هستند

برخی از گونه های درختان فضای سبز شهری شاهین شهر رو به زوال هستند

  شهردار شاهین شهر گفت:  برخی از گونه های درختان فضای سبز شهری نظیر؛ اقاقیا و نارون در سطح شهر رو به زوال هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری صدای جویا سعید ابریشمی راد با بیان اینکه تاریخ جمهوری اسلامی ایران مرهون اصحاب خبر و رسانه در نشر و انتشار دستاوردهای نظام و مظلومیت های دلاور مردان عرصه های مختلف جنگی است، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۳۰ خبرنگار شهید در راه انتشار ارزش‌ها جانفشانی کردند و در حادثه تروریستی کرمان نیز ۳ خبرنگار دیگر به فیض شهادت نایل شدند.

وی با اشاره به یادواره ۳۳۳ شهید رسانه کشور که ۲۲ تن از آنها فعالان رسانه و خبرنگاران شهید اصفهان هستند، افزود: این یادواره با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار غزه و سخنرانی سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین امروز برگزار می شود.

شهردار شاهین شهر جذابیت را وجه اصلی در خاطرات شهدای خبرنگار و ایثارگران این عرصه در روایت گری مستقیم حوادث جنگ تحمیلی برشمرد و خاطر نشان کرد: در یادواره شهدای رسانه نمایشی ترکیبی از ابتدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهادت آیت‌الله رئیسی و پیام شهادت آن‌ها و مشارکت در انتخابات نیز اجرا خواهد شد.

شهردار شاهین شهر با بیان اینکه این یادواره با مسئولیت ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای استان اصفهان برگزار می شود، گفت: انتخاب شاهین شهر به عنوان میزبان این یادواره به دلیل نقش ویژه آن در دوران دفاع مقدس و نیز مهاجر پذیری این شهر از خانواده های شهدا و آسیب دیدگان جنگ تحمیلی بود.

وی در ادامه از تسریع در تکمیل طرح بازسازی قبور مطهر شهدا و تکمیل طرح ساماندهی خدمات در آرامستان بهشت معصومه (س) خبر داد و گفت: با توجه به لزوم تکریم و قدرشناسی از شهدا با هر نوع عملکرد و روشی، طرح بازسازی قبور مطهر شهدای آرامستان بهشت معصومه (س) و نیز ساماندهی درختان مجموعه به منظور فضاسازی و زیباسازی محیطی که در دستور کار شهرداری قرار دارد ان‌شاءالله با تسریع در روند انجام آن، به زودی تکمیل می شود.

ابریشمی راد با بیان اینکه محدودیت زمین یکی از چالش های آرامستان بهشت معصومه (س) است، افزود: توسعه آرامستان و نیز مشکلات ترافیکی آن به دلیل فقدان زمین و پارکینگ از مشکلات اصلی در آرامستان بهشت معصومه (س) است که امیدواریم به زودی با هماهنگی و همکاری معاونت عمرانی بررسی و مشکلات مرتفع شود.

وی از انعقاد تفاهم نامه همکاری شهرداری شاهین شهر با دانشگاه صنعتی اصفهان برای آسیب شناسی و جلوگیری از زوال برخی گونه های درختان خبر داد و گفت: برخی از گونه های درختان فضای سبز شهری نظیر؛ اقاقیا و نارون در سطح شهر رو به زوال هستند.

شهردار شاهین شهر اظهار کرد: از مهمترین دلایل انتخاب دانشگاه صنعتی برای اجرای این طرح علاوه بر بهره گیری از پشتوانه های علمی، ارتباط مستمر و تبادل نظر متخصصین دانشگاه و کارشناسان سازمان، اخذ نظرات مشورتی و اجرایی مدرسین دانشگاه با توجه به طرح های کاربردی اجرایی انجام گرفته سال های اخیر در ایران و سراسر جهان برای رفع مشکلات مربوط به فضای سبز و نیز استفاده از امکانات آزمایشگاهی، نظارت مستمر اساتید برانجام مراحل مختلف آزمایشی در راستای پیگیری وضعیت خاک، عناصر غذایی در برگ گیاهان، روزنه های گیاهان و اثر آلودگی هوا، فعالیت آفات و بیماری ها بر روی آن ها بوده است.

وی آلودگی هوا را از بزرگترين چالش شهری نظیر شاهین شهر دانست و ادامه داد: آلودگي های زيست محيطي در شهرها شامل؛ آلاينده های هوا، آب، بستر خاک، الكترومغناطيسی و صوتی است که فضای سبز و پوشش گیاهی اثر قابل توجهی بر کاهش آلودگیهای هوایی و صوتی، بهبود شرایط خرد اقلیمی در شهرها، افزایش نفوذپذیری خاک، پاکسازی چرخه آب در محیط زیست شهری و افزایش کیفیت آب‌های زیرزمینی دارند.

وی تنش آبی را یکی از عوامل اصلی خزان زودرس درختان درشهرها برشمرد و خاطر نشان کرد: با گرم شدن هوا، خشکسالی و بروز تنش آبی به تدریج روند خشک شدن گیاهان و درختان آغاز می شود که برطبق مطالعات متعدد میزان مرگ و میر و زوال درختان در سراسر جهان به دلیل خشکسالی، گرمای شدید و همچنین آلودگی هوا در دهه های اخیر تشدید شده است.

ابریشمی راد با اشاره به اختلالات تغذیه ای ، فشردگی و تهویه نامناسب خاک، آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی شدید، حمله آفات و بیماری ها، آلودگی های شهری را از دیگر عوامل زوال درختان و پوشش گیاهی دانست و تصریح کرد: در شهرهای بزرگ استفاده از نمک برای ذوب کردن یخ های خیابان‌ها در فصل‌های سرد سال، رها کردن مصالح ساختمانی در جوی‌های آب هنگام عملیات‌های عمرانی و آلوده شدن آب جوی ها به روغن و سوخت خودروها از دلایل اصلی در خشکی و زوال درختان و بروز آفات در پوشش گیاهان شهری است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ این اقدام گامی موثر برای تحصیل کاربرد عملی میکرو ارگانیسم ها و تیمارهای مفید و نوظهور به منظور حفاظت از درختان در محیط های پرتنش شهری باشد.


مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #شهرداری #شاهین شهر #مردم #ایران #جویا #اصفهان #شهروند
ما را دنبال کنید:
+