اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/5/13    کد خبر: 15720196   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 4  دقیقه

پاسخ به ابهامات برکناری شهردار شاهین‌شهر اصفهان

پاسخ به ابهامات برکناری شهردار شاهین‌شهر اصفهان

 

nhvبه گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، داریوش اسدی خبرنگار و مدیر مسؤول نشریه وطن ناب طی یادداشتی با عنوان «پاسخ به ابهامات برکناری شهردار شاهین‌شهر» آورده است؛


پس از برکناری حمید عشقی به‌عنوان شهردار شاهین‌شهر توسط اکثریت اعضا شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر (حسین ابراهیمی ناغانی، سجاد قهرمانی فرد، نرگس السادات موسوی و پرستو جهانگیری) طبق قانون به خاطر عدم احراز سکونت برای بخشی از مردم و اصحاب رسانه این دو سؤال مطرح شد.

۱) آیا این نوع برکناری مستندات و وجاهت  قانونی دارد؟!

۲) آیا این نوع برکناری در کشور پیش از این مسبوق به سابقه بوده است؟!

بنده (داریوش اسدی) به‌عنوان یک رسانه مستقل سعی می‌کنم، با تحقیق و بررسی‌هایی که در مورد فوق داشته‌ام برای روشن شدن افکار عمومی به این دو سؤال پاسخ دهم

پاسخ سؤال ۱) طبق قانون ‌تمامی شهرداران مکلف هستند در محل خدمت خود سکونت داشته باشند.

چنانچه شهردار از تاریخ صدور حکم انتصاب توسط مراجع ذی‌ربط در محدوده شهر محل خدمت خود سکونت و اقامت نداشته باشد، باید حداکثر ظرف مهلت یک ماه نسبت به اسکان در محدوده شهر مذکور اقدام کند. شهردار و خانواده وی شامل همسر و فرزند یا فرزندان تحت تکفل وی باید در داخل محدوده شهر سکونت و اقامت داشته باشند.

درصورتی‌که شورای شهر نسبت به عدم سکونت شهردار در محدوده شهر اطمینان حاصل کند طبق تبصره ۴ ماده ۸۰ و ماده ۹۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ١٣٧٥ و با اصلاحات بعدی آن می‌توانند ادامه فعالیت شهردار را خاتمه دهند.

پاسخ سؤال ۲) این نوع برکناری به استناد قانون فوق‌الذکر قبل از شاهین‌شهر دو بار دیگر در سایر شهرهای کشور اجرا شده است.

بار اول در شهر بندر امام خمینی (ره) که ۴ عضو از شورای شهر به استناد همین قانون و عدم احراز سکونت شهردار وقت اقدام به برکناری شهردار نموده و در کمیته تطبیق شهرستان نیز این برکناری تاییدگردید.

و بار دوم به استناد همین قانون و درخواست اعضا شهر رباط‌کریم از طریق معاونت استانداری حکم به برکناری شهردار داده شد.

پس با توجه به موارد بالا اقدام اکثریت اعضای شورای شهر شاهین‌شهر هم وجاهت قانونی دارد و هم مسبوق به سابقه بوده است و کار عجیب و خارج از عرفی نبوده است.

در ادامه پایگاه خبری صدای جویا بر این اعتقاد هست که حتی اگر کمیته تطبیق شهرستان شاهین‌شهر و میمه رأی بر ماندن آقای حمید عشقی در شهرداری شاهین‌شهر بدهد، باز آقای حمید عشقی کار سختی برای ادامه فعالیت در شهرداری شاهین‌شهر در پیش رو خواهد داشت؟ چراکه چهار نفر از اعضای هفت نفره شورای شهر شاهین شهر مخالفت خود را با وی علناً اعلام کرده‌اند؛ اما در اینجا از حجت‌الاسلام مرتضی ملکیان به‌عنوان امام‌جمعه شاهین‌شهر و اسفندیار تاجمیری فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه انتظار می‌رود با ریش‌سفیدی این التهاب را به نفع مردم ختم به خیر کنند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+