اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/10/10    کد خبر: 15721228   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 17  دقیقه

سرنوشت رفتن یا ماندن «حاجی دلیگانی» در گرو انتخاب مردم شاهین‌شهر

سرنوشت رفتن یا ماندن «حاجی دلیگانی» در گرو انتخاب مردم شاهین‌شهر

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، نورالله جویا خبرنگار و فعال مدنی طی یادداشتی با عنوان «سرنوشت رفتن یا ماندن حاجی دلیگانی به‌عنوان آخرین بازمانده در گروه انتخاب مردم حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار» آورده است؛ جان اشتاین یکی از شناخته‌ترین و پر خواننده‌ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکا و همچنین یکی از مهم‌ترین نمایندگان مکتب ادبی ناتورالیسم جمله‌ای زیبا دارد که می‌گویید؛ «قدرت انسان را فاسد نمی‌کند، ترس است که فاسد می‌کند، ترس از دست دادن قدرت» با این مقدمه به سراغ آخرین چهره باقی‌مانده از تغییر و تحولات حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار می‌رویم چراکه این حوزه انتخابیه در چند ماه اخیر از سالی که گذشت شاهد تغییر و تحولات تأثیرگذاری در حوزه‌های مختلف فرماندار، امام‌جمعه، شهردار، بخشدار و برخی از مسئولان نهادها وادارات بود به‌نوعی پوست‌اندازی شد.


به‌صراحت باید گفت که آخرین حلقه باقی‌مانده از این تغییر و تحولات حسینعلی حاجی دلیگانی است که تاکنون موفق شده است طی دو دوره نهم و دهم کرسی حوزه انتخابیه یادشده را حفظ کند. در این تغییر و تحول نقش مردم اسفندماه پیش رو بسیار تأثیرگذار خواهد بود که  آن‌ها بار دیگر با حضور و انتخاب خود در پای صندوق های رأی تعیین خواهند کرد که آیا آقای حاجی دلیگانی باید بماند یا نه باید به حیات سیاسی وی پایان داد؟

در ادامه با هم می‌خوانیم؛ بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی، اجتماعی و به‌خصوص فعالین مدنی حوزه انتخابیه شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار با آسیب‌شناسی دلایل عدم موفقیت آقای حاجی دلیگانی به‌صراحت دارای اعتقادات زیر هستند که شرح قسمتی از اظهارنظرهای آن‌ها با توجه به گزارشات و تحقیقات میدانی به‌دست‌آمده به اطلاع مخاطبین عزیز و همیشه همراه می‌رسد؛

*شانس پیروز شدن آقای حاجی دلیگانی 50-50 است

ابتدابه‌ساکن آن‌ها بر این اعتقاد هستند که امسال آقای حاجی دلیگانی به‌عنوان یک چهره سیاسی اصولگرا برای تصاحب کرسی مجلس یازدهم کار چندان راحتی نسبت به دو دوره قبل ندارد و باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا شاید بتواند دوباره این کرسی حساس و تأثیرگذار را تصاحب کند. به‌نوعی شانس پیروز شدن مجدد آقای حاجی دلیگانی 50-50 است.

*حاجی دلیگانی به بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه جوان‌گرایی عمل نکرد

برخی دیگر نیز بر این اعتقادند که دیگر نمی‌توان همچون دو دوره گذشته چندان بر روی آقای حاجی دلیگانی حساب‌وکتاب انقلابی و مدافع مردم و غیره و غیره باز کرد، چراکه اگر این‌گونه بود بر اساس بیانه گام دوم مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای با نزدیک به 60 سال سن به‌راحتی می‌توانست با معرفی یک جوان انقلابی، با تجربه، دلسوز، با تقوا، مردمی، پیگیر و دارای همه شاخص‌های لازم زمینه واگذاری این کرسی را به این شخصیت جوان فراهم می کرد که در عمل نیز از این کار سر باز زد و حتی به حرف برخی از بزرگان جریان اصولگرایی ازجمله حضرت آیت‌الله مصباح یزدی پشت پا زد و این اتفاق نیز توسط وی صورت نگرفت.

*حاجی دلیگانی هر در چنته داشته را تاکنون رو کرده است

عده‌ای دیگر از عوام و نه خواص بر این اعتقاد هستند که آقای حاجی دلیگانی در طول این مدت 8 سال نمایندگی خود از طرف مردم شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار هر چه در چنته داشته را اعم از پیگیری مطالبات و ملاقات‌های مردمی، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف، اخطار و گیردادن به رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت، اظهارنظر در موارد مختلف (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) و غیره و غیره را رو کرده است و اگر قرار بود میوه خاصی بدهد یا شاهکاری انجام دهد تا حالا کرده بود، پس دلیلی وجود ندارد که مجدد به وی اعتماد کرد و این کرسی امانتی در مجلس یازدهم را به وی سپرد.

*حاجی دلیگانی مطالبات خواص حوزه انتخابیه‌اش را پشت گوش انداخت

برخی از خواص که قبلاً نماز را به آقای حاجی دلیگانی اقتدا می‌کردند حالا بعد از گذشت 8 سال و در آستانه نزدیک شدن به انتخابات اسفندماه اظهارنظرهای جالبی دارند که مطرح کردن آن‌ها در اینجا خالی از لطف نیست، آن‌ها به‌صراحت می‌گویند یکی از دلایل کاهش محبوبیت آقای حاجی دلیگانی را حلقه اصلی نزدیک به وی می‌دانند و بر این اعتقادند که آقای حاجی دلیگانی با اعتمادی که به غضنفر حق‌شناس گرگابی معروف به (حاج عبدالله) و همچنین داماد وی حمید حق‌شناس گرگابی و برخی افراد نزدیک داشته است، دیگر چندان نمی‌تواند در این میدان رقابت شانس موفقیت‌آمیزی داشته باشد چرا که میدان دادن به این افراد موجب کاهش محبوبیت وی شده است. این خواص در ادامه نیز می‌گویند؛ که آقای حاجی دلیگانی و حلقه اصلی اطراف وی در برخی انتخابات شوراهای شهر و شهردار دخالت داشته‌اند و کسانی که نباید به شوراهای دوره پنجم ورود پیدا می‌کردند از طریق کانال آقای حاجی دلیگانی راه ورد آن‌ها پیدا شد و امروز عقب‌افتادگی برخی از شهرهای حوزه انتخابیه‌اش به‌خصوص شهر شاهین‌شهر را از چشم وی می‌بینند و با وجود اینکه بارها این مسائل و مشکلات به وی انتقال داده شد، تاکنون آقای حاجی دلیگانی هیچ عکس‌العملی در مورد آنها انجام نداده و به‌نوعی باید گفت آن‌ها را هم پشت گوش انداخته است.

*حاجی دلیگانی هیچ تلاش تأثیرگذاری برای رفع مشکلات اصحاب هنر و رسانه نکرد

عده‌ای از اصحاب هنر، رسانه و خبرنگاران شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار نیز به‌شدت از آقای حاجی دلیگانی گله‌مند هستند و برخی از آن‌ها این گلایه‌ها را در سینه حبس کرده‌اند و برخی دیگر در جلسات خصوصی به‌طور واضح و شفاف آن‌ها را ابراز می‌کنند. برخی از اعضای این قشر روشن‌فکر بر این اعتقادند که آقای حاجی دلیگانی تنها برای رسیدن به منافع خود از آن‌ها سوءاستفاده سیاسی کرد و با توجه به قدرت لابی که در تهران داشت، هیچ اقدامی در راه رفع مشکلات معیشتی، بیمه‌ای و سایر آن‌ها نکرد و تنها همه فعالیت‌های وی جنبه شعاری داشته و حتی در برخی نشست‌های خبری که برگزار می‌کرده است، تاب دیدن و شنیدن خبرنگاران منتقد را نداشته و با برداشتن خط کش از دعوت آن‌ها به نشست خبری خود به جد خودداری می‌کرد که مستندات همه آن‌ها موجود است.

*حاجی دلیگانی برای دیدگاه‌های برخی از جریانات انقلابی یک پاپاسی ارزش قائل نشد

برخی دیگر از جریانات انقلابی، افراد عدالت‌خواه و حزب‌اللهی، بچه‌های بسیج و شخصیت‌های دلسوزی که معتقد به شهدا، نظام، انقلاب، امام و رهبری بودند و هم‌اکنون نیز هستند در همان ابتدای ورود آقای حاجی دلیگانی در دوره نهم به صحنه انتخابات از وی به‌عنوان یک شخصیت بسیجی و انقلابی انتظار داشتند که رهبری آن‌ها در راه رسیدن به اهداف (فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی) که در نظر داشتند به دست بگیرد؛ اما رفته، رفته امروز به وفور شاهد آن هستیم که آن‌ها علناً اعلام می‌کنند که این اتفاق از سوی آقای حاجی دلیگانی نی افتاده است و حتی وی برای دیدگاه‌ها و انتقاداتی که آن‌ها انجام می‌دادند یک پاپاسی ارزش قائل نشده است. تا جایی که برخی از این افراد تأثیرگذار و ریشه‌دار هم‌اکنون به‌سختی پشیمان هستند که چرا از وی تاکنون حمایت کرده‌اند.

*حاجی دلیگانی مرهمی برای التیام زخم‌های اصناف تاکنون پیدا نکرده است

عده‌ای از اصناف حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار نیز به‌شدت از آقای حاجی دلیگانی گله‌مند هستند که تعدد فروشگاه‌های بزرگ به انواع و اقسام مختلف موجب تعطیلی کسبه آن‌ها شده است و آقای حاجی دلیگانی تنها در حد یک مکاتبه یا فعالیت شعاری تاکنون نتوانسته است مرهمی برای التیام زخم‌های آن پیدا کند.

*حاجی دلیگانی چندان باید و شاید از ظرفیت بانوان استفاده نکرد

در ادامه برخی از بانوان از به‌شدت از آقای حاجی دلیگانی گله‌مند هستند و معتقدند وی کاری که موجب ایجاد امید در دل بانوان حوزه انتخابیه‌اش کرده باشد تاکنون انجام نداده است و تنها بر روی پروژه‌های عمرانی دولت که موظف است برای مردم انجام دهد مانور داده است؛ و حتی در راه رسالت فرهنگ‌سازی وظایف نمایندگان و کاهش توقعات و انتظارات مردمی کار خاصی انجام نداده است.

*حاجی دلیگانی با تیم بازنشسته نمی‌تواند برای حل مشکلات جوانان چاره‌اندیشی کند

برخی از جوانان شاهین‌شهری نیز می‌گویند که آقای حسینعلی حاجی دلیگانی با تیم و مشاوران بازنشسته‌ای که از دوستان قدیمی و مورد اعتماد، اطراف خود چیده است تنها چیزی که به وی باید یادآور شد و ممکن است که برای برخی خنده‌دار هم باشد، پرداختن به مسائل و مشکلات جوانان ازجمله اشتغال و ازدواج است، این قشر بر این اعتقادند که آقای حاجی دلیگانی نتوانسته است به‌خوبی مأموریت خویش را در راستای پیگیری مطالبات به‌حق جوانان چه در تهران و چه در اصفهان به سرانجام منزل مقصود برساند؛ و در ادامه چرا تاکنون داروهای آقای حاجی دلیگانی کاری برای کاهش استفاده نکردن از جوانان غیربومی در صنایع اطراف و جلوگیری از روند رشد اتباع بیگانه به‌خصوص افاغنه نداشته است.

*رئیس دفتر حاجی دلیگانی؛ ره صدساله را یک‌شبه فقط شهدا رفتند

برخی از فعالین سیاسی نیز می‌گویند که آقای حاجی دلیگانی که برای کوچک‌ترین مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همیشه از تریبون‌های مختلف اظهارنظر می‌کنند، چرا در خصوص اختلافاتی که بین حمیدرضا مقدسی رئیس اسبق شورای شهر شاهین‌شهر و محمدامین یوسفی لیدر جریان عدالت‌خواهی در چند ماه اخیر ایجاد و بسیاری از اتهامات متوجه ایشان و دفتر وی شد، سکوت پیشه کرد و به وسط میدان نیامد تا بین این دو جریان آشتی ایجاد کند و عبدالله حق‌شناس رئیس دفتر وی تنها در پاسخ به این سؤوالات فقط به این جمله بسنده کردند که «ره صدساله را یک شبه فقط شهدا رفتند»! و این پاسخگویی وی من را متوجه جمله‌ای از حکیم ارد بزرگ استاد فلسفه کرد که می‌گویید؛ «اهل سياست پاسخگو هستند! البته تنها به پرسش‌هایی كه دوست دارند».

*رشد کردن در کنار حاجی دلیگانی بی‌معنی است

برخی از کسانی که هم‌اکنون با آقای حاجی دلیگانی فعالیت می‌کنند یا در گذشته فعالیت داشتند نیز عنوان می‌دارند انتظار داشتیم در کنار آقای حاجی دلیگانی رشد کنیم اما بعد از مدتی فهمیدم اصلاً همچنین چیزی در کنار وی بی‌معنی است و اگر چنین انتظاری داریم باید با مجموعه وی خداحافظی کنیم.

در ادامه؛ هرچند بانی و مصوب اصلی مسائل و مشکلات کشور دولت بی‌تدبیر و امید حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی است، اما این دلیل نمی‌تواند کمکی به کاهش دردهای مردم ایران بکند، چراکه مجلس در رأس امور قرار دارد و نماینده‌ای همچون آقای حاجی دلیگانی ضمن تقدیر و تشکر از همه تلاش‌ها و فریادهایی که برای احقاق حقوق مردم طی چند سال اخیر زده است باز خیلی بدهکار این ملت است، آن‌هم از جنس پاسخ‌گویی به آرزوهای مردم حوزه انتخابیه‌اش شاهین‌شهر، میمه و برخوار، چراکه آن‌ها انتظار داشتند که با آمدن آقای حاجی دلیگانی دیگر در جلوی دفتر هیچ نماینده‌ای صف نخواهند گرفت، اما آن‌قدر دامنه این مسائل و مشکلات آن‌ها از سوی برخی ریل‌گذاری‌های غلط مجلس و مدیریت نادرست دولت افزایش یافت و سفره مشکلات مردم کوچک و کوچک‌تر شد که زمانی برای مصاحبه در خصوص مشارکت در پای صندوق رأی و معیار انتخاب فرد اصلح برای مجلس یازدهم به سراغ آن‌ها می‌رویم به بدون هیچ‌گونه اغماضی می‌گویند؛ «آقای خبرنگار دل‌خوش سیری چند» یا اصلاً «آقای خبرنگار به چه دلیل باید در پای صندوق رأی حضور پیدا کنم، آیا تورم کاهش پیدا کرده است؟ آیا بنزین ارزان شده است؟ آیا اشتغال و ازدواج جوانان حل‌شده است؟ آیا مشکل آلودگی هوا حل‌شده است؟ آیا سن گرویدن به اعتیاد کاهش پیدا کرده است؟ آیا این خواص جامعه اصلاً به سخنان مقام معظم رهبری گوش می‌دهند؟ آیا به اقتصاد مقاومتی عمل شد؟ آیا تولید رونق گرفت؟ آیا برجام مشکلات کشور را حل‌وفصل کرد؟ و هزاران آیای دیگر؟» که باید مسؤولان نظام در خصوص جواب این آیاها به مردمی که پشتوانه اصلی این انقلاب هستند تدبیر کنند و گرنه آب را به آسیاب دشمن ریخته‌اند.

در پایان به جمله‌ای از فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا اشاره می‌کنم که می‌گویید؛ «من به این شهردار رای نخواهم داد. نه فقط به خاطر اینکه مرا برای شام دعوت نکرد، بلکه چون در راهم از فرودگاه به شهر چاله های بسیار بزرگی وجود داشت».

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+