اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15718084   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 20  دقیقه

مسئولین کشور توصیه‌های دلسوزانه مقام معظم رهبری را آویزه گوش کنند/ پاكستان در مقابل توطئه عربستان و امارات هشیار باشد/ سند 2030 شرط لازم براى بهبود زندگى است ولى شرط كافى نيست

مسئولین کشور توصیه‌های دلسوزانه مقام معظم رهبری را آویزه گوش کنند/ پاكستان در مقابل توطئه عربستان و امارات هشیار باشد/ سند 2030 شرط لازم براى بهبود زندگى است ولى شرط كافى نيست

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در آيين عبادي سياسي این هفته نماز جمعه فولادشهر با تسلیت رحلت آیت‌الله مؤمن از فقهای شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «باعظمت‌ترین جهادها، جهاد با نفس است، چون نفس انسان این‌طور است که خیلی انسان را به بدی وادار می‌کند» (ارشاد القلوب/1/98)؛ یعنی نفس انسان مدام به ما دستور می‌دهد و همۀ دستوراتش هم بد و غلط است.


وی افزود: تنها مسیر رسیدن به کمال و تقرب به خداوند و تنها مسیر تأمین منافع دنیوی و اخروی انسان و تنها مسیر نجات جوامع بشری از ظلم و ستم، این است که انسان با «برخی» از تمایلات خود که به آن هوای نفس گفته می‌شود مخالفت و مقابله کند؛ و این مبارزه با هوای نفس تا آخر زندگی انسان ادامه دارد.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر لنجان تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در ادامه روایت می‌فرماید: «نفس انسان به شر و کار بد رغبت دارد» یعنی نفس انسان به کارهای بد رغبت دارد و تمایلش به سمت شر و بدی است. لذا اگر این کار بد را نتوانست انجام دهد و با مانعی مواجه شد، به سراغ یک کار بد دیگر می‌رود و متوقف نمی‌شود. حضرت در ادامه می‌فرماید: «نفس انسان به شدّت میل به شهوات دارد و وقتی به کار خوب می‌رسد سنگین است و سختش می‌آید انجام دهد و نفس انسان آرزوهای زیاد دارد» متأسفانه مردم داشتن آمال و آرزوهای زیاد را چیز بدی نمی‌دانند، به حدّی که تفریح‌گاه مردم شده‌اند، در حالی که آمال و آرزوها از تولیدات خبیث نفس هستند.

وی بیان داشت: آرزو موجب می‌شود مهم‌ترین واقعه‌ای که در زندگی همۀ ما اتفاق می‌افتد را نبینیم. لذا اکثر لحظات زندگی ما طوری سپری می‌شود که انگار هیچ‌وقت قرار نیست بمیریم! چه می‌شود که ما به مرگ فکر نمی‌کنیم؟ آمال و آرزوهای ما این کار را می‌کنند. چون آمال همچون یک حجاب باعث می‌شوند انسان اجل و مرگ خود را نبیند. اگر مرگ را ببینیم و باور کنیم، فرقی نمی‌کند زمان این مرگ نزدیک باشد یا دور باشد؛ حتی اگر به ما تضمین بدهند صد سال دیگر می‌میریم، باز هم لحظه‌ای از یاد مرگ غافل نخواهیم شد.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) در ادامه روایت می‌فرماید: «نفس انسان‌دوست دارد که انسان اهوال و مواقع خطرناک پیش روی خود را فراموش کند» منظور از اهوال، هول و تکان‌های مهمی است که در زندگی انسان پیش می‌آید، از اهوال مرگ گرفته تا اهوال روز قیامت؛ یعنی نفس انسان به او می‌گوید «این اهوال را فراموش کن تا راحت زندگی کنی! مرگ را فراموش کن تا راحت زندگی کنی!» حضرت در ادامه می‌فرماید: «نفس انسان ریاست را دوست دارد و طالب راحتی است» نفس انسان او را به راحت‌طلبی دعوت می‌کند، لذا باید برنامه داشته باشیم که روز و شب، نفس خودمان را از راحت‌طلبی جدا کنیم. حضرت در پایان می‌فرماید: «خداوند متعال در قرآن از زبان حضرت یوسف (ع) می‌فرماید: نفس، امارۀ به بدی‌ها است مگر اینکه خدا رحم کند» یعنی انسان هرچقدر در مبارزه با این نفس سرکش تلاش کند، باز هم معلوم نیست از پسِ این نفس بربیاید، لذا باید از شر این نفس سرکش به خداوند پناه ببرد.

وی ادامه داد:‏ در خصوص لزوم مبارزه با هوای نفس و آثار و فواید مجاهدۀ با نفس، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «بهترین و باارزش‌ترین عمل آن عملی است که خوشت نیاید»(نهج‌البلاغه/حکمت 249) خداوند انسان و حیوان را (به تعبیری) برعکس هم ساخته است؛ به حیوان الهام شده که از هر چیزی خوشش آمد، به‌سوی آن برود، لذا اگر حیوان به سمت چیزی که خوشش آمد حرکت کند درست عمل کرده است؛ اما دربارۀ انسان برعکس است؛ یعنی هر چیزی که از آن خوشت آمد نباید به سمت آن بروی! در اینجا، نقش ایمان به خدا این است که هم به ما برنامه می‌دهد و هم وعده‌های خوب آخرتی می‌دهد تا در این مسیر روحیه و انرژی بگیریم. امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق شناخت وظیفه و عمل به وظیفه عنایت فرماید.

امام‌جمعه فولادشهر در ابتدای خطبه‌های دوم با بیان اینکه خدای متعال در سوره احزاب آیه 71 می‌فرماید: تقوای الهی را در رفتار، در گفتار، حتی در پندار خود باید رعایت کنیم، یعنی مراقب باشیم در رفتار خود، در کردار و گفتار خود، از رضای الهی و حق، تعدّی و تجاوز نکنیم، بیان داشت: قول سدید یعنی استوار و درست حرف بزنیم.

وی ادامه داد: این‌جور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن‌کس از جاده حق، تجاوز کنیم. این ظلم است و نباید ظلم کرد، به هیچ‌کس نباید ظلم کرد. قول سدید، سخنی است که برای خدا بر زبان جاری شود؛ یعنی جدای از اینکه باید به حقّ بیان شود و صحیح باشد، باید با انگیزۀ صحیح هم باشد و برای خدا باشد و به امر خدا باشد.

حجت‌الاسلام سرافراز خاطرنشان کرد: مثلاً اگر کسی غیبت کند، سخنش قول سدید نیست هرچند راست بگوید. یکی از مفاهیم دینی که وزن بسیار بالایی دارد و باید به یک فرهنگ بلکه یک ضرورت فرهنگی تبدیل شود و باید به یک مطالبۀ اولیۀ فرهنگی در جامعۀ اسلامی تبدیل شود و در نتیجه، موضوع اول امربه‌معروف و نهی از منکر قرار گیرد، مفهوم «قول سدید» است.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار ۲۹ بهمن با هزاران تن از مردم آذربایجان شرقى به مناسبت سالروز حماسه مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، به چند نكته مهم و كلیدى اشاره كردند. اول: تشكر دوباره از ملت ایران براى حضور کم‌نظیر و معجزه‌آسای خود در راهپیمایى ۲۲ بهمن امسال که حضرت آقا فرمودند: گزارش‏ها و ارزیابى‏ ها نشان مى‏ دهند در اكثر شهرهاى كشور حضور مردم نسبت به سال‏هاى قبل، بیشتر و متراكم‏ تر بوده است كه با همه ‏ى وجود از مردم سپاسگزارى مى‏كنم.

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: نكته مهم دیگرى كه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند، بحث امنیت و بهاى گزاف آن بود. ایشان با اشاره به شهادت جمعى از پاسداران مدافع امنیت در اقدام تروریستى جاده خاش-زاهدان فرمودند: «این شهادت‏ها باید ما را هوشیار و آگاه كند كه امنیت كشور به قیمت خون بهترین جوانان كشور به دست مى‏ آید و همه باید قدردان این جان‏فشانى‏ ها باشیم.»

وی گفت: امنیت ‏بى‏ نظیر امروز كشور در این دریاى متلاطم منطقه كه هر گوشه آن‌یک جنگ و آشوبى برپاست، آسان و رایگان به دست نیامده، چه جان‏ها و جوان‏هاى عزیزى در این راه فدا مى‏ شوند تا ۸۰ میلیون جمعیت این كشور در آرامش و بدون دغدغه به كار و فعالیت خود بپردازند.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: این نعمت امنیت، جاى شكر و قدردانى بسیار دارد اما متأسفانه عده قلیلى كه در سایه همین امنیت در حال زندگى و فعالیت هستند و شاید به شهرتى هم رسیده باشند، كارهایى مى‏كنند و حرف‏هایى مى ‏زنند كه خون به دل حافظان امنیت و خانواده شهداى این راه‏ می‌کند. این چتر امنیت بر سر همه گسترده شده و همه با هر سلیقه و گرایشى اگر اندكى انصاف داشته باشند، باید قدردان آن باشند.

وی با اشاره به سومین نكته بیانات رهبر فرزانه انقلاب اظهار داشت: در مورد سیاست خارجى و توصیه حساس و مهم ایشان به مسئولان در این زمینه است که فرمودند: تكلیف آمریكایى ‏ها كه مشخص است زیرا شمشیر را از رو بسته ‏اند اما باید مراقب اروپایى‏ ها بود زیرا آن‏ها نیز با خدعه عمل مى ‏كنند. من به مسؤولین و دولتى ‏ها نمى‏ گویم چه كنند اما باید بنشینند، فكر كنند و به‏ گونه‏ اى عمل كنند كه فریب آن‏ها را نخورند و به امید آن‏كه حالا كارى بكنیم، خودشان و ملت را دچار مشكل نكنند.

وی با بیان اینکه بدعهدى و خدعه اروپا مربوط به این چند ماه و چند سال نیست و سابقه‏ اى طولانى و مفصل دارد. ادامه داد: یك نمونه آن مذاكرات اوایل دهه ۸۰ با (سه كشور انگلیس، فرانسه و آلمان) درباره مسائل هسته‏ اى است كه منجر به توافق سعدآباد شد. ایران مثل همیشه به تعهدات خود پایبند بود و غنى‏ سازى را تعلیق كرد اما اروپایى‏ها جز دادن مشتى وعده توخالى و وقت‌کشی كار دیگرى نكردند و در نهایت اعلام كردند ایران اصلاً نباید فعالیت هسته ‏اى داشته باشد، حتى از نوع صلح ‏آمیز! از این ماجرا اگر عقب‏ تر برویم، مى‏ رسیم به ۸ سال جنگ تحمیلى.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر لنجان متذکر شد: اروپایی‌ها در این جنگ كجاى ماجرا بودند؟ به ایران اجازه نمى‏ دانند سیم خاردارى را كه خریده بود از خاك آن‏ها عبور دهد و به داخل ایران بیاورد اما در مقابل فرانسه پیشرفته‏ ترین جنگنده‏ هایش را به صدام داد، آلمان مواد شیمیایى براى ساخت بمب شیمیایى داد، انگلیس تانك‏ هاى مدرن داد و هر طور توانستند از رژیم بعث عراق حمایت كردند.

وی بیان داشت: هر جا آمریكا و اسرائیل علیه ایران وارد عمل شده و موضعى گرفته ‏اند، اروپا هم با آن‏ها همراه و هم‌آواز شده است. بخش قابل‌توجهی از این همراهى همان‏ طور كه خانم مركل صدراعظم آلمان اعتراف دارد به دلیل یكى بودن اهداف است.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: یک‌بخشی هم به این بر می‌گردد كه اساساً اروپا اختیار و هویت مستقلى از خود در برابر آمریكا ندارد. ترامپ این وابستگى را عریان و آشكار كرده است و علناً به اروپایى‏ ها توهین مى‏ كند و آنان را تحقیر مى‏ كند. اروپا ۷۰ سال است (از بعد جنگ جهانى دوم) عملاً در چنبره آمریكاست و به قول یكى از اندیشمندان برجسته روابط بین ‏الملل، آمریكا با اروپا مثل پا درى رفتار مى ‏كند!

وی اضافه کرد: از چنین اروپاى بد عهد، خدعه گر و وابسته‏ اى چه انتظارى مى‏ توان داشت؟ انتظار داشته باشیم كه مقابل تحریم‏ هاى آمریكا علیه ایران بایستد؟!

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: لذا مسئولین کشور از تجربه گذشته درس بگیرند و توصیه‌های دلسوزانه مقام معظم رهبری را نصب العین و آویزه گوش کنند و مراقب باشند فریب اروپایی‌ها را نخورند و خودشان و ملت را دچار گرفتاری و مشکل نکنند.

وی در خصوص سفر ولیعهد عربستان به پاکستان گفت: محمد بن سلمان با سفر به پاكستان سعى دارد برنامه ‏هاى ضد امنیتى خود علیه ایران را با شدت بیشترى دنبال كند. انجام حادثه تروریستى در سیستان چند روز قبل از سفر بن سلمان به‏ خوبى مؤید این است كه باید شاهد فعال شدن بیش از بیش گروه‏هاى تروریستى در مناطق شرقى ایران بود. * بن سلمان در حال خرید پاكستان براى مشاركت در جنگ یمن است

حجت‌الاسلام سرافراز اظهار کرد: یكى دیگر از اهداف بن سلمان از سفر به پاكستان تلاش براى مجاب كردن این كشور به مشاركت فعال در ائتلاف ضد یمنى است. عربستان تلاش زیادى داشته تا پاكستان را در جنگ یمن با خود همراه كند اما در نزدیك به ۴ سال گذشته موفق نبوده است. بحران اقتصادى پاكستان باعث شده تا بن سلمان با یك قرارداد سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلارى به‏ نوعى اسلام‌آباد را وام‌دار خود كند. در واقع مى‏ توان گفت بن سلمان در حال خرید پاكستان براى مشاركت در جنگ یمن است.

وی ادامه داد: بین همسایگانى كه دور تا دور ایران را احاطه كرده‏اند بدون شک یكى از بزرگ‌ترین و پرقدرت‌ترین همسایگان كه اتحاد آن با ایران مى ‏تواند ضربه‏ هاى سنگینى به غرب و دست‌نشانده‌های دول غربى در منطقه بزند، پاكستان است.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: در سال‏هاى گذشته تنها در سایه همكارى اطلاعاتى ایران و پاكستان بسیارى از گروه‏هاى تروریستى متلاشى شده‌اند و در صورت پایان این همكارى، پاكستان نیز بار دیگر به دوران ناپایدار سیاسى - امنیتى گذشته باز گردد و این به‌هیچ‌وجه آن چیزی نیست جمهورى اسلامى ایران امروز از روابط خود با همسایه خود مى‏ خواهد. کشور پاكستان باید در مقابل توطئه عربستان و امارات بسیار هشیار باشد.

وی در ادامه با اشاره به چند مناسبت گفت: سه‌شنبه 7 اسفند ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) است. دخترى كه فرزندى مهربان براى پدر، همسرى دلسوز و فداكار براى شوهر و مادرى كامل براى فرزندان خود بود. به همین دلیل است كه روز ولادت آن بانوى آسمانى، با ابتكار حضرت امام خمینى (ره) روز زن و تجلیل از مقام مادر نام‌گذاری شده است.

امام‌جمعه فولادشهر بیان داشت: از مهم‏ترین نقش‏ه های زن در كانون خانواده، نقش همسرى است. حضرت زهرا (س) در این جایگاه به بهترین شكل نقش خود را ایفا نمودند که وقتى پیامبر از امیرالمؤمنین سؤال كردند كه على جان، همسر خود فاطمه را چگونه یافتى؟ فرمودند: «فاطمه بهترین یاور من در اطاعت الهى است.» یعنى فاطمه به‏ عنوان یك همسر به‏ گونه‏ اى ایفاى نقش مى‏ كند كه یارى‏ كننده همسر خود، در اطاعت الهى مى‏شود و این‏ گونه مسیر اطاعت را براى شوهر هموار مى ‏سازد و خود نیز به‏ واسطه عمل به این رسالت، رستگار مى‏ گردد.

وی خاطرنشان ساخت: این بانوى نمونه اسلام توانست با رفتار درست خود، فضایى شاد و باصفا را براى همسر خود فراهم نماید كه حضرت على (ع) درخصوص تأثیر این فضا مى‏ فرمودند: «هر وقت به منزل مى ‏آمدم و چشمم به فاطمه مى‏ افتاد، غم عالم را فراموش مى‏ كردم

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: همچنین ایفاى نقش مادرى توسط حضرت زهرا (س) که از مهم‏ترین و تأثیرگذارترین نقش‏ه اى زن در خانواده و اجتماع است و تربیت کامل‌ترین انسان‏هاى تاریخ بشریت یعنى امامان شیعه حضرت امام حسن و امام حسین (ع) و بانویى بزرگوار همچون حضرت زینب (س) ثمره عینى و بارز آن هستند.

به هر تقدیر وجود ویژگى‏ هاى برجسته در شخصیت حضرت زهرا (س) ایشان را همچون پدر بزرگوارشان، به «اسوه ه‏اى حسنه» براى تمامى انسان‏ها و نه‌تنها زنان عالم تبدیل مى‏ كند. پیشاپیش این روز خجسته و با عظمت را به همه زنان و مادران عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: چهارشنبه 8 اسفند روز امور تربیتی و تربيت اسلامى‏ است. در 8 اسفند 59 ش «ستاد امور تربیتی» در مدارس کشور به همت شهیدان رجائی و باهنر تأسیس شد. در واقع امور تربیتی صدقه جاریه شهیدان رجایی و باهنر است. *سند 2030 بر خلاف قانون اساسى و دين ماست

امام‌جمعه فولادشهر لنجان گفت: مهم‌ترین اهداف تشکیل امور تربیتی حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش‌های انقلاب در مدارس و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی است؛ بنابراین باید به مسائلى كه در تعلیم و تربیت الهى و اسلامى مدنظر است و در كلام و آموزه ‏هاى اولیاى دین و متون دینى بیان شده، در نظام تربیتى كشور توجه شود و از شیوه‏ هاى تربیتى غربى و الگوهاى مصوب آن‏ها همچون سند ۲۰۳۰ پرهیز شود و اگر با سند 2030 مخالفت می‌شود به این دلیل است که این برنامه آموزشی با تربیت دینی و فرهنگ اسلامی ما سازگار نیست. سندی که بر خلاف قانون اساسى و دين ماست.

وی متذکر شد: برنامه ۲۰۳۰ تأكيد فقط بر آموزش است در حالى كه آموزش، شرط لازم براى تغيير و بهبود زندگى است ولى شرط كافى نيست. انسان امروز بيش از گذشته در كنار آموزش، نيازمند معنويات، اخلاق و ارزش‏ها و به‏ طوركلى «تربيت» است، كه اين موضوع عنصر گمشده در برنامه آموزش ۲۰۳۰ است.

دوشنبه 6 اسفند سالروز شهادت سردار «حمید باكری» قائم‏ مقام لشكر 31 عاشورا در جزیره مجنون (1362 ش) و چهارشنبه 8 اسفند هم سالروز شهادت حاج حسین خرازی فرمانده لشگر 14 امام حسین (ع) 1365 به روان پاک و مطهر این شهدای عزیز و شهدای تروریستی اخیر و تمامی شهیدان و امام شهیدان سلام و درود و صلوات می‌فرستیم.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+