اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/5/29    کد خبر: 15726913   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 14  دقیقه

یادداشت؛

جایگاه خبرنگاری در اصفهان

جایگاه خبرنگاری در اصفهان

  یک روزنامه‌نگار گفت: رسانه‌ها رکن مهم حکمرانی و رکن اصلی افزایش سرمایه جامعه هستند، اما این پرسش مطرح می‌شود که جایگاه خبرنگاری در اصفهان کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، شهزاد بهادری روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای با انتشار یادداشتی با عنوان «جایگاه خبرنگاری در اصفهان» بدین شرح آورده است؛


رسانه‌ها رکن مهم حکمرانی و رکن اصلی افزایش سرمایه جامعه هستند، اما این پرسش مطرح می‌شود که جایگاه خبرنگاری در کلان‌شهری همچون اصفهان کجا قرار گرفته است.

محمدرضا جانثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان اصفهان در جمع خبرنگاران می گویید؛ بنویسید ما هم مدیر به مدیر از شما حمایت می‌کنیم.

و در ادامه می‌گویید؛ معتقد هستیم رسانه تولید خبر نمی‌کند، تولید خبر وظیفه دستگاه اجرایی است، تنظیم خبر با روابط‌عمومی و رسانه؛ منتشر کننده خبر است!

(سقوط جایگاه قلم از نگاه رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان اصفهان از مطالبه‌گری به میرزا بنویسی؟)

وقتی برای اولین‌بار در مرداد ۱۴۰۱ پای سخنان محمدرضا جناب جانثاری معاون استاندار اصفهان نشستم کور سوی امیدی بر قلبم تابید.

احساس کردم وی مدیری توانمند است و با داشتن تجربه جنگ و جبهه به‌خوبی از درک رسالت سخت خبر که مانند راه رفتن بر لبه تیز شمشیر دو لبه است کاملاً مطلع وبا حضورش می‌توانیم مدیران بسیاری را که تا کنون از پاسخ‌دادن و شفاف‌سازی طفره می‌رفتند و توانستند شهر نصف جهان را به رتبه دوم سرطان کشور و با بی‌توجهی به مطالبه زاینده‌رود و افزایش فرو نشست زمین به ۲۲ سانتی‌متر در سال و تلاش‌های زیست‌محیطی شان به طوری که شهروندان در سال گذشته فقط ۹ روز هوای پاک داشته باشند را وادار به پاسخگویی کنیم!

اما خبر منتشر شده در مرداد ۲۶ خبرگزاری مهر، با توجه به شناختی که از ایشان به جایگاه خبرنگاری داشتم متعجبم کرد، ‌ وقتی یکسری از روابط‌عمومی‌ها که از نوشتن یک مطلب ساده اجتماعی عاجز هستند و مطلب روابط‌عمومی شهر دیگری چون سمنان را بارگذاری و تأکید به چاپ دارند و با نقد کوچک، خبرنگار منتقد را از گروه ایتا حذف می‌کند! به‌راستی چگونه می‌تواند برای رسانه تولید محتوا نماید؟

 روابط‌عمومی‌هایی که خود چندین روزنامه را با اسم اقوام خود سرپرستی می‌کنند و آگهی به جیب می‌زنند چگونه می‌توانند به فکر تولید محتوای به‌موقع باشند؟

روابط‌عمومی که بر اساس روابط کار می‌کند نه ضوابط چگونه در تولید محتوا می‌تواند امانت‌داری کند؟

اگر چنین است تمام روابط‌عمومی‌ها با تولید محتوای (همه چیز خوب است) انجام‌وظیفه کنند و منتشر نمایند دیگر چه نیازی به رسانه است!

اگر امروز اصفهان نه آبی دارد و نه هوایی و نه نشاط و سر زندگی؛ همه را مدیون عدم پاسخگویی یک‌سری مدیرانش به رسانه‌ها باید بدانیم!  

مسئولین خدمتگزار، افرادی هستند که همیشه در عملکرد خود به دنبال پیداکردن عیوب و رفع آن هستند، رسانه‌ها دغدغه‌های مردم و عیوب را می‌بینند و با توجه به رسالتشان و قلمی که در دست دارند بدون حاشیه‌سازی به مسائل می‌پردازند، هر مدیر یا سازمانی که پاسخگو نبود رسانه‌ها حق دارند به شورای اطلاع‌رسانی استان معرفی کنند تا ..‌.

رسانه را بال قدرتمند مدیران و دستگاه‌های اجرایی برای خدمت‌رسانی و اطلاع‌رسانی به مردم می‌دانیم و اصل را بر انعکاس اخبار گذاشته‌ایم مگر اینکه ... سؤال ؛

اگر پاسخگو نبودند؟

اگر شفاف‌سازی نکردند؟

اگر بی‌احترامی کردند

اگر متخلف بودند؟

سؤال (چه تحولی باعث شده جایگاه صاحبان قلم طی یک سال از نگاه حضرت‌عالی از مطالبه‌گری به حق، به میرزا بنویسی روابط‌عمومی‌ها تنزیل و تنزل پیدا کند؟)

در جایی دیگر حاج‌آقا جانثاری می‌گویید؛ ما برای رفع مشکلات ده‌ها شرکت خصوصی و دولتی وقت می‌گذاریم لذا می‌توانیم برای رفع دغدغه‌های صاحبان قلم هم وقت بگذاریم اگر بنده به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان از رسانه‌های مطالبه‌گر و نقدهای سالم آنها حمایت کنم در واقع دیگر مدیران استانی را در عمل متوجه جایگاه و شأنیت صاحبان قلم نمودیم هر کجا که مردم فریاد می‌زنند باید بدانیم جایی گوش یک مدیر ناشنوا است که آنها را وادار به فریاد زدن کرده، صدای رسانه باید بلند باشد تا مجبور نباشیم صدای مردم را بلند بشنویم.

به همت روابط‌عمومی استانداری، اجلاس روابط‌عمومی‌های استان کم‌نظیر و به بهترین نحو برگزار شد و همین موضوع باعث آشتی‌دادن روابط‌عمومی‌ها با رسانه‌ها شد!

روابط‌عمومی استانداری خود پاسخگو باشند بقیه  (مگر قهر بودند!)

جناب حاج آقا جانثاری گرامی در اولین دیدار شما را چون پدری فرض کردم که فرزندش در هنگام دیدن بی عدالتی می تواند به وی پناه ببرد اما احساس می کنم امروز میزان عدالت تان، نامیزان شده و امیدوارم این گونه نباشد.

لذا اگر خبرنگاری رکن مهم حکمرانی و رکن اصلی افزایش سرمایه اجتماعی یک جامعه است پس خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌توانند میرزا بنویس یک سری از روابط عمومی‌ها باشند و مانند گذشته می توانند حتی مصمم تر از گذشته در حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی،پاسداری از خون شهدا،تکریم خانواده شهدای گرانقدر،جانبازان،آزاد گان،جوانان و نسل هایآینده این مرز و بوم گام بردارند،اگر ...شما اجازه بدهید.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #جویا #خبرنگار #ایران #صدای_ایران #اخبارروز #بهادری
ما را دنبال کنید:
+