اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/2/25    کد خبر: 15726568   در دسته بندی علمی نوشته شده توسط جویا
زمان تقریبی مطالعه: 6  دقیقه

یادداشت؛

خلاقیت، دانش، اقتصاد در ایران

خلاقیت، دانش، اقتصاد در ایران

  یک مدرس دانشگاه گفت: خلاقیت، ایده و نوآوری مسیری است که می‌توان به‌عنوان محرک چرخ اقتصاد از آن یاد کرد. نوآوری به معنای جاری‌سازی ایده‌های ناب در راستای تولید کالا یا ارائه خدمات است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، سید محمدرضا حسینی علی‌آبادی نویسنده و مدرس دانشگاه طی یادداشتی با عنوان « خلاقیت، دانش، اقتصاد» آورده است؛
خلاقیت، ایده و نوآوری مسیری است که می‌توان به‌عنوان محرک چرخ اقتصاد از آن یاد کرد. نوآوری به معنای جاری‌سازی ایده‌های ناب در راستای تولید کالا یا ارائه خدمات می باشد و در بسیاری از موضوعات، از نوآوری تحت عنوان آفریدن، به وجود آوردن، عامل ایجاد ارزش یاد کرد که در همه ابعاد و جوانب زندگی انسان، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. 
از ذهن های خلاق و پویا، ایده های نو و نابی نشات می گیرد که با مطالعات کارشناسانه بر روی آن و در صورت توجیه پذیر بودن، می توان ایده را به مرحله اجرا رساند تا بازار هدف از کالا یا خدمات مورد نظر بهره مند شود و این است کلید اصلی رشد اقتصادی هر کشور. 
زیرا که محصولی تولید یا ارائه شده است که بر مبنای خلاقیت بوده است، بدیع بوده و خریدار دارد. چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی. لذا به اعتقاد بسیاری از مدیران سازمان های پیشرو، رشد اقتصادی در گرو خلق ایده و جاری سازی بهینه آن می باشد که نقشی کلیدی در "اقتصاد نوآوری" داراست. 
زیرا همانند یک زنجیره، تمام ایده‌ها، فرآیندها، محصولات و استعدادهایی که توسط صنایع خلاق ایجاد می‌شوند، بهره‌وری را در داخل و خارج از جامعه افزایش می دهد. نویسنده کتاب «آشنایی با صنایع خلاق: از تئوری تا عمل» در چشم‌انداز ارتباط میان خلاقیت و بازار کسب‌ و کار بر اهمیت بازاریابی، تبلیغات و توزیع، می‌نویسند: «بازاریابی، تبلیغات و توزیع، به دو دلیل از منظر خلاقیت مهم هستند: اول آنکه، برای یک فرد یا یک سازمان خلاق محور، بسیار مهم است که محصول آن، پس از ارائه و معرفی، توسط بازار هدف پذیرا و درک شود و دوم آنکه، بازاریابی و تبلیغ محصولات، نشان‌دهنده‌ بخش قابل توجهی از صنایع خلاق است.
امروزه خلاقیت و ایده های ناب، تنیده در موضوع مهمی به نام علم و دانش است. به اعتقاد بسیاری از کارآفرینان مطرح دنیا، در شرایط کنونی اقتصاد دنیا، سازمان و جامعه ای موفق است که زود به علم و دانش دست یابد و خود را اصطلاحا به روز نگه دارد. لذا تولید محصولات دانش محور جامعه را به سمت اقتصاد دانش محور سوق می دهد که پدیده ای نوظهور و در راستای انقلاب صنعتی چهارم است.
 بی‌شک تولید از عوامل اصلی بر رشد مولفه‌های اقتصادی هر کشور است که در صورت رعایت اصول و استانداردهای مربوط می‌تواند آثار مثبتی در جوامع و توسعه کشورها داشته باشد. صنایع خلاق بر اساس خلاقیت، دانش و تجربه پدید آورندگان خود متکی هستند و اصلی‌ترین وجه تمایز آن‌ها منحصر به‌فرد بودن آن‌ها نسبت به یکدیگر است، اگرچه در برخی از محصولات همچون پلتفرم‌ها ممکن است شبیه یکدیگر یا اصطلاحاً Me Too  باشند اما با این حال می‌توان به واسطه مولفه ای، آن‌ها را متمایز دانست. 
در دنیای امروز هوش مصنوعی، در حال ایفا کردن نقش مهمی است و تا کنون عملکرد بسیار خوبی داشته و توجه علم و صنعت را به خود جلب کرده است به خصوص در حوزه های نظامی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی. در آینده ای نزدیک هوش مصنوعی و فناوری های مرتبط با آن از عناصر قدرت کشورها محسوب خواهند شد که به وضوح خلاقیت، دانش و اقتصاد را در کنار یکدیگر می توان مشاهده کرد.
شتاب روزافزون پیشرفت‌های جدید در فناوری‌ها و ابزار‌های هوشمند، پویایی صنایع خلاق را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و به نقل از گریس گیبسون نویسنده کتاب خلاقیت در محیط‌های پیرامونی می‌گوید: خلاقیت سوخت اقتصاد معاصر است. اقتصاد خلاق، طیف وسیعی از صنایع خلاق را در بر می گیرد و جزء ضروری رشد، اشتغال و تجارت بین‌المللی در عصر جهانی امروز است. 
طی سال‌های گذشته شعارهای همانند اشتغالزایی دانش‌بنیان، اشتغال پایدار و تولید و مباحث دیگری همچون رونق تولید، جهش تولید و... مطرح بود، و امسال یک موضوع با عنوان مهار تورم مطرح شد. این موضوع به آن معنا است که تورم یکی از مهمترین مشکلات کشور است و حتی در مسائل اجتماعی مردم اثر آن دیده می‌شود. 
به طو کلی بهبود و تحول موضوعی است که به کوتاه مدت ارتباطی ندارد، بلکه مقوله‌ای مستمر و زمان‌بر است و در بلند مدت می‌تواند اثرات خود را در توسعه اقتصادی کشور نشان دهد و این مهم محقق نمی شود مگر با بهره گیری از عنصر خلاقیت و دانش روز تا بتواند یا فرصت هایی را خلق نماید و یا از فرصت ها خلق شده بتواند نهایت بهره را ببرد. 
هرگاه فاکتورهای اقتصادی در شرایط ریسک و عدم ثبات قرار گرفتند سبب فرار سرمایه یا حرکت به سمت سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری سوداگرانه و غیرمولد شده است. لذا باید توجه بیشتری به عدم انحراف حوزه سرمایه و اقتصاد به بخش‌های غیرمولد از طریق دولت و دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد تا توسعه در اقتصاد کشور محقق شود.


 

مرتبط با جغرافیای تهران با کلید # #خلاقیت #نوآوری #دانشگاه #ایران #جویا #اخبارعلمی
ما را دنبال کنید:
+