اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15718185   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 18  دقیقه

پراید 50میلیونی و گوشت 100هزارتومانی برای مردم معضل و برای مسؤولین چالش شده است

پراید 50میلیونی و گوشت 100هزارتومانی برای مردم معضل و برای مسؤولین چالش شده است

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با تبریک حلول ماه رجب و ولادت باسعادت امام محمدباقر علیه‌السلام اظهار کرد: شهر مقدس مدینه در اول ماه مبارك رجب سال‏۵۷ هـ.ق (به روایتى ۳ صفر) روشن به انوار قدسیه پنجمین خورشید فروزان آسمان امامت و ولایت شد و بیت پدر بزرگوار خویش حضرت زین‌العابدین (ع) و قلب مادر ارجمندش فاطمه دختر بزرگوار امام حسن مجتبی (ع) ملقب به «ام عبدالله» را سراسر لبریز از شادى و سرور كرد.


وی افزود: آن حضرت اولین امامى است كه از نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) متولد گردید؛ به همین سبب به ایشان لقب «هاشمی بین‏ هاشمیین، علوی بین علویین و فاطمی بین فاطمیین» دادند.

امام‌جمعه فولادشهر لنجان تصریح کرد: ماه رجب، ماه توجه به معارف و حقايق عميق و دقيق دين و پاک‌سازي پرونده‌ي اعمال است. بايد از اشتباهات و گناهان گذشته استغفار کنيم.

وی ادامه داد: ماه رجب، ماه توبه و پاک‌سازي سيئات است، ماه انس بيشتر باخداست، ماه خلوت کردن باخداست. آن‌همه اعمال و شرح وظايفي که در روايات از ائمه معصومين براي هدايت امت اسلامي بیان‌شده است که مرحوم مُحدّث قمي بخشي از آن دستورالعمل‌ها را در کتاب شريف مفاتيح ذکر کرده‌اند، يکي از دستورالعمل‌ها و دعاهايي که سفارش شده که هر روز بعد از فريضه خوانده شود دعاي «يامَنْ اَرجوُهُ لِکُلِّ خَيْر» است.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: ما اين دعا را خيلي خوانده‌ايم شايد سي سال، چهل سال يا پنجاه سال است که اين دعا را مي‌خوانيم ولي من فکر مي‌کنم که خیلی توجه به پيام اين دعا نشده است.

وی با اشاره چهار فراز از اين دعای ارزشمند تأکید کرد: در فراز اول می‌خوانیم‌ يا مَنْ اَرجوُهُ لِکُلِّ خَيْر؛ اي خدايي که انتظار من از او اين است که مرا از همه خيراتي که اين ماه دارد، بهره‌مند بسازد. من از تو رجا و انتظار و اميد دارم، چشم من به درگاه توست که هرچه خير در اين ماه وجود دارد، به من بدهي. در دل اين جمله نکته‌اي پنهان است و آن نکته اين است که شما که اين‌قدر از خدا طلبکار هستيد، آيا خودت هم نسبت به بندگان خدا اين‌گونه هستي؟ اگر شما این‌همه از خداوند انتظار داري، اول در عمل نشان بده و بگو: خدايا، نيت و تصميم من اين است که هر کار خيري که از دستم برآيد، دوست دارم که نسبت به بندگانت انجام  بدهم. اگر اين‌طور شد، خداوند هم جواب مي‌دهد؛ نه اين‌که نسبت به بندگان خدا تنگ‌نظر و بي‌تفاوت باشيم. مثلاً بگوییم: به من چه که فلاني نان شب ندارد، به من چه که فرزند فلاني لباس ندارد. اگر تو به‌گوئی، به من چه، خداوند هم به تو مي‌گويد: به من چه. تو که مي‌تواني در دنيا به بنده‌هاي من کمک کني، کمک کن تا من هم به شما کمک کنم. شما گره‌گشاي بندگان ضعيف و عاجر و مستمند من باشید تا من هم متقابلاً گره‌گشاي کار شما باشم. بنابراين، اين دعاها آموزشي است و در دل خود، معارفي را بيان مي‌کنند و من از روحانيت بزرگوار و ائمه جماعات تقاضا مي‌کنم که اين فرازهاي نوراني را که در دعاهاي ماه رجب، دعاهاي ماه شعبان و رمضان آمده است، تحليل و کالبد شکافي کنند که مردم اين دعاها را با معرفت بخوانند، کلاس معرفتي مردم بايد با اين دعاها بالا برود؛ و الاّ اگر اين دعاها لقلقه زبان باشد و بي‌خيال و بي‌تفاوت بگذريم، با اين‌گونه دعا خواندن، کاري درست نمي‌‌شود.

امام‌جمعه فولادشهر با اشاره به فراز دوم دعا اظهار داشت: وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرّ؛ اي خدا؛ من مي‌خواهم که در سايه امن تو قرار بگيرم، از هر گونه سخط و خشم و غضب تو در امان باشم. تو که از خدا انتظار داري که خدا تو را در حاشيه امن خود، حفظ کند، بندگان خدا هم بايد از دست‌تو در امان باشند، از زبلان تو در امان باشند، از تو عصباني نباشند، به ديگران آزار و اذيت نرساني، مردم از تو در امان باشند تا تو هم از عذاب و سخط الهي در امان باشي. اين امر متقابل است، شما هر گونه که با بندگان خدا رفتار کنيد، خداوند هم همان‌طور با شما برخورد خواهد کرد.

وی به فراز سوم دعا اشاره داشت و گفت: در این فراز می‌خوانیم يا مَنْ يُعْطِي الْکَثيرَ بِالقليل؛ اي خدايي که بندگان تو عمل مختصري انجام مي‌دهند اما پاداش تو صد برابر و اضعاف مضاعف است. پس ما هم بايد با بندگان خدا اين‌گونه باشيم. اگر کسي یک‌بار در طول عمر، احساني کرد، آن را فراموش نکنيم و جبران کنيم. اگر توقع داريم که خداوند در برابر کار اندک ما پاداش بي‌پايان بدهد، ما هم بايد در برابر خلق خدا اين‌چنين عمل کنيم.

حجت‌الاسلام سرافراز با بیان فراز چهارم دعا اظهار داشت: يا من يُعطي من سَئَلَه يا من يُعطي من لم يَسْئَلْهُ و من لم يَعْرِفْهُ تحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحمَة؛ اي خدايي که هم به کساني که به درگاهت مي‌آيند و طلب حاجت مي‌کنند و سئوال مي‌‌کنند، عطا مي‌کني و به کساني هم که سؤال نمي‌کنند، عطا مي‌کني. ما هم بايد اين‌طور باشيم و براي ما فرق نکند، اگر کسي از شما سؤال کرد و کمک کردي که هنر نکرده‌ايد، هنر آن است که پيشاپيش اگر مي‌داني کسي نيازمند است، بدون اين‌که او آبرويش را خرج کند و قبل از عرض حاجت، به گره‌گشايي کار او بپردازيد و بدانيد که خدا هم با شما اين‌گونه معامله خواهد کرد. نکته ديگر این‌که خداوند به کسي که او را نمي‌شناسد هم کمک مي‌کند. در احسان کردن لازم نيست که شما طرف را بشناسيد يا او شما را بشناسد، اگر مطلع شديد که حاجت‌مند ناشناسي هست، به او کمک کنيد، اين کار، يک کار خدايي است. اگر شما با خلق خدا اين‌چنين رفتار کرديد و بعد در ماه رجب اين دعا را خوانديد، آن موقع اين دعا مستجاب است؛ اما اگر اين مراحل را طي نکرديم، اين دعاها لقلقه زبان است و خداوند مي‌فرمايد: عجب بنده پرتوقعي است، تو خودت اين‌چنين با بندگان من برخورد مي‌کني آن‌وقت از من توقع کمک داري؟

وی در خطبه‌های دوم با بیان اینکه ماه رجب يكي از ماه‌های حرام است كه نبايد از فضايل و بركات عظيم این ماه غافل بشويم، گفت: از امام صادق (ع) نقل‌شده است كه پیغمبر عظیم‌الشأن (ص) فرمودند: رجب، ماه استغفار امّت من است؛ پس در اين ماه، طلب استغفار و آمرزش كنيد كه خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۷ در حال رسیدن به‌روزهای پایانى است، بیان داشت: در این روزها بررسى تحولات مهم اقتصادى و مسیرى كه اقتصاد ایران در این سال طى كرده است، قابل‌توجه و درس‌آموز است.

حجت‌الاسلام سرافراز در ادامه تأکید کرد: از این‏ رو با استفاده از تجربیات سال ۹۷، مى‏توان براى سال ۹۸ برنامه و طراحى مناسب داشت. یكى از فورى‏ترین و اصلى‏ ترین مسائلى كه امروز كشور با آن دست به گریبان است، مشكلات اقتصادى است و نمود آن را در گرانی هاى افسار گسیخته مثل قیمت‏ هاى پراید ۵۰ میلیونى و گوشت ۱۰۰ هزارتومانی شاهدیم. مسأله‏ اى كه هم براى مردم تبدیل به معضل و مشكل شده و هم مسؤولین را دچار چالش كرده است.

وی متذکر شد: از اواسط تابستان در یک‌روند افزایشى قیمت اقلام مختلف در بازار افزایش یافت. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه، یعنى تغییرات قیمت از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال، ۴۲ درصد بوده است. این میزان تورم فشار زیادى بر مردم وارد مى‏كند. خصوصاً با نزدیك شدن به شب عید كه نیاز مصرفى مردم بیشتر شده و تقاضا در بازار افزایش مى‏یابد، تورم براى مردم بسیار ملموس‏تر مى‏شود؛ و البته دشمن در این میان بسیار خوشحال است و سعى دارد به خیال خود، از این نمد كلاهى براى خود بدوزد.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر بیان داشت: در جامعه‏ اى كه میان طبقه‏ هاى گوناگون آن، فاصله معیشتى و اقتصادى وجود دارد، مسؤولان و كارگزاران باید با ساده زیستى، مرهمى بر زخم‏هاى گروه كم درآمد جامعه باشند. تنها با ساده زیستى است كه مى ‏توان، مشكلات مردم را درك كرد، با آنان هم درد و با دل كندن از زرق‌وبرق دنیا و گرفتار نشدن در پست و مقام، به مردم نزدیك شد.

وی اذعان داشت: وقتى مردم حس كنند مسؤولین نیز مانند آن‏ها طعم سختى‏ ها و مشكلات را مى‏ چشند، بدون شک بسیار راحت‏ تر با مشكلات كنار آمده و آن‏ها را تحمل مى‏كنند؛ اما بر عكس، اگر ببینند بار مشكلات صرفاً بر دوش آن‏هاست و مسؤولان كشور هیچ همراهى و دركى از آن ندارند، بى‏ شك دچار دلسردى شده و بار روانى مشكلات دو چندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئول و رئیسى در جامعه اسلامى مى‏ تواند عدالت را در حوزه مدیریت خویش برقرار كند كه درد محرومان و تهی‌دستان را درك كرده و چشیده باشد، گفت: و گرنه آنان كه حتى از دور، دستى بر آتش نگرفته‏ اند، چگونه مى‏توانند بر مشكلات و نابسامانى‏ ها چیره شوند.

حجت‌الاسلام سرافراز خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین على (ع) یكى از اصلى ‏ترین دلایل پذیرش خلافت پس از ۲۳ سال غصب خلافت از ایشان را، پیمانى مى‏ داند كه خداوند از نخبگان جامعه گرفته است كه در برابر شکم‌بارگی و افسارگسیختگى ظالمان و گرسنگى و محرومیت مظلومان سكوت نكنند. بدیهى است، كسى مى ‏تواند به این پیمان محكم الهى وفادار بماند كه خود، درد محرومان و بیچارگان را با عمق وجود كشیده و از سنخ آنان باشد. چه حكیمانه گفته‏ اند كه: «با دستمال آلوده نمى‏ توان، شیشه كثیف را پاك كرد.»

وی یادآور شد: چند روز پیش بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار ۸ ماه پیش هیئت دولت با ایشان منتشر شد. رهبر معظم انقلاب در این دیدار كه حدود دو ماه پس از خروج رسمى آمریكا از برجام انجام شده بود، نكات بسیار مهم و هشدار آمیزى را درباره اروپا بیان كرده و توصیه‏ هاى مهمى در این زمینه به دولت داشتند.

امام جمعه فولادشهر اصفهان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب امروز نه بلكه ۸ ماه پیش به‏ صراحت به آقایان دولت هشدار دادند و فرمودند؛ «كار را در محدوده‏ى مقدورات كشور با جدّیّت دنبال بكنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یك روز مشكل اقتصادى كشور را موكول كردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشكل اقتصادى كشور ما را بر طرف كند و به ما كمك قابل توجهی بكند. اروپایى‏ ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستى بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع كنند، كه اسمش همان بسته است، امّا این‏ را جزو موضوعات اصلى كشور قرار ندهید؛ بسته‏ ى اروپایى بیاید، نیاید، ما كارهایى در كشور داریم، مقدوراتى در كشور داریم، این مقدورات بایستى تحقّق پیدا كند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد كشور را به چیزى كه از اختیار ما خارج است.»

وی بیان داشت: برخى گلایه و مطالبه مى‏كنند كه چرا رهبرى به فلان قضیه ورود نمى‏كنند. خب همین ماجراى هشدار ۸ ماه پیش ایشان و پیش‌بینی‌شان درباره رفتار اروپا یك نمونه است. هشدارها در آشكارا و چندین برابر آن در خفا داده مى‏شود.

حجت‌الاسلام سرافراز ادامه داد: اما این‏كه مخاطبین چقدر به این توصیه‏ ها عمل مى‏ كنند مسأله دیگرى است كه آقایانى كه این نصایح و هشدارها را مى‏شنوند و بدون كمترین توجهى از كنار آن مى‏ گذرند باید اولاً؛ در پیشگاه پروردگار پاسخ دهند كه سخن ولی خود را مى‏ شنوند و دانسته یا ندانسته این سخنان و هشدارها را نادیده مى‏ گیرند و ثانیاً؛ اکنون‌که ۸ ماه از آن هشدارها گذشته و چندین برابر آن در مقاطع گذشته تكرار شده و مورد بى‏ توجهى قرارگرفته، باید به ملّت پاسخ دهند كه چرا این مدت كشور را معطّل تعهدهاى هیچ و پوچ اروپا كرده‏اند.

وی اضافه کرد: نكته‏ى دیگرى كه باید به آن اشاره كرد آن است كه امروز جامعه و كشور با موضوع جدیدى به نام FATF مواجه است و كار روند قانونى خود را طى كرده و اكنون در ایستگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با كمال تأسف باید گفت عده‏اى مشغول تكرار همان اشتباهات قبلى در این زمینه هستند. مشكلاتى كه در زمینه گوشت به ‏وجود آمده را به این موضوع ربط مى‏ دهند و مردم و اقتصاد را نسبت به قضیه، شرطى مى‏كنند. (خُب اگر مشکل آب با برجام حل شد! مشکل گوشت هم با FATF حل می‌شود!) انسان عاقل و فهیم باید از گذشته درس بگیرد و از یك سوراخ دو بار گزیده نشود.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: عده‏اى در این كشور عادت كرده‏ اند درباره هر مسئله‌ای هیاهو و جنجال به راه بیندازند و مسأله را از ریل كارشناسى و قانونى خارج كرده و آن را به ورطه جدل و دو قطبی‌سازی بكشانند و در نتیجه جامعه و افكار عمومى را هم دچار التهاب و انحراف كنند. عقلاى كشور باید جلوى چنین روند و رفتار خسارت بارى را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: دولت هلند در ماه گذشته در یک رفتار غیرمسئولانه دو دیپلمات سفارت جمهورى اسلامى ایران در این كشور را به اتهام واهى قتل محمدرضا صمدى معروف به كلاهى عامل انفجار حزب جمهورى اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰، اخراج کرد. جمهوری اسلامی هم از دو دیپلمات سفارت هلند در تهران در چارچوب عمل متقابل، خواسته که خاك كشورمان را ترك كنند.

وی با بیان اینکه هلند با این رفتار نشان داده كه یك كشور وابسته و بدون استقلال تصمیم ‏گیرى است كه از سوى برخى كشورهاى اروپایى، آمریكا و صهیونیست‏ ها برایش تصمیم‏ گیرى مى ‏شود. گفت: اروپایى‏ ها در حالى ایران را متهم به اقدام تروریستى مى‏ كنند كه ایران به اذعان جهانیان در ردیف اول مبارزه با تروریسم است درحالی‌که اروپا و آمریكا در ردیف اول حمایت از تروریسم هستند. به‏ عنوان نمونه كشورهایى مانند فرانسه و آمریكا میزبان گروهك تروریستى منافقین هستند. گروهكى كه دستش به خون ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه آغشته است.

حجت‌الاسلام سرافراز در پایان اضافه کرد: بدون شک اخراج دیپلمات‏ هاى هلندى، حق مسلّم جمهورى اسلامى در قبال رفتارهاى نادرست و غیرقانونی هلند است. این اقدام جمهورى اسلامى پاسخی قاطع به آن‌هایی است كه همچنان در توهُم رفتارهاى غیر منطقى و غیر اصولى علیه ملت ایران هستند و در این‏راه، بازیچه صهیونیست‏ ها و آمریكا شده و استقلال خود را قربانى زود گذر روابط با آمریكا و رژیم صهیونیستى ساخته‏ اند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+