اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/2/30    کد خبر: 15719513   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 23  دقیقه

مدیرعامل وقت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شاهین‌شهر به ادعای پاداش‌های نجومی پاسخ داد

مدیرعامل وقت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شاهین‌شهر به ادعای پاداش‌های نجومی پاسخ داد

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، با توجه به بیانیه های اخیر یکی از کانال‌های تلگرامی موسوم به جریان انحرافی عدالت‌خواهی شاهین‌شهر در رابطه با لیست پاداش‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر بر آن شدیم تا با مصاحبه با مدیرعامل وقت سازمان آقای مهندس روح‌الله شاه رجبیان که اتفاقاً یکی از  فرزندان شاهین‌شهر و ساکن همین شهر است، صحت مطالب منتشر شده را جویا شویم و جهت تنویر افکار عمومی به‌خصوص شهروندان محترم منتشر نماییم.


متن گفت‌وگو خبرنگار پایگاه خبری صدای جویا را به شرح زیر لطفاً مطالعه بفرمایید؛ آقای شاه رجبیان ضمن عرض سلام  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و شهروندان عزیز شاهین‌شهری اجازه می‌خواهم مستقیماً سر اصل موضوع رفته و کلامم را با کلام گهربار مقام معظم رهبری آغاز کنم. امام خامنه‌ای در دی‌ماه 96 با اشاره به خدمات مهم همه مدیران جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون، تأکید کردند: البته در کنار این خدمات، صدماتی هم بوده است که باید از خدمات سپاسگزاری شود و صدمات هم مورد نقد منصفانه و مسئولانه و عاقلانه قرار گیرند نه نقد همراه با فحاشی و تهمت، چراکه نقد و نقدپذیری واجب است اما تهمت و لجن پراکنی حرام است. طبیعتاً لازمه دموکراسی داشتن یک سیستم پاسخگویی مناسب است. سازمان‌های دولتی به‌وسیله مردم و برای مردم ایجاد می‌شوند و می‌بایست در برابر آن‌ها پاسخگو باشند.

بیان انتقاد یا پیشنهاد در جهت اصلاح رویه‌های جاری یا ارتقاِء عملکرد سازمان یا افراد به‌شرط رعایت اصول اخلاقی، حرمت و انجام مراتب قانونی آن در واقع مصداق امربه‌معروف و نهی از منکر می‌باشد که بر همگان واجب و البته تابع شرایط و ضوابط خاص خود می‌باشد.

عدم رعایت این موارد نه‌تنها منجر به امربه‌معروف و نهی از منکر نخواهد شد بلکه به‌نوعی تلقین حس بی‌اعتمادی شهروندان به سیستم‌های اداری نظام جمهوری اسلامی است. به نظر می‌رسد ابتدا باید موارد ادعایی از خود فرد مسوول، سپس مافوق قانونی و در صورت عدم جواب دهی ،از طریق سیستم‌های نظارتی قانونی پیگیری شده و در نهایت در صورت عدم توجه هیچ‌یک از نهادهای فوق نسبت به انتشار موضوع بدون ذکر اسامی اقدام کرد.

در چندین بیانیه یکی از کانال‌های مجازی تلگرامی که به‌سرعت در سایر گروه‌ها و کانال‌های شهر شاهین‌شهر، استان اصفهان و کشور منتشر گردیده است مواردی منتسب به این‌جانب و سایر ارکان سازمان گردیده و سپس در آخرین بیانیه حکم به غیرقانونی بودن موارد داده‌شده و به‌صراحت و تأکید روی نام شخص مدیرعامل قصد تلقین موارد ادعایی به نام ایشان را دارد که بجای انتقاد اصلاحی برداشت دیگری از آن می‌شود، داستان به شکلی است؟

حداقل بنده از ابتدای تولد تاکنون در شاهین‌شهر و در دسترس شهروندان عزیز و فهیم شاهین‌شهری بوده‌ام ولی تاکنون این موارد از طریق هیچ‌یک از کانال‌های مجازی از این جانب«روح‌الله شاه رجبیان» سوال نشد که اگر جواب‌ها قانع‌کننده نبود و راه بجایی برده نشد این‌گونه نسبت به انتشار بیانیه و انتساب عمل خلاف قانون یا غیره به نام مدیرعامل و سایر ارکان سازمان در فضای مجازی و واقعی اقدام شود. امید است در سایر موارد قبل از انتشار هر نوع مطلبی پس از تحقیقات کامل به‌خصوص از شخص مورد اتهام و یا سازمان مورد نظر، طبق روند قانونی آن اقدام شود.

آیا اساسنامه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شاهین‌شهر اجازه پرداخت پاداش را می‌دهد؟

سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها مطابق اساسنامه بر اساس قانون تجارت تشکیل گردیده و مفاد اساسنامه بر مبنای همین قانون نگاشته شده است لذا:

*بر اساس تبصره 2 ماده 23 اساسنامه پرداخت پاداش پایان سال به آن دسته از افرادی که از شهرداری حقوق و مزایای خود را دریافت می‌نمایند مجاز است.

*بر اساس بند 11 ماده 19 اساسنامه تصویب پاداش و  برقراری حقوق و مزایای افرادیکه به هر نحوی به خدمت سازمان پذیرفته می‌شنوند به عهده هیات مدیره سازمان است.

ارکان سازمان در اساسنامه مصوب تا پایان سال 96 چه کسانی بوده‌اند؟

شورای سازمان شامل: شهردار – نماینده شهردار – نماینده شورای شهر – نماینده استاندار -  نماینده وزارت کشور

هیات مدیره: معاونت اداری مالی شهردار با حق رای وتو – دو کارشناس منتخب شهردار، مدیرعامل و بازرس سازمان.

آیا ارکان سازمان و هیات مدیره سازمان مجاز به دریافت حق الجلسه مطابق با اساسنامه سازمان بوده‌اند؟

بر اساس تبصره بند 10 ماده 13 وظایف شورای سازمان حداکثر میزان حق الجلسه اعضا به میزان یک‌چهلم حقوق و مزایای مستمر مدیرعامل برای هر جلسه تعیین گردیده است. علی‌رغم وجود این ماده در اساسنامه طی سنوات گذشته منتهی به اسفندماه 96 به هیچ‌کدام از اعضای سازمان حق الجلسه پرداخت نگردیده است.

آیا حق الجلسه قانونی ارکان سازمان پرداخت‌شده بوده و مازاد بر آن پاداش نیز داده‌شده؟

طبیعتاً اگر همه جلسات رسمی و غیررسمی کارشناسی برنامه‌های سازمان، بررسی و تصویب بودجه و تفریق بودجه، ارزیابی عملکرد و برنامه‌های سازمان ،حضور در برنامه‌های سازمان در خارج از ساعت اداری را بر مبنای  ساعت حق‌الزحمه مصوب قانونی (یک‌چهلم حقوق و مزایای مدیرعامل)  محاسبه نماییم رقم قابل پرداخت بسیار بیشتر از رقم پرداخت‌شده می‌گردید.  لذا شهرداران وقت این حق‌الزحمه را صرفاً به جهت جبران خدمات اعضای شورای سازمان و هیات مدیره تحت عنوان پاداش 6 ماهه اول و دوم تعیین می‌نمودند که اولاً مفهوم پاداش ندارد چون ابدا حق‌الزحمه‌ی جداگانه‌ای پرداخت‌نشده که این رقم پرداختی مفهوم پاداش داشته  باشد! و به‌جای حق الجلسات و حق‌الزحمه فعالیت‌ها  و ... این مبالغ پرداخت گردیده است. این موضوع که گفته می‌شود این مبالغ صرفاً برای 2 جلسه در سال پرداخت‌شده نیز تهمت بزرگی است چراکه اگر به شرح وظایف شورای سازمان و هیات مدیره در اساسنامه مصوب توجه کنیم صرفاً دو جلسه برای تصویب نهایی بودجه و تفریغ بودجه باید تشکیل شود و برای سایر فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها ، نظارت بر مجموعه سازمان ، ارزیابی عملکرد، تعیین خط مشی سازمان و  پذیرش مسئولیت محول شده ده‌ها جلسه رسمی و غیررسمی دیگری لازم است.

آیا تبصره قانونی مورد اشاره کانال تلگرامی مذکور در مورد موظف بودن اعضا هیات مدیره و شورای سازمان و ممنوعیت پرداخت هرگونه پاداش و حق الجلسه در بازه مورد اشاره از 93 تا 97 مصوب بوده است؟

خیر بند مذکور در اصلاح اساسنامه‌های سازمان‌های وابسته به شهرداری که از سال 97 به بعد لازم‌الاجراست،آمده و قبل از آن اساسنامه مصوب قبلی تا پایان سال 96 مورد استناد است. لازم به ذکر است بر اساس اساسنامه جدید اعضای شورای  سازمان به شهردار- معاونت شهردار و  یک عضو منتخب کارشناس تقلیل یافته است.

آیا پرداخت پاداش  6  ماهه شامل کارمندان و کارگران نیز شده است؟

در تمامی جلسات شورای سازمان پاداش مصوب شامل تمامی کارکنان و کارگران سازمان بوده است.

آیا ارقام ذکر شده در مورد دریافتی مدیرعامل و تأکید بر روی مبلغ حدود 50 میلیون تومان ؛ ارقام پاداش بوده است؟

خیر لیست مذکور  لیست پاداش نیست.

آیا نرخ حق‌الزحمه کمسیون‌های قانونی تصریح‌شده در آیین‌نامه مالی معاملاتی شهرداری‌ها مصوبه شورای محترم شهر را داشته است؟

بر اساس آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها سه کمسیون عالی، متوسط و تحویل در شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته وجود دارد که با حضور اعضای قانونی تشکیل می‌شود. حق‌الزحمه آن‌ها بر اساس نرخ حق الجلسه ابلاغی شورای محترم شهر هر ساله در بودجه پیش‌بینی و به تصویب شورای محترم شهر می‌رسد و به‌عنوان مثال در سال 95 بر اساس الگوی مصوب ابلاغی شورای محترم شهر موضوع مصوبه شماره  1331/ش مورخ 28/4/1395 و قانون بودجه کشور پرداخت می‌گردد.

آیا پرداخت‌های فوق صرفاً در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رخ‌داده یا سایر سازمان‌های شهرداری نیز مطابق همین رویه عمل نموده‌اند؟

خیر در کلیه سازمان‌های شهرداری شاهین‌شهر و حتی کشور رویه‌ی مرسوم و قانونی است.

آیا در مدت مسئولیت مدیران عامل قبلی و شهرداران قبل نیز این پرداخت‌ها بوده است یا  فقط در دوره مدیرعاملی جنابعالی از سال 93 تا 96 انجام‌شده است؟

پرداخت‌های فوق از ابتدای تأسیس در تمامی سازمان‌ها انجام‌گرفته و مختص سال‌های مورد اشاره و انتصاب مدیرعامل خاصی نیست.

آیا صورت‌های مالی سازمان ،حسابرسی و به تائید مراجع ذی‌صلاح رسیده است؟

*هرساله حسابرسان رسمی مورد تائید شورای شهر عملکرد مالی سازمان برمبنای مصوبات شورای شهر  و مجموعه قوانین مرتبط به دقت با بررسی کلی اسناد مالی و تطبیق آن‌ها با بودجه مصوب در قالب تفریغ بودجه انجام داده و انحرافات را بیان می‌نماید که در هیچ‌یک از سالهای (93 تا 97) انحرافی در این موضوع اعلام‌نشده و فرآیند بررسی و تصویب عملکرد مالی سازمان در چارچوب تفریغ بودجه به تائید شورای محترم شهر، فرمانداری و سایر مراجع ذی‌صلاح رسیده است.

و اما سخن آخر:

به نظر می‌رسد استناد کانال‌های مذکور به اساسنامه مصوب سال 97 و محکوم نمودن ارکان سازمان به استناد مصوبه اجرایی سال 97 در سال‌های قبل از97 سهواً یا عمداً رخ‌داده است البته خداوند به نهان و آشکار آگاه و البته بزرگ و بلندمرتبه است.

 که امید می‌رود کانالهای مربوطه جهت تنویر افکار عمومی پاسخگو باشند چراکه عموم مردم می‌دانند قانون عطف به قبل نمی‌شود. طبیعتا نامبردن از افراد و محکوم کردن قطعی آن‌ها نزد عموم مردم نیاز به‌حکم دادگاه دارد که امید است در صورت داشتن چنین حکمی آن‌ها به اطلاع مردم نیز برسانند.

وظایف ارکان سازمان  بخصوص در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی که طیف گسترده‌ای از وظایف و حجم گسترده‌ای از مخاطبین را پوشش می‌دهد مسئولیت بسیار خطیری است که مستلزم برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، نظارت، هدایت و حضور در برنامه‌های متعددی است که سازمان در طول سال در فضاهای باز و سرپوشیده شهری برگزار می‌کند و کوچک‌ترین خطایی باعث فاجعه سیاسی یا اجتماعی یا امنیتی خواهد شد لذا به جهت حساسیت موضوع ترکیب اعضای شورای سازمان و هیات مدیره سازمان از افراد شاخص، مومن، مدیر و وقت گذار انتخاب شده که سابقه انقلابی بودن و تشرع این عزیزان که عمر خود را در پاسداشت ارزش‌های نظام و انقلاب هزینه نموده‌اند نشان می‌دهد هیچ‌کدام حاضر نیستند ریالی شبهه‌ناک وارد زندگی خویش نمایند.

لذا با توجه به حجم زیاد مسئولیت ، جلسات متعدد مشترک با هیات مدیره سازمان به‌صورت هفتگی، حضور در برنامه‌های متعدد سازمان که در سال بیش از چند صد برنامه است ، برگزاری جلسات کارشناسی برنامه‌وبودجه سازمان و .... می‌طلبد که عملکرد شاخص سازمان در مقطع 4 ساله اخیر میزان وقت گذاری وتاثیر برنامه‌ریزی و نظارت اعضای شورای سازمان و هیات مدیره را به‌خوبی نشان میدهد. به‌عنوان مثال:

ذکر همین نکته کافی است که در بدو ورود این‌جانب به‌عنوان مدیرعامل سابق به سازمان فرهنگی، بر مبنای شرایطی که وجود داشت بودجه سازمان کاملاً به کمک‌های شهرداری وابسته بود و  حدود 90 درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شد در پایان مدت مسئولیت اینجانب در آمدهای اختصاصی سازمان بالغ‌بر 25 میلیارد ریال و سهم بودجه جاری نیز از %90 به 44 درصد رسید و حجم برنامه‌ها، بروز رسانی تجهیزات و تعمیرات مراکز سازمان به اوج خود رسید.

یقیناً این موفقیت‌های ارزشمند سازمان با همکاری و همفکری مجموعه مدیران ارشد شهر از جمله، امام‌جمعه محترم شهر جناب آقای حجت‌الاسلام ملکیان دستجردی، فرماندار سابق آزاده شهر جناب آقای بصیری جزی، سپاه بسیج پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان، نیروی انتظامی، شورای تامین، شهرداران وقت بخصوص آقایان ذاکری هرندی و حسین امیری، کلیه‌ی اعضای شورای محترم شهر ، مجموعه ارکان سازمان، هیات مدیره، کارکنان سازمان و تمامی دستگاه‌های اداری شهر به‌خصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای رادمنش، ریاست محترم اداره آموزش‌وپرورش شاهین‌شهر جناب آقای کمال و آقای اسماعیل‌زاده، بنیاد شهید و امور ایثار گران جناب آقای طاهریان، اداره ورزش و جوانان ، اداره بهزیستی شهرستان، دانشگاه‌های شهرستان و بخصوص مطالبه گری و حمایت‌های بی‌دریغ شهروندان محترم شهر تحقق‌یافته،درواقع همان الگوی مدیریت واحد شهری بود که لازم است برای قضاوت در مورد سازمان همه نکات مثبت و منفی آن بررسی و قضاوت شود لذا جهت تنویر افکار عمومی گوشه‌ای از تغییرات سازمان در مدت فوق‌الذکر به شرح ذیل جهت اطلاع شهروندان فهیم و فرهیخته شاهین‌شهری آمده است.

گوشه‌ای از تغییرات مهم سازمانی در مدت 44 ماه منتهی به شهریورماه 97:

  • رشد چندین برابری فعالیت‌های برنامه‌ای(فرهنگی اجتماعی ورزشی) سازمان بخصوص در حوزه خانواده، آسیب‌های اجتماعی،آموزش شهروندی و ...
  • ایجاد اولین نگارخانه استاندارد شهر در ساختمان نگارستان (نگارخانه آفتاب)
  • ایجاد کتابخانه عمومی کودک و نوجوان با بیش از 10000 جلد در ساختمان نگارستان
  • ایجاد کتابخانه عمومی بزرگ‌سالان با بیش از 30000 جلد کتاب در طبقه سوم نگارستان
  • ایجاد مرکز رشد و شکوفایی با مشارکت پارک علمی تحقیقاتی اصفهان در فرهنگسرای اشراق و حمایت مالی و آموزشی از ایده‌های جوانان شهر برای اولین بار
  • ایجاد خانه مهارت کودک با مشارکت بخش خصوصی در فرهنگسرای اشراق و گلدیس
  • برگزاری هفتگی حداقل دو برنامه جشن شهروندی در محلات شهر
  • ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در مدارس با طرح چرخش دانایی و چاپ چندین عنوان کتاب با محتوای آموزش شهروندی
  • چاپ کتاب شهدای شاهین‌شهری و ترویج فرهنگ نذر کتاب در روز عاشورا طی سال‌های اخیر
  • خرید آثار هنرمندان شاهین‌شهری در جهت حمایت از آن‌ها و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی هنرمندان شاهین‌شهری
  • برگزاری سالیانه جشن تجلیل از نخبگان قهرمانان و مدال‌آوران علمی، ورزشی هنری فرهنگی و حافظین قرآن
  • تصویب شیوه‌نامه در اختیار گذاشتن سالنهای اجتماعات سازمان به‌صورت رایگان به گروه‌های فرهنگی هنری شاهین‌شهری
  • تصویب شیوه نامه واگذاری مراکز فرهنگی به گروه‌های فرهنگی و هنری شاهین‌شهر و اهالی فرهنگ و هنر به‌صورت پرداخت کمک‌هزینه (یارانه) اداره مرکز و پرداخت کلیه هزینه‌های جاری این مراکز توسط سازمان برای اولین بار در جهت واگذاری مسئولیت‌ها به نخبگان و اهالی فرهنگ و هنر
  • اعمال تخفیفات برای ورزش پیشکسوتان و بازنشستگان عزیز شاهین‌شهری به میزان 40درصد در تمامی سالنهای ورزشی سازمان و تخفیف صد در صدی برای مدال آوران شاهین‌شهری
  • حمایت و پشتیبانی از ایجاد تشکل‌های مردمی از جمله تشکیل مجمع کانون‌های بازنشستگان شاهین‌شهری برای اولین بار و مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی ورزشی تفریحی ویژه آن‌ها.
  • بهره‌برداری و تجهیز مراکز جدید سازمان از جمله فرهنگسرای خانواده با متراژ بیش از 4000 مترمربع، تلویزیون شهری بوستان انقلاب، فرهنگسرای هنر، نگارخانه آفتاب، فرهنگسرای دانش و خلاقیت ،کتابخانه نگارستان، آمفی تئاتر بهار و ...
  • برنامه‌ریزی و برگزاری هفته فرهنگی شاهین‌شهر
  • استقرار نرم افزار جدید مالی جهت شفاف‌سازی عملکرد مالی و استقلال سیستم حقوق و دستمزد سازمان از شهرداری
  • جذب سرمایه بخش خصوصی بالغ‌بر بیست‌وپنج میلیارد ریال در ساخت و ایجاد 3 زمین چمن مصنوعی،تلویزیون شهری، استرابوردهای تبلیغاتی و ....
  • تجهیز و نوسازی تمامی مراکز فرهنگی ورزشی سازمان (به‌عنوان نمونه: ایجاد دو چمن مصنوعی جدید در ورزشگاه تختی، تعویض کف‌پوش سالنهای ورزشی 1 و 2 تختی، نصب 2500 صندلی در سکوها، تعویض پرژکتورهای تختی و جایگزینی با پرژکتورهای LED، نصب هواساز برای سالن 1 و 2،نصب 4 پایه بسکتبال سقفی برقی، ساخت 3 مجموعه کامل سرویس بهداشتی جدید در ورزشگاه، ساخت سوییت استراحت داوران، رنگ‌آمیزی کامل سازه ورزشگاه و ... فقط گوشه‌ای از اقدامات تجهیزی دریکی از مجموعه های سازمان است).
  • کاهش چشمگیر هزینه‌های جاری به صورتی که برای اولین بار در طول عمر سازمان سهم بودجه عملیاتی و برنامه‌ای بیشتر از هزینه‌های پرسنلی و جاری سازمان گردید و بجای حدود 90 درصد جاری و 10 درصد برنامه‌ای در سال 93 به حدود 57 درصد برنامه‌ای از کل بودجه در سال 97 رسید.
  • افزایش چند برابری و چشمگیر درآمدهای سازمان به بیش از بیست‌وپنج میلیارد ریال در سال
  • کاهش چشمگیر پرسنل سازمان علی رغم افزایش تعداد مراکز سازمان از جمله فرهنگسرای خانواده، آمفی تئاتر بهار، نگارخانه آفتاب، فرهنگسرای هنر و ... در طی 3 سال با برون‌سپاری فعالیت‌ها به اهالی فرهنگ و هنر و ورزش شاهین‌شهری و در نتیجه کاهش بیش از بیست میلیارد ریالی هزینه جاری سالیانه
  • طراحی وبگاه الکترونیکی سازمان www.shaahinshahr.ir ،ثبت‌نام الکترونیکی مراکز و استقرار اتوماسیون اداری مراکز

-------------------------

گفت‌وگو از نورالله جویا

-------------------------

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+