اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/2/13    کد خبر: 15719373   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 6  دقیقه

کثرت مجوزها و رسالت از یاد رفته پایگاه‌های خبری

کثرت مجوزها و رسالت از یاد رفته پایگاه‌های خبری

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، فاطمه مستغنی اصفهانی خبرنگار پایگاه خبری مفتاح نیوز اصفهان طی یادداشتی با عنوان «کثرت مجوزها و رسالت از یاد رفته پایگاه‌های خبری» آورده است؛ در سال‌های اخیر آنچه موجب اعتراض برخی از ژورنالیست‌ها و اصحاب رسانه شد حجم مجوزهای ایجاد پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها در بین متقاضیان بود.


در فرهنگ عمید در توضیح خبرگزاری بیان می‌دارد: خبرگزاري اداره يا بنگاهي است كه خبرهاي دنيا را با وسايل مختلف جمع‌آوری می‌کند و براي روزنامه‌ها و ساير مؤسسات می‌فرستد.

خبرگزاری‌ها ركن اساسي در فرآيند خبر رساني و محور مباحث مربوط به مقوله تخصصي توليد خبر به شمار می‌روند، اما از نظر اصول حرفه‌اي پايگاه‌هاي خبري و خبرگزاری‌ها عموماً در ایران منطبق بر مباحث علمی به فعالیت نمی‌پردازند. پایگاه‌های خبری می‌بایست در يك حوزه مشخص فعاليت كنند. برخي از اين پايگاه‌ها تخصصي هستند و یا حوزه مشخصي دارند اما جایز نیست پايگاه‌هاي خبري مانند خبرگزاري‌هاي رسمي تمامي حوزه‌ها را پوشش دهند که در این صورت پايگاه خبري نيستند.

 در پایگاه‌های خبری  طراحی حرفه‌ای سایت مشهود است. در واقع یک پایگاه خبری، وب‌سایت اختصاصی و مشخص یک خبرگزاری است. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی «نشریه الکترونیکی را رسانه‌ای  می‌داند که به‌طور مستمر در محیط دیجیتال، انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می‌کند.» که در واقع خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری ازجمله نشریات الکترونیکی‌اند.

اما خبرگزاري‌هاي رسمي عمدتاً حكومتي هستند و با سرمايه‌گذاري‌هاي دستگاه‌ها شکل‌گرفته‌اند و گرايش‌هاي مشخص سياسي دارند. بنابراين، امکان انجام فعالیت حرفه‌ای برای آنان میسر نیست و بيشتر در فضاي سياست رسانه فعاليت مي‌كنند. بعضاً خبرگزاري‌ها سياست رسانه و آژانس خبري برايشان نسبت به مخاطب اهميت بیشتری دارد که البته مصداق برخی از روزنامه‌های امروز است.

برخي خبرگزاري‌ها ممكن است به دليل فشار سياست‌هاي رسانه‌اي از مخاطب دورتر باشند. همچنين وب‌سايت‌هاي خبري به کلیک خور شدن به‌جای صحت و منبع درست توجه مي‌كنند از اين‌رو، مخاطب يك مرحله ديگر هم ريزش مي‌كند. مديران و سردبيران خبرگزاري‌ها و اتاق‌هاي خبر، بايد به سياست رسانه‌اي خود بيشتر توجه كنند و اين سياست‌ها بايد بازنگري شود.

 همچنين سياست رسانه‌اي خود را به سمت حرفه‌اي‌تر شدن، پيش ببرند. حرفه‌اي‌تر شدن راه را براي آزادي بيان بيشتر، باز و همچنين مخاطب خود را اصولي‌تر با اخبار صحيح و داراي منبع نزديك مي‌كند.

خبر قواعدي دارد و می‌بایست اطلاعاتش توسط خبرنگار توليد شود و خبرنگار قدرت توليد داشته باشد. راهكار اين امر نيز، فاصله گرفتن از مدل «وي گفت ـ وي افزود» است. آنچه در سال‌های گذشته می‌توان به‌سادگی دریافت آنکه مجوزهای بسیاری از سوی افراد حقیقی و یا حقوقی مختلف گرفته‌شده است اما در عمل نیاز رسانه‌ای کشور به‌صورت علمی و بر مبنای اصول حرفه‌ای برطرف نمی‌شود.

در این خصوص به مطالعه نمونه کوچکی از پایگاه‌های خبری استان اصفهان پرداختیم. آنچه به‌وضوح مشهود است آنکه بسیاری از سایت‌ها مشغول به فعالیت نیستند و یا دارای فعالیت‌اند و غیرحرفه‌ای‌اند، یا علیرغم آنکه پایگاه خبری هستند اما شبیه خبرگزاری‌ها صرفاً به انتشار اخبار نقلی از سایر سایت‌ها می‌پردازند درحالی‌که خبرگزاری‌ها نیز می‌بایست به تولید اخبار بپردازند و  به‌واقع در نشست‌های خبری و در مواقع تولید خبر آثاری از خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه در رسانه مربوط دیده شود. علی‌رغم این‌که سایت‌های خبری و پایگاه‌های خبری می‌توانند پتانسیلی برای درآمدزایی باشند، اما فراموش کردن رسالت خبری  و تولید محتوا و تحلیل اخبار که ازجمله رسالات پایگاه‌های خبری است به مصلحت حیطه رسانه کشور نمی‌باشد. جامعه فعلی نیازمند تحلیل صحیح و اصول وقایع امروز توسط خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری است.

انتهای پیام/د

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+