اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15719443   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 18  دقیقه

اگر آمریکا و ایادی او دست از پا خطا کنند خلیج‌فارس را به گورستان ناوهای آن‌ها تبدیل خواهیم کرد

اگر آمریکا و ایادی او دست از پا خطا کنند خلیج‌فارس را به گورستان ناوهای آن‌ها تبدیل خواهیم کرد

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجةالاسلام والمسلمين مسعود سرافراز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه فولادشهر در ادامه‌ی بحث تقوا، اظهار کرد: قرآن به ما دستور می‌دهد که ارتباط شما در اجتماع باید مبتنی بر «تقوا» باشد.


وی افزود: خداوند متعال در سوره آل عمران/ آیه شریفه 200، می‌فرمایید؛ شما اهل ایمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنید ولی در ارتباط با یکدیگر تقوای الهی را پیشه کنید؛ یعنی ارتباط شما باید مبتنی بر «تقوا» باشد؛ و در آیه دیگری می‌فرماید: «تَعَاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی» (سوره مائده/ آیه 2)، «شما در راه بر و نیکی و تقوا باید با یکدیگر تعاون داشته باشید».

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: اگر تعاونی تشکیل می‌دهید، اگر موسسه‌ای ایجاد می‌کنید و اگر همدستی و مشارکتی با هم دارید باید بر اساس تقوا باشد. نکند برای گناهی با یکدیگر همدست شوید!

وی با بیان اینکه آیات دیگر قرآن می‌فرمایید؛ تقوای الهی را پیشه کنید. مبادا چند نفر با هم همدست شوند که حرمت کسی را ضایع کنند! یا دو نفر با هم تعاون کنند که یک نفر را از حیثیت بی ندازند! یا از نظر شغلی به او ضربه بزنند یا در محیط کار آبرویش را ببرند! در تمام این ارتباطات و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، در روابطی که با یکدیگر برقرار می‌کنید چه در خانواده و چه در جامعه حتماً خدا را در نظر بگیرید. «اتقوا الله».

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: در قرآن کریم پنجاه‌وپنج بار لفظ «اتقوا الله» به کار برده شده است؛ یعنی انسان باید در همه امور زندگی مراقب خدا باشد. اگر ما مراقب و به یاد خدا بودیم خدا هم مراقب ما خواهد بود. «فَاذکُرُونی أَذکُرکُم» (سوره بقره / آیه 152)، «شما به یاد من باشید من به یاد شما هستم».

وی ادامه داد: یعنی یقین بدانید اگر ما یک‌قدم به‌طرف او برویم لطف او ده قدم به‌سوی ما خواهد آمد. خداوند در مقابل «تقوا» به انسان مؤمن جایزه می‌دهد. جایزه تقوا نور قلب است، جایزه تقوا ایمان بالاتر است، جایزه تقوا شرح صدر است.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر تصریح کرد: خداوند درباره اصحاب کهف می‌فرماید: «إِنَّهُم فِتیَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِم وَ زِدنَاهُم هُدًی وَ رَبَطنَا عَلَی قُلُوبِهِم إِذ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّمَواتِ وَ الاَرضِ» (سوره کهف/ آیه 14-13)، آنان جوانانی بودند که به پروردگار خود ایمان آوردند و ما هم بر هدایت ایشان افزودیم و آنگاه‌که به پا خاستند و گفتند پروردگار ما پروردگار آسمان‌ها و زمین است، با قلب شان ارتباط برقرار کردیم.

امام‌جمعه فولادشهر بیان داشت: مورد دیگری که در آن تقوا مطرح است دوستی و در ارتباط با دیگران است. قرآن کریم به ما دستور می‌دهد: «یَاأیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُم هُزُوًا وَ لَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواالکِتَابَ مِن قَبلِکُم وَالکُفَّارَ أَولِیَاءَ وَ اتَّقُوا اللهَ إِن کُنتُم مُؤمِنیِنَ» (سوره مائده / آیه 57)، «مراقب باشید با کسانی که دین شما را به مسخره می‌گیرند ارتباط دوستی برقرار نکنید و در این رابطه، تقوا داشته باشید» و برعکس به ما دستور می‌دهد که با اولیاء خدا و با کسانی که خداوند، آن‌ها را به‌عنوان سرپرست به شما معرفی کرده است حتماً ارتباط تنگاتنگ داشته باشید و در این رابطه هم دستور تقوا می‌دهد: «یَا ایُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقُوا اللهَ وَ کونُوا مَعَ الصَّادِقینَ» (سوره توبه / آیه 119)، «ای اهل ایمان تقوا پیشه کنید و همراه با صادقین باشید» و این مسئله از ولایت اجتماعی تا دوستی‌های فردی همه را شامل می‌شود و به‌خصوص این مسأله برای جوانان بسیار حائز اهمیت است که در مسیر دوستی، تقوای الهی را مدنظر قرار دهند و با کسی دوستی کنند که در مسیر تقوا کمک و یاور آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه رعایت حرمت ماه مبارک رمضان از مصادیق مهم تقوای الهی است. بیان داشت: در این خصوص باید عرض کنیم این ماه احترام ویژه دارد و نباید اجازه دهیم حرمت این ماه عزیز شکسته شود.

حجت‌الاسلام سرافراز اضافه کرد: بر اساس احكام نورانى اسلام، برخى افراد مانند مسافران، بیماران و غیره از روزه‌داری معاف هستند، لیكن لازم است تمام کسانی که عذر شرعى دارند، از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در ملأ عام خوددارى كنند.

وی ادامه داد: هرچند مَحاكم قضایى و دستگاه انتظامی روزه‌خواری علنى را جرم و مورد پیگرد قانونى قرار مى‏ دهند، اما وجود این قانون، دلیل نمى‏شود كه ما به‏عنوان شهروندان جامعه دینی، نسبت به پدیده ناهنجار تظاهر به روزه خوارى‏ بى‏ تفاوت باشیم و براى پاسداشت احترام ماه میهمانى خدا دغدغه نداشته باشیم.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر متذکر شد: در فرهنگ متعالى اسلام، همه افراد جامعه علاوه بر تكالیف فردى، داراى مسؤولیت‏هایى اجتماعى نیز هستند و این فرمایش مشهور پیامبر اعظم (ص) كه «كُلُّكُمْ راعٍ، وَ كُلُكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» (بحارالانوار، ج‏۷۲، ص‏۳۸) ناظر به لزوم داشتن احساس مسؤولیت جمعى است. خداوند به همگان توفیق شناخت وظیفه و عمل به وظیفه عنایت بفرماید.

وی گفت: اما در حوزه موضوعات و مسائل داخلى گریزی به برجام بزنیم. برجام در بندهاى ۲۶ و ۳۶ به كشورمان حق داده است كه اگر طرف مقابل، تعهد خود را نقض كرد، جمهورى اسلامى ایران نیز تعهدات برجامى خود را به‏ صورت كلى یا جزئى انجام ندهد.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: از بُعد فنی، دو گام مطرح‌شده است. گام اول که توقّف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و فروش آب‌سنگین است که اساساً از چند روز قبل توسط آمریکا منع شده بود و ارزش عملی خاصی ندارد و صرفاً می‌تواند بیانگر تصمیم و اراده ایران برای عبور از تعهدات یک‌طرفه برجامی باشد.

وی با بیان اینکه تصمیم اصلی در گام دوم نهفته است. تأکید کرد: یعنی اعلام تهدید و تعیین ضرب‌الاجل توسط شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی بالای 67/3 درصد پس از 60 روز.

امام‌جمعه فولادشهر تصریح کرد: این تصمیم از اهمیتی بالا و چند جانبه برخوردار است و در واقع گام عملی، واقعی و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اقدامات تهاجمی آمریکا و انفعال اروپا به‌حساب می‌آید؛ و در صورتى كه اتحادیه اروپا (خصوصاً سه كشور اروپایى) بخواهد با چراغ سبز آمریکا پرونده ایران را به شوراى امنیت سازمان ملل بکشاند جمهوری اسلامی ایران اقدامات سختى را در مقابل واشنگتن و (سه كشور انگلیس، فرانسه و آلمان) صورت خواهد داد.

وی گفت: اقدامات اخیر جمهورى اسلامى ایران، داراى مستندى کاملاً حقوقى (طبق سند برجام) بوده و هیچ مغایرتى با متن توافق هسته‏ اى ندارد. هم‏اكنون سه كشور اروپایى در مقابل انتخابى بزرگ قرار گرفته‏ اند. آن‏ها باید میان ادامه همراهى با كاخ سفید و حفظ منافع ایران مطابق توافق هسته‌ای، صرفاً یك گزینه را انتخاب كنند.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: بدون شک درصورتی‌که طرف اروپایى طى ۶۰ روز آتى اقدامى فورى، عملیاتى، تضمین‌شده و قاطعانه در راستاى حفظ منافع ایران در برجام صورت ندهد، جایى براى مصالحه با آن‏ها از سوى جمهورى اسلامى ایران باقى نخواهد ماند و اگر آمریکا و ایادی آن‌ها دست از پا خطا کنند خلیج‌فارس را به گورستان ناوهای آمریکایی تبدیل خواهیم کرد.

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: در حوزه مسائل اقتصادى‏ به دو موضوع اشاره می‌کنم: در سال جارى مقام معظم رهبرى شعار سال را در راستاى گسترش و رونق تولید نام‌گذاری فرمودند كه علت آن نقش تولید در كانون مسائل اقتصادى است.

وی بیان داشت: اقتصاد مانند زنجیرى است كه عوامل متعددى در آن نقش داشته و به هم اتصال دارند و اگر در یكى از این عوامل، ضعف داشته باشیم، به‌تبع نوسانات آن، تأثیرات بسزایى در دیگر عوامل مى‏گذارد.

حجت‌الاسلام سرافراز با بیان اینکه اولین عامل كه پیش‌نیاز دیگر عوامل هم محسوب مى‏ گردد، تولید داخلى هست. گفت: چرا رونق تولید؟ با بررسى روند بازار مى‏توان به این نتیجه رسید كه مسائل اقتصادى سال ۹۸ در ادامه مشكلات سال ۹۷ قرار دارد و همان وضعیت در حال اتفاق افتادن است.

وی خاطرنشان ساخت: طبق نظر كارشناسان اقتصادى اگر اوضاع اقتصادى كشور به این نحو پیش برود، ركود سنگینى به دلیل عدم اطمینان تولیدکنندگان، آن‌هم به‏ دلیل نوسانات ارزى در اقتصاد كشور حاكم مى‏ گردد.

وی عنوان داشت: با توجه به این روند اقتصادى، در ماه ‏هاى نه‌چندان دور با تورم بالایى روبه‌رو خواهیم شد و بازار دچار هرج و مرج اقتصادى مى ‏گردد و پیامدهاى نابسامانى را در پى خواهد داشت.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر در ادامه بیان داشت: مهم‏ترین پیامد بى‏ ثباتى و هرج و مرج اقتصادى، عدم اطمینان تولید كنندگان مى‏ باشد كه این امر در نهایت منجر به كاهش تولید داخلى مى‏ گردد؛ بنابر این تنها راه برون رفت از شرایط فعلى؛ افزایش قدرت تولید مى‏ باشد.

وی تأکید کرد: به‏ صورت زنجیره‏اى با افزایش تولید، افزایش شغل، افزایش درآمد، افزایش صادرات، افزایش ارز از خارج به داخل و در نهایت با افزایش ارز؛ ثبات اقتصادى به دست مى‏ آید.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: موضوع دوم، اجاره مسكن افسار گسیخته در کشور است. مسأله افزایش قیمت‏ ها در یك سال گذشته فشار بسیار زیادى بر قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد كرده است. افزایش بسیار زیاد قیمت‏ هاى اقلامى كه براى زندگى مردم ضرورى هستند موجب افزایش فشار زندگى مردم شده است. افزایش قیمت مسكن و در نتیجه آن افزایش قیمت اجاره‌بهای مسكن از مهم‏ ترین این موارد است؛ که این افزایش اجاره‌بها اثر جدى و مخرب بر خانواده خواهد داشت. آسیب ‏هاى فرهنگى را به دنبال خواهد داشت و خانواده را با مشكلات و چالش ‏هاى خاصى روبه‏ رو مى‏ كند. سبب افزایش فشار روحى و روانى بر خانواده خواهد شد. اثر مستقیم بر افزایش شكاف طبقاتى در جامعه خواهد داشت و این‌یکی از مصادیق آشکار بی‌عدالتی در جامعه است.

وی تأکید کرد: خانواده بدون یك مسكن مناسب، مشكلات بسیار زیادى خواهد داشت. از وظایف حاكمیت اسلامى است كه مسكن مناسب براى خانواده‏ ها ایجاد كند و مراقب باشد تا آن‏ها به این نیاز مهم دسترسى داشته باشند.

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: متأسفانه در یك سال گذشته بر اساس آمار رسمى بانك مركزى و مركز ملى آمار، قیمت ‏هاى مسكن به‏ طور متوسط حدود دو برابر شده است و در بعضى نقاط چند برابر شده است.

وی متذکر شد: ضرر اصلى در این افزایش قیمت، متوجه خانواده‏ هاى مستأجر است. بخش زیادى از خانواده‏ها در شهرهاى بزرگ مستأجر هستند. با افزایش قیمت اجاره‌بها، خانواده ‏ها باید بخش بیشترى از درآمد خودشان را براى مسكن هزینه كنند. هزینه مسكن در حدود ۴۰ درصد سبد هزینه خانواده را شكل مى‏ دهد و باید مسئولان به این مهم توجه كنند؛ اما سؤال اینجاست كه آیا دولت مى‏ تواند براى كاهش این فشارها بر خانواده ‏هاى شهرى كارى انجام دهد؟

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر ادامه داد: اول؛ باید با وضع مالیات بر سوداگرى مسكن، جلوى رشد قیمت مسكن را سد كرد. متأسفانه على ‏رغم آن‏كه در سال گذشته نمایندگان مجلس تلاش ‏هایى براى تصویب قانون فوق نمودند اما با دخالت دولت این كار متوقف شد. دوم؛ باید مالیات بر خانه ‏هاى خالى كه قانون آن از سال ۹۳ وجود دارد، اما مورد بى‏ توجهى و غفلت مسئولان بوده است، اجرا شود تا «احتكار مسكن» پایان پیدا كند.

وی ابراز داشت: در كشور نزدیك به دو و نیم میلیون واحد مسكونى خالى است. دلیل آن نیز نگاه سرمایه‏ اى و سوداگرانه مالكان این واحدها به مسكن بوده و براى كسب سود بیشتر، حاضر به ارائه واحدهاى خالى خود به بازار نیستند.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: اگر این قانون اجرایى شود موجب خواهد شد تا دارندگان خانه‏ هاى خالى در کوتاه‌ترین زمان، واحد مسكونى خود را به بازار مسكن عرضه كنند و این سبب خواهد شد كه با افزایش عرضه مسكن، قیمت اجاره‌بها و مسكن در بازار كاهش ‏یابد.

وی اضافه کرد: سوم؛ هرچه سریع‌تر باید مسكن‏ هاى مهر آماده و تحویل داده شود. این باید یك مطالبه عمومى از مسئولان باشد. چون تكمیل واحدهاى مسكن مهر باعث مى‏ شود تقاضا در بخش اجاره‌بهای مسكن کاهش‌یافته و به‏ طور طبیعى سبب كاهش قیمت در بخش اجاره خواهد شد.

امام‌جمعه فولادشهر خاطرنشان ساخت: هفتم ماه مبارک رمضان مصادف است با وفات حضرت ابوطالب عمو و حامی بزرگ پیامبر اکرم (ص) در مكّه بنا به روایتی (10 بعثت) و دهم ماه مبارك رمضان هم بنا به روایتی (10 بعثت) مصادف با سالروز رحلت همسر بزرگوار و با وفای رسول گرامى اسلام (ص) حضرت خدیجه كبرى (س) است. اولین بانویى كه به دعوت پیامبر اسلام (ص) پاسخ گفت و از همان اولین روزهاى قبول این دعوت تا آخرین لحظات عمر خویش، خالصانه و عاشقانه و با تمام هستى و دارایى خویش پیامبر خدا را چه در زندگى شخصى و چه در عرصه انجام رسالت، یارى نمود.

وی یادآور شد: آن دو بزرگوار تأثیر بسیار زیادى در زندگى حضرت رسول (ص) و نیز حوادث تاریخى اسلام به ‏ویژه در سال‏هاى آغازین سخت و دشوار شروع رسالت داشتند. به‏ همین‏ دلیل نقش و جایگاه والا و مؤثرى در اسلام داشتند و داغ فراق آن‌ها بر پیامبر اکرم (ص) بسیار سخت و سنگین بود لذا آن سال عامُ الحُزن نامیده شد.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+