اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15721658   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 13  دقیقه

گزارش فعالیت‌های فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شاهین‌شهر و میمه در حوزه کرونا

گزارش فعالیت‌های فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شاهین‌شهر و میمه در حوزه کرونا

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، حجت‌الاسلام حسن بابایی مسؤول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با تبریک سال 1399 (جهش تولید) طی گزارشی به مجموعه فعالیت‌های فرهنگی این نهاد در حوزه ویروس کرونا یا اپیدمی کوید 19 به شرح زیر پرداختند.


1- تهیه و توزیع مواد ضدعفونی جهت نیازمندان

2- راه‌اندازی قرارگاه جهادی سلامت عقاید جهت پاسخگویی به شبهات کرونایی: این روزها که مردم شریف و متدین ایران اسلامی با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند عده‌ای خواسته یا ناخواسته وگاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه دراذهان مردم مؤمن می‌پردازند. با عنایت به اینکه هر که به هر موضوعی، نقد سالمی داشت [اگرچه صحیح و وارد نباشد]، می‌توانیم توجه کنیم و پاسخ دهیم؛ قرارگاه جهادی سلامت عقاید تشکیل می‌شود و به‌صورت شبانه‌روزی به شبهات در حوزه کرونا پاسخ خواهد داد.

3- راه‌اندازی پویش اذان در خانه به عنایت به تعطیلی مساجد و نماز جماعت: مردی که در منزل اذان می‌گوید: محمد بن راشد می‌گوید: هشام بن ابراهیم به من گفت: من از بیماری خود و اینکه صاحب فرزند نمی‌گردم به امام رضا علیه‌السلام شِکوه کردم.

امام رضا علیه‌السلام به من فرمود: در منزل- با صدای بلند- اذان بگو. هشام بن ابراهیم می‌گوید: من پس از آنکه این کار را انجام دادم. خدای متعال مرا از بیماری شفا داده و فرزندان زیادی به من کرامت فرمود. سپس محمد بن راشد می‌گوید: من نیز همیشه درگیر بیماری و مریضی بودم؛ و کسانی که با من در خانه زندگی می‌کردند نیز بیمار و مریض بودند. به‌گونه‌ای که من تنها می‌ماندم و شخصی نبود که به من خدمت کند. هنگامی‌که این حدیث را از هشام شنیدم. به کاری که امام علیه‌السلام فرموده بود پرداختم. پس آنگاه خداوند عزّوجلّ بیماری‌ها را از من و خانواده‌ام دور ساخت- والحمدللَّه-(الكافي ج 3 ص 308 و الكافي ج 6 ص 10) با توجه به تعطیلی نماز جماعت و حضور مؤمنین در منزل و جهت رفع بلا هر روز ظهر موقع اذان همه با هم در منزل اذان می‌گوییم. کسانی که از اذان گفتن خود در منزل فیلم‌برداری نمایند و فیلم را به نشانی 09132770084 در ایتا ارسال نمایند به‌رسم یادبود هدایایی به آن‌ها اهدا خواهد شد.

4- راه‌اندازی پویش خاطرات کرونایی برای دانش آموزان: سلام یادتون هست بعد از عید نوروز وقتی می‌رفتیم مدرسه معلم می‌گفت موضوع انشاء تعطیلات نوروز را چگونه گذراندید و یا هفته اول مهر می‌گفت موضوع انشاء تعطیلات تابستان را چگونه سپری کردید حالا می‌خواهیم موضوع انشاء این روزها را بگوییم تعطیلات روزهای کرونایی را چگونه گذراندید شما خاطرات و اتفاقات تلخ و شیرین خود را یادداشت کنید و در یک دفترچه بنام خاطرات روزهای کرونایی بنویسید و در فضای مجازی برای ما ارسال کنید بهترین خاطرات جایزه دارد.

5- راه‌اندازی پویش نقاشی با موضوع ما کرونا را شکست می‌دهیم: در این روزهای کرونایی، در راستای آموزش موارد بهداشتی و پیشگیری، از طریق فضای مجازی و آموزش از راه دور با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت، پویش نقاشی ما كرونا را شكست می‌دهیم را با موضوع: ۱- پیشگیری و كنترل كرونا ۲- من مدرسه‌ام را دوست دارم ۳- جامعه پزشكی، ایران قدردان شماست را برگزار نماید. دانش آموزان عزیز تصاویر نقاشی‌های خود را تا تاریخ 31 فروردین ۹۸ با مشخصات كامل (نام و نام خانوادگی، نام مدرسه) و كیفیت مطلوب، از طریق فضای به شماره 09132770084 ارسال نمایید.

6- ایجاد کانال رنگین‌کمان و معرفی 91 بازی خانگی جهت سنین شش سال تا 15 سال

7- برگزاری طرح با قرآن در خانه و قرائت قرآن و بازی نورانی برای عید سعید مبعث: با عنایت به اینکه درآستانه عید مبعث هستیم و با توجه به اوضاع کرونایی که باید در خانه بمانیم یک بازی نورانی بجای مشاعره به شما پیشنهاد می‌گردد بازی آیه به آیه در این بازی می‌توانید آیات را از روی قرآن هم بخوانید.

8- پویش قرائت دعای جوشن صغیر در عید نوروز: سال 1399 با سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام شروع می‌شود روز اول سال به خاطر شرایط کرونایی همه در خانه می‌مانیم و جهت رفع بلا و شکست کرونا همه با هم دعای جوشن صغیر می‌خوانیم. این دعا در کتاب‌های معتبر به شرحی گسترده‌تر از شرح جوشن کبیر نقل‌شده و کفعمی در حاشیه کتاب «بلدالامین» فرموده: که این دعا دعایی است بس بلند و پُر ارج و هنگامی‌که هادی عباسی کشتن حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام را قصد کرد، آن حضرت این دعا را خواند، در نتیجه جدّش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را در خواب دید که به ایشان فرمود: حق‌تعالی دشمن تو را هلاک خواهد کرد. متن دعا در کتاب مفاتیح الجنان می‌باشد.

9- راه‌اندازی قرارگاه تهدید را به فرصت تبدیل کنیم جهت ارائه طرح‌های پیشنهادی به جامعه هدف: تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم

در این روزها که بر اساس ضرورت، خانواده‌ها در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و از سویی یکسره در خانه ماندن می‌تواند خود مایه آسیب شود، می‌بایست با آگاهی بخشی، آموزش، مهارت افزایی و تشویق، خانواده‌ها را نسبت به برنامه‌ها، آیین‌ها و اقدامات فرهنگی، تفریحی و مذهبی سوق داد و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. در این زمینه رسانه ملی، مساجد و کانون‌های فرهنگی نقش سازنده‌ای دارند. لذا برخی محورهایی که می‌تواند این امر را محقق سازد در ادامه خواهد آمد. می‌توان با بهره‌گیری از برنامه‌ها و قالب‌های مختلفِ رسانه‌ای این امور را در خانواده‌ها ترویج کرد.

الف- توجّه و توسّل و تلاوت قرآن کریم

  1. تلاوت مستمر و روزانه
  2. آموزش و یادگیری قرآن در قالب طرح‌های تلفنی، اینترنتی و غیرحضوری
  3. بهره‌گیری از اپلیکیشن های قرآنی که آموزش، مرور و مفاهیم قرآنی ارائه می‌دهند
  4. بهره‌گیری از شبکه تلویزیونی قرآن و رادیو قرآن
  5. هم‌خوانی خانوادگی قرآن در منزل
  6. مطالعه منابع و کتب قرآنی، تفسیر و...
  7. گوش دادن به فایل‌ها و پادکست‌های صوتی قرآنی

ب - تقویت ارتباط‌های والدین و فرزندان

  • انجام بازی‌های خانگی و آپارتمانی، جنبشی حرکتی و...
  • قصه‌خوانی و قصه‌گویی
  • کارهای عملی از قبیل نقاشی، ساختنی، بافتنی و...
  • استفاده از اسباب‌بازی‌ها و کمک‌آموزشی‌های تفریحی، فرهنگی و فکری
  • آموزش و مهارت افزایی فرزندان در امور اجرایی منزل از قبیل آشپزی و...
  • خاطره گویی، طنزپردازی و تفریح‌های خانگی
  • نمایش و اجرای نمایش‌های خانگی طنز، عروسکی و...

ج – بهره‌گیری از رسانه‌ها

  1. مطالعه کتاب و مجلات و روزنامه‌ها
  2. استفاده از کتاب‌های صوتی و پادکست‌های آموزشی
  3. استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن های محتوایی و کاربردی
  4. بهره‌گیری مدیرت شده از فضای مجازی
  5. استفاده از برنامه‌های تلویزیون، رادیو و آرشیوهای آن‌ها از قبیل تلوبیون و...

د – آیین‌های مذهبی

  • دعا و زیارت دسته‌جمعی خانوادگی
  • استفاده از مداحی و برنامه‌های صوتی و تصویری مذهبی
  • ذکر و برنامه‌های سهم‌بندی ذکر بین اعضای خانواده

ه – ادبیات

  1. شعرخوانی دسته‌جمعی و انفرادی در خانه
  2. حفظ کردن اشعار مفید
  3. مشاعره در قالب‌های ادبی
  4. داستان‌گویی و داستان‌سرائی
  5. مسابقه‌های ناظر به ضرب‌المثل‌ها، تکمیل شعر و...

ز – توسعه فرهنگ مسجد

در این روزها که حضور نمازگزاران در مساجد محدودشده باید کوشید و مسجد و فرهنگ آن را به خانه‌ها برد.

اقدامات پیشنهادی:

  • معرفی و آموزش استفاده از اپلیکیشن ها و کتابخانه‌های الکترونیکیِ مفید به خانواده‌ها از طریق فضای مجازی و ...
  • ارسال محتواهای مفید در قالب فایل‌های صوتی و تصویری در گروه‌های محلی برای خانواده‌ها به‌ویژه برنامه‌های صوتی و تصویری ویژه کودکان
  • اجرای مسابقات فرهنگی در گروه‌ها و کانال‌های مجازیِ محلی
  • انجام خدمات ضروریِ خانواده‌های ناتوان و سالمند (از قبیل خرید مایحتاج و...) توسط جوانان محل در قالب گروه‌های جهادی
  • توزیع اقلام بهداشتی در بین خانواده‌های نیازمند
  • معرفی و آموزش بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های فکری، خانگی و جنبش حرکتی

10- پویش نذر سلامت و تهیه گوشت نذری و قربانی برای نیازمندان

11- پویش اهدای خون

12- معرفی و تشویق به راه‌اندازی هیئت مجازی

13- معرفی حسینیه‌های خانگی جهت برگزاری نماز جماعت خانگی و روضه‌های خانگی چند نفره

14- همکاری با قرارگاه جهادی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان جهت اعزام روحانیون به بیمارستان و ضدعفونی معابر

15- صدور حکم اعزام مبلغین سلامت

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+