اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/9/21    کد خبر: 15727290   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 14  دقیقه

یادداشت؛

آيا مشکلات کشور از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسد؟

آيا مشکلات کشور از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسد؟

  یک روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای گفت: بیکاری، بحران آب، خشکسالی، آلودگی هوا، تورم و گرانی، فقر و وضعیت بد معیشتی مردم، ناتوانی مردم در خرید مسکن، بیماری، موانع سر راه تحصیل و تشکیل خانواده و انواع مشکلاتی که گویا از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، عاطفه قلع ریز با انتشار یادداشتی با عنوان «آيا مشکلات کشور از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسد؟» به شرح زیر آورده است؛


چکیده؛

بیکاری، بحران آب، خشکسالی، آلودگی هوا، تورم و گرانی، فقر و وضعیت بد معیشتی مردم، ناتوانی مردم در خرید مسکن، بیماری، موانع سر راه تحصیل و تشکیل خانواده و انواع مشکلاتی که گویا در ایران از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسد و سالهای از کت و کوله دولت‌ها بالا می‌رود و پایین نمی‌آید هر روز مردم را گلایه‌مندتر و میزان رضایتمندی مردم را از دولت‌ها کاهش داده است و دولت‌ها را در برابر حل مشکلات تلنبار شده ضعیف و نحیف‌تر کرده است؛ اما سؤال اینجاست که غول چراغ جادوی کشور چه کسی خواهد بود؟  

توضیحات؛ بیش از چند دهه است که مردم با مشکلات سی و اندی ساله مواجه است که گویا دولت‌های مختلف در کاهش آمار این چالش‌ها و مشکلات مردم ناتوان بوده‌اند و دست از پا درازتر دولت را با باری از مشکلات به دولت دیگر واگذار کرد و مردم چشم‌به‌راه به حل مشکلات با امیدی تازه‌تر سوسو کنان دنباله‌رو دولت جدید شدند؛ اما با گذشت هشت سال از هر دولتی  بازهم  قصه تداوم مشکلات ادامه یافت.

به‌خاطر حل نشدن مشکلات در  دولت‌های مختلف امروزه بی‌خانمانی، بیکاری، آلودگی هوا، خشکسالی، تورم و گرانی، بیماری و مشکلات بد معیشتی و طلاق و موانع بر سر راه ازدواج  به یک کلاف پیچیده‌ای مبدل شده است.

سال 96 پژوهشی در این زمینه انجام شده که بر اساس آن ۵۲ چالش اجتماعی مشخص شده که ذهن ایرانی ها  را درگیر کرده‌ است

چرا مسئولان نگاه شعارگونه به مشکلات مردم دارند؟ عدم چاره‌اندیشی برای حل مشکلات مردم طی سال‌های متمادی باعث شده که مردم در آرزوی غول چراغ جادوی باشند که حداقل 3 تا از آرزوهای آنها را برآورده کنند اما این چراغ جادوی آیا ساختنی است یا اینکه پیدا کردنی است ؟

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی در این ارتباط که چرا مشکلات مردم از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسد و چرا مسئولان نگاه شعارگونه به مشکلات مردم دارند یا چرا مشکلات مردم از سوی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود و به‌واقع باید چه کرد که  متولیان و مسئولان برای حل مشکلات مردم چاره‌اندیشی کنند و وقت بگذارند؟ گفت: چند عامل در تحقق این نگاه در مسئولان نقش دارد به‌طوری که مردم باید بدانند با انتخاب  رئیس‌جمهور در واقع به چند هزار نفر زیر مجموعه آن رئیس‌جمهور رأی می‌دهند و اگر به انتخاب اصلح توجه نکنیم در واقع به آن هدف غایی که رسیدن به عدالت اجتماعی و اقتصادی است دست نمی‌یابیم.

محسن نصری افزود: شاید دنباله‌رو اقتصاد قبل در نظام سرمایه‌داری عدالت جایگاهی ندارد یا مثلاً در عرصه سیاست خارجی و کمک به حل مسائل داخلی و  پشتیبانی ایده‌های و راهبردها به دنبال یک جریان فکری  شکل‌گرفته است.

دعوای حزبی و سیاسی و نگاه دیو و دلبر  در جامعه  وی گفت: این تفکر که چرا مسئولان نگاه شعارگونه به حل مشکلات مردم دارند و این برداشت احساسی که چرا مدیران به مردم خدمت نمی‌کنند به علت دعوای حزبی و سیاسی است که همواره مردم بین دولت‌های مختلف شاهد هستند.

استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی می‌گوید: نگاه صفر و صدی که به دولت‌های مختلف در جنجال رسانه‌ای  شکل می‌گیرد و این تحلیل را برای مردم ایجاد می‌کند که از یک دولت جهنمی وارد یک دولت گل‌وبلبل شده‌اید باعث می‌شود برای مردم این تفکر شکل بگیرد که مشکلات آنها در حاشیه عملکرد مسئولان است.

وی با بیان اینکه در این جنگ رسانه‌ای با ساختن یک دیو و دلبر از دولت‌ها برای مردم باعث شده که مردم روند حل مشکلات را نبینند، گفت: از سوی دیگر مردم این انتظار را از برخی مدیران دارند که با ورد" اجی مجی لاترجی" مشکلات را یک‌شبه رفع کنند.

انتظار مردم از حل مشکلات با ورد" اجی مجی لاترجی"

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که اگر دولت ها در هر سال یک درصد مشکلات را رفع کرده بودند دیگر نیاز به ورد " اجی مجی لاترجی " قطعا نبود چون یک امری رویایی است و هیچ مشکلی با رویا پردازی رفع نخواهد شد، آیا باز هم معتقدید نگاه مردم به مشکلات حل یک شبه آن است؟ گفت: یکی از مشکلات دولت های  مختلف این است که بجای اینکه تکمیل کننده و ادامه روند دولت های قبلی باشند ، عملکرد و تلاش های دولت گذشته را زیر سوال می برند که باید هر دولتی که قدمی برداشته دولت بعدی گام دوم را بردارد و از ترویج سلیقه خود در اداره کشور خودداری کند.

نصری با اشاره به اینکه هر دولتی بالغ بر 3 و نیم میلیون کارمند دارد که در مدت کاری 4  دولت را تجربه میکنند تا در 30 سالگی بازنشسته شوند و با تغییر رئوسای جمهور کارمندان تغییر نمی کنند و تنها از یک مکانی به مکان دیگر منتقل می شوند بنابراین نیاز است همانگونه که مجلس قانون تصویب می کند ، دولت ان قانون را به وزرا ابلاغ و کارمند باید مجری قانون شود و در انتها ارباب رجوع است که با حلقه آخر و کارمند مرتبط است و اگر سستی یا اهمالی در کار می بیند به خاطر حلقه آخریست که باید نظارت ها را تقویت کرد تا مردم با این دیدگاه که چرا مسئولان نگاه شعارگونه به حل مشکلات دارند مواجه نشود.

وی در حالی از شناخت مشکلات مردم در دولت های مختلف سخن گفت که چالش های اصلی مردم در دولت های مختلف یکسان است و با هیچ گونه تغییری به دولت دیگر سپرده شده است که محسن نصری، تحلیل گر مسائلی سیاسی مطالبه گری شهروندان، نخبگان و اندیشمندان و رده های مختلف صنفی و مردمی از دولت را تنها راهکار است.

وی گفت: انتظار مردم از حل مشکلات توسط دولت ها و نهادهای زیر مجموعه در حالی است که آنها اختیارات کامل را ندارند و با این وجود تمام تلاش خود را می کنند. مشکلاتی که  پیش نمی رود اما پس میرود.

این گفته وی در حالی است که ایران دارای نهادهای مختلف و متعددی اجرایی و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است که هر یک دارای اختیارات عظیم و قدرت تصمیم‌گیری بالایی است و اگر هر یک از این نهادها در هر سال هم یکی  از مشکلات مردم ایران را رفع می‌کردند قطع به‌یقین ایرانی‌ها از سطح رفاه و خدمات بسیاری بالایی برخوردار بودند و آدم‌های شادتر و میزان رضایت مردم و امید به زندگی در آنها سرعت نور به خود می‌گرفت.

اما این در صورتی که عمده مشکلات مردم در دولت های مختلف با چهره های مختلف حزبی و سیاسی نه تنها پیش نرفته است بلکه پس رفته است.

کمترین انتظار مردم و در واقع منطقی‌ترین خواسته مردم این است که اگر هر یک از مشکلات در دوره هشت‌ساله دولت‌ها که تمام نهادها تحت اختیار اوست اگر در هر سال یک درصد هم توفیق رشد را داشت فقط یک درصد قطعاً پس از چندین دهه هم آب به بستر خشک‌رودهای ایران جاری شده بود و خشکسالی رفع و آلودگی از ایران پر می‌کشید و هم تورم و گرانی سرسام‌آور دیگر وجود نداشت و هم دو سوم مردم ایران صاحب‌خانه بودند و بدون مشکل تحصیل می‌کردند، با رفع موانع امنیت شغلی صاحب رفاه و خانواده می‌شدند

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #دولت #جویا #ایران #مردم #اصفهان #تهران
ما را دنبال کنید:
+