به گزارش
پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجتالاسلام مسعود سرافراز در خطبههای این هفته نماز جمعه شهر فولادشهر اظهار کرد: پیامبر اعظم اسلام (ص) میفرماید: «
أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ» بدترين دشمنان انسان در درون خود انسان است که همان نفس انسان است. وجود این نفس هم بین دو پهلوی توست. این نفس ترکیبی از شکم آزاد و شهوت آزاد است. مایه تمام گناهان، شکم و شهوت است. این دو، شریک یکدیگر هستند، شکم باید با لذّت و ولع بخورد و پُر شود، قدرت این غذا در بدن پخش شود، یک بخشی هم به غریزۀ جنسی و شهوت تبدیل شود.
وی افزود: پیغمبر عظیمالشأن اسلام (ص) میفرماید: نفس، دشمنترین دشمنانت است، یعنی غیر از این دشمن با هر دشمنی میتوانید صلح کنید و مسلمانش کنید، میتوانید قانعش کنید، ولی تا زمانی که فعالیت و میدان در دستش است، با تو دشمنی میکند و از همه دشمنان سختتر است.
امامجمعه فولادشهر اصفهان ادامه داد: دشمنیاش هم این است که این دو عضو تو را از آدمیت میاندازد و راه بهشت را به رؤیت میبندد و هفت در جهنم را به رؤیت باز میکند. ترکیبی از شکم و شهوت در وجود ما تشکیل یک قدرت دادند، هم فرمان سخت و دائمی به گناه میدهند و هم سیر نمیشوند.
وی یادآور شد: شیخ حُرّ عاملی (ره) در «وسائل الشیعه» نقل میکند رسول خدا از یک جنگی بر میگشتند، همینطور که پیامبر سوار بر مرکب هستند و بهطرف مدینه حرکت میکنند، یکمرتبه فرمودند: «
رَجَعنا مِن الجِهادِ الاصغر»، ما داریم از یک جهاد کوچکتر برمیگردیم «
و بَقِیَ علینا الجِهادُ الاکبر» اما مسئولیت جنگ بزرگتر بر عهده ما مانده که باید سراغ این جنگ بزرگتر برویم. و آن جنگ بزرگتر، «جهاد النفس» جنگیدن با شکم و شهوت است.
* شکم از انسان اختلاس میلیاردی میخواهد؛ شهوت هم زنا
وی با بیان اینکه شکم و شهوت از انسان چه میخواهند؟ گفت: شکم از انسان، ربا، رشوه، غصب و اختلاس میلیاردی میخواهد. شهوت هم از انسان زنا میخواهد؛ لذا باید بایستید و بجنگید چون هر چه به او بدهید چاقتر میشود و بر تو مسلطتر میگردد و به اوضاع شهوترانان و شکمچرانان دچار خواهید شد.
حجتالاسلام سرافراز تأکید کرد: ما اکنون در یک جنگ بزرگتر مسئولیت داریم، پیغمبر فرمود؛ که جلوی خواستههای شکم و شهوت که خواستههای نامشروع است بایستیم، اگر نفس یا شکم تربیت نشود، انسان را از پا درمی آورد.
وی بیان داشت: در زمینه تسلیم هوای نفس شدن به نمونهای از تاریخ اشاره میکنم؛ ابیعبدالله (ع) به عمر سعد فرمود: این استان ری را که به تو وعده دادند، بعد از کشتن من به آن نمیرسی و یک گندم آن منطقه را نمیخوری.
خطیب نماز جمعههای فولادشهر تصریح کرد: عمر سعد برای شکم میرفت، میخواست با استانداری میلیاردر شود و به کوفه برگردد. وگرنه عاشق خدمت به مردم و عدالت نبود که قبول کرد استانداری را به من بدهید و من میروم این هفتاد و دو نفر را میکشم. معلوم میشود قبولش برای نفس اماره و برای شکم و شهوت بود.
وی خاطرنشان کرد: عمر سعد پیر هم نبود، جوان بود، کربلا به سی سال نرسیده بود این ملعون ازل و ابد، فکر میکرد میرود استانداری و میلیاردر میشود، میآید دختر بخواهد بگیرد، زن بخواهد بگیرد، هر نوع شهوترانی بخواهد بکند، میدان برایش باز است.
حجتالاسلام سرافراز گفت: امام حسین (ع) فرمود: گندم ری را نمیخوری، به مسخره به ولیالله الاعظم گفت: ما جو هم بخوریم بس است. به جو هم نرسید. این خطر «اعدا عدوک» است. «
اعدا عدوک نفسَک التی بین جنبیک» این شکموهای بنیامیه و بنیعباس و شکموهای روزگار ما حاضر هستند برای شکم، ابیعبدالله (ع) را بکشند، اگر گیرش نیاوردند حاضرند هدفش را بکشند.
وی با بیان روایتی از امام علی (ع) بیان داشت: امیرالمومنین (ع) حاکم یک کشوری است که 10 برابر کشور ماست، استانهای آن مصر، شام، فلسطین، ایران و عراق بود. نماز مغرب و عشا را در مسجد کوفه به جماعت خواند و بیرون آمد. هوا داشت تاریک میشد، در مسیر خانه قصاب به او گفت؛ که آقا تشریف بیاورید نیم یا یک کیلو گوشت از ما بخرید ببرید، ما هم میخواهیم در مغازه را ببندیم و پیش زن و بچه برویم. حضرت فرمود: پولندارم. گفت: آقا نسیه ببر. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: بین دو نسیه گیر هستم، یکی گوشت تو را ببرم، ممکن است تا یکی دو ماه دیگر پول گیرم نیاید تا نسیه تو را بپردازم، باید راهم را عوض کنم شبها و روزها که خجالتزده تو نشوم، تو هم اینگونه فکر نکنی کسی که مقدس و متدین است پول ما را نمیدهد. نسیه دیگر شکمم است که به او بگویم حال که گوشت گیرت نیامده، صبر کن. این شکم با من خیلی خوب میسازد، اگر تا یک سال هم گوشت به او ندهم با من دعوا نمیکند و ناله نمیزند. من بین این دو نسیه، شکمم را انتخاب میکنم و از تو خداحافظی میکنم و میروم. شکمی که مقید به ادب الهی است قدم صاحبش را برای گناه پیش نمیبرد، شهوت مقید به ادب الهی نیز قدم صاحبش را برای هیچ گناه غریزهای پیش نمیبرد.
خطیب نماز جمعههای فولادشهر در خطبههای دوم اظهار داشت: چندی پیش مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه با بیان حدیثی گهربار از پیامبر گرامی اسلام درباره «اثرات و تبعات اخروی ریاست»، به شرح این حدیث و لزوم پرهیز انسان از تلاش برای دستیابی به «ریاست» مگر در مواقع تکلیف پرداختند.
وی تصریح کرد: نکته مهم و قابل تأمل در این حدیث نورانی این است که تبعات اخروی ریاست چنان سنگین است که آدم عاقل نهتنها به دنبال آن نمیرود، بلکه از آن فرار نیز میکند!
حجتالاسلام سرافراز ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری؛ «اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً اینجوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً (دستبسته) می آورند؛ این چیز خیلی مهمی است.»
وی گفت: آموزههای دینی تأکید دارند پست و مقام در اداره جامعه و حکومت بهمثابه امانتی الهی باید تلقی گردد که فقط افراد شایسته و صاحب صلاحیت در دو عرصه نظری و عملی می توانند آنها را احراز نمایند.
امامجمعه فولادشهر اصفهان بیان داشت: امام علی (ع) در حکم خود به افراد در دوران حکومت و صدارت به این جمله تأکید میفرمودند؛ که این پست و مقام برای تو طعمه تلقی نگردد بلکه این امانتی الهی است که بر گردن تو نهاده شده است. (
نهج البلاغه- نامه ۵)
*واقعه «كشف حجاب» ازجمله وقایع دردناك و عبرتانگیز تاریخ ایران است
وی اضافه کرد: ازجمله وقایع دردناك و عبرتانگیز تاریخ ایران كه در كارنامه ننگین رژیم وابسته پهلوى ثبتشده است، واقعه «كشف حجاب» است. این واقعه به دنبال تصویب قانون كشف حجاب در ۱۷ دى ۱۳۱۴، به دستور رضاخان صورت گرفت و بهموجب آن زنان و دختران ایرانى از داشتن حجاب اسلامى منع شدند.
حجتالاسلام سرافراز تأکید کرد: رضاخان كه از سوى غرب و با هدف از پیش برنامهریزیشده دولت هاى استعمارى به قدرت دستیافته بود، تجددگرایى و تضعیف ارزشهاى دینى را سرلوحه برنامه هاى نوسازى فرهنگى خود قرارداد و طى اقداماتى مخالفت و مبارزه عملى خود با اسلام و فرهنگ و سنن اسلامى جامعه را از سال ۱۳۰۷ آغاز كرد.
وی گفت: با تصویب و اعلام قانون کشف حجاب، مأموران شهربانى مجرى این قانون شدند و با تمامى زنان به صورت جدى و با خشونت بسیار برخورد مى كردند تا آنجا كه در معابر، پاسبانها از اهانت و كتك زدن به زنهایى كه چادر داشتند با نهایت بى پروایى و بیرحمی فروگذار نمىكردند.
خطیب نماز جمعههای فولادشهر خاطرنشان ساخت: كشف حجاب و سایر اعمال ضد دینى كه با نداى جلوگیرى از عقبماندگی همراه بود، نهتنها درخت دانش و ترقى كشور را بارور نساخت، بلكه باعث بحرانهاى بزرگ اجتماعى، اقتصادى و سیاسى در كشور شد.
وی ادامه داد: این راهبرد غرب همچنان ادامه دارد و در جامعه كنونى شاهد آن هستیم كه این كشورها براى اجراى برنامه نفوذ و استحاله خود، مقابله با حجاب و عفاف را در دستور كار خود قرار داده و با استفاده از ابزارهاى جدید رسانهاى این نقشه را عملیاتى مىكنند.
وی یادآور شد: چنانكه امروزه به اشكال گوناگونى همچون «كمپین دختران خیابان انقلاب»، «چهارشنبه هاى سفید» و مواردى از این قبیل، شاهد ترویج آزادى هاى غربى هستیم تا از این مسیر مطالبه عمومى در میان بانوان براى بى حجابى به صورت عمومى شكل گیرد.
حجتالاسلام سرافراز با بیان اینکه 19 دیماه 1356 یكى از روزهاى مهم انقلاب اسلامى و آغازى دوباره بر حركت طوفانى مردم براى براندازى نظام شاهنشاهى بوده است. گفت: این روز كه قیام خونین مردم قم و دفاع جانانهى آنها از حریم امام (ره) محسوب مىشود، دورانى جدید را در نهضت اسلامى رقم زد. به تعبیر مقام معظم رهبری؛ اگر به لوازم سنت الهى یعنى «ایستادگى، بصیرت و عملِ در لحظه نیاز»، عمل كنیم قطعاً همانند پیروزى انقلاب اسلامى مى توان بر این جبهه گسترده استکبار غلبه كرد.
*درس ۱۹ دى 56 شناخت طرح و برنامه دشمن بود
وی با تأکید بر اینکه درس ۱۹ دى براى امروز ما شناخت طرح و برنامه دشمن است. تصریح کرد: مردم قم در شناخت طراحى تبلیغاتى دشمن براى صدمه به حیثیت و آبروى امام و نقشهاى كه دربار سلطنتى براى جنگ روانى علیه امام كشیده بود موفق بودند.
امامجمعه فولادشهر اصفهان گفت: مردم قم توانستند طرح و برنامهى دشمن را بهخوبى بشناسند و با حركت صحیح خود آن را بىاثر كنند. درك نیاز زمانه؛ بصیرت و شناخت دوران، شناخت طرحهاى دشمن، توكل و امید به آینده، مجاهدت، ایستادگى و خستگیناپذیری كه درسهاى ۱۹ دى بودند هنوز نیز راه پیروزى ملت ایران در مقابل آمریكاى جنایتكار و طرحهاى تبلیغاتى و اتهامات و تهمت هاى آنها علیه نظام اسلامى است.
وی یادآور شد: در ماجراى مربوط به دانشگاه آزاد و تلاش ضدانقلاب براى تبدیل آن به یك آشوب و فتنه اى امنیتى، سه ضلع قابلمشاهده است كه هرکدام نقش خود را بازى كرده و البته مكمل یكدیگرند؛ ۱- جریان خاص سیاسى داخلى ۲- دشمن خارجى یا همان ضدانقلاب ۳- فضاى مجازى و رسانه هاى ظاهراً بیصاحب!
*جریانی كه ۳ دهه مدیریت دانشگاه آزاد را دردست داشته باید پاسخگو باشد
حجت الاسلام سرافراز بیان داشت: ضلع اول؛ جریانى است كه به دلایل سیاسى با مدیریت جدید دانشگاه آزاد سر ناسازگارى دارد. این جریان كه تا چند سال پیش این دانشگاه را سهمالارث خود مى دانست با تغییرات جدید، دستش از این اموال كلان عمومى كوتاه شده و جان باختن دانشجویان را فرصتى مغتنم براى تسویهحسابهای خود با مدیریت دانشگاه آزاد مى بیند.
وی گفت: این جریان توجه ندارد و البته تجاهل مىكند كه اساساً اگر اقدام غیرقانونى و با زور و فشار آنها نبود، این واحد دانشگاهى در محلى مرتفع (بیش از ۱۸۰۰ متر ارتفاع) و غیرقانونى و ناایمن ساخته نمىشد تا زمینهساز چنین حادثه تلخى شود. پس اگر بنا به پاسخگویى باشد، اولازهمه خود این جریان كه ۳ دهه مدیریت دانشگاه آزاد را در دست داشته، باید پاسخگوى این مسأله و مسائلى از این دست باشد.
وی ادامه داد: ضلع دوم؛ جنجالسازى دشمن و ضدانقلاب است و همانطور كه اشاره شد، هر اتفاق ریز و درشتى را براى خود فرصت مىبیند؛ تجمعات صنفى، مطالبات اقتصادى، اعتراضات اجتماعى و... فرصتى هستند تا جریان ضدانقلاب را سوار بر موج آن نماید. از نظر این ضلع، باید این جزایر پراكنده را به هم وصل كرده و بهسوى ساختارشكنى و آشوب سوق داد.
*فضای مجازی کشور بی در و پیکر است
خطیب نماز جمعههای فولادشهر تأکید داشت: ضلع سوم؛ ماجرا فضاى مجازى و شبكه هاى اجتماعى هستند كه به عنوان ابزار اصلى ضلع دوم عمل مىكنند. شبكه هاى اجتماعى ظاهرى فریبنده دارند. اخبار را آزادانه و بهسرعت منتشر مى كنند و هر كس مى تواند خود یك رسانه باشد. اما مشكلى در این میان وجود دارد. كاربرى در تلآویو یا تیرانا (محل نگهدارى منافقین در آلبانى) پشت میز كارش نشسته و درحالیکه قهوه مى نوشد توئیت مى كند که جوّ خیابان انقلاب بهشدت امنیتى است اما دانشجویان شجاعانه علیه رژیم شعار مى دهند و مردم در حال پیوستن به آنها هستند! دشمن، دشمن است و از او توقعى نیست.
وی خاطرنشان کرد: فضاى مجازى نیز دنیایی بیدر و پیكر است كه در جمهورى اسلامى با شعار دروغین آزادى بیان از هرگونه نظارتى مى گریزد و مسؤولان مربوطه گویا خیال اقدامى در این زمینه را ندارند.
*تسویهحسابهای سیاسى از طریق جنجالآفرینی و آشوب طلبى، سرآغاز فتنه است
حجتالاسلام سرافراز با بیان اینکه روى سخن با ضلع نخست ماجراست، گفت: ۱۰ سال پیش كشور به دلیل یك دروغ و لجاجت و اصرار به ادامه آن، گرفتار فتنهاى بزرگ شد كه شاید برخى تبعات و خسارات آن هرگز قابل جبران نباشد. آیا آن فتنه نباید مایه عبرت شود؟ تسویهحسابهای سیاسى از طریق جنجالآفرینی و آشوب طلبى، سرآغاز فتنهاى است كه شاید آغازش در اختیار سیاسى بازان باشد اما ادامه و پایانش در اختیار آنان نخواهد بود و از جایى به بعد، ممكن است دشمن سوار ماجرا شده و قضیه را هدایت كند.
*دولت ترامپ کاملاً منفعل و فشل شده است
وی اضافه کرد: یکی از پرسشهای کلیدی است که به ویژه در روزهای اخیر و همزمان با اعلام ناگهانی دولت ترامپ مبنی خروج نیروهایش از سوریه و عراق، کماکان در محافل سیاسی و رسانهای مطرحشده و به بحث گذاشته میشود. این است که: آمریکا دارد چه میکند؟! دولت ترامپ برخلاف تبلیغات، القائات و توئیتهای گستردهای که در خصوص موفق آمیز بودن سیاست هایش راه انداخته است، به یک دولت کاملاً منفعل و فشل چه در عرصه سیاست خارجی و چه در حوزه سیاست داخلی تبدیلشده است.
خطیب نماز جمعههای فولادشهر ادامه داد: در اینکه ترامپ تاجر کارکشتهای است و تا حدودی زیادی نیز معادلات جهان سیاست را می شناسد شکی نیست، ولی این زرنگی و چالاکی نمیتواند سیستم و ساختاری را که در حال سقوط از هژمونی سیاسی و تجاری است نجات بخشد.
*آمریکا دچار افول نرمافزاری و سختافزاری شده است
وی گفت: باید بپذیریم که آمریکا دچار افول نرمافزاری و سختافزاری شده است. آمریکا دیگر آن آمریکای سابق که زمانی حرف اول را در دنیا میزد و ارادهاش بر هر ارادهای در چهارگوشه جهان برتری و غلبه داشت و بیش از ۶۰ درصد اقتصاد دنیا را به دوش کشیده بود، نیست.
*آمریکا امروز یکی از مقروضترین کشورهای دنیاست
حجتالاسلام سرافراز تصریح کرد: امروز آمریکا، دیگر نه قطب برتر، که یکی از دهها قطب برتر اقتصاد دنیاست. آمریکا امروز یکی از مقروضترین کشورهای دنیاست. مزیت ها و برتری های نظامی دیرینه آمریکا رو به ضعف قرار دارد.
وی ادامه داد: در فناوریهای مهم و حساس نظامی و غیرنظامی، کشورهای متعددی وجود دارد که گوی سبقت را از آمریکا ربودهاند. یکی از وعده های مهم ترامپ در نطقهای انتخاباتیاش این بود که من از افول آمریکا جلوگیری می کنم!
امامجمعه فولادشهر اصفهان اظهار داشت: ترامپ در طول نزدیک به دو سال ریاست جمهوریاش هر چه در توان دارد را برای محقق ساختن این وعده انتخاباتی به کار بسته است. از کم کردن هزینه های سیاست خارجی تا خروج از برخی کنوانسیون های مهم و شناختهشده بینالمللی که برای آمریکا بار مالی دارد تا انعقاد قراردادهای چند صد میلیاردی تسلیحاتی، از نقطهنظری خاص همه و همه در راستای تقویت آمریکا و جلوگیری از افول این کشور بوده است. اما این سیاست ها نهتنها جواب نداده است بلکه بیشازپیش آمریکا را دچار افول نموده است.
وی گفت: اینکه ترامپ در سیاست جدیدی شروع به کاستن از شمار نیروهای نظامی آمریکایی از خاورمیانه (جایی که منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا در آن مهم قلمداد میشود) نموده است، در حقیقت دست و پا زدن دیگری برای جلوگیری و به تأخیر انداختن افول آمریکاست، که این نیز نتیجه معکوس خواهد داد.
حجتالاسلام سرافراز ادامه داد: اینجاست که باید پرسش اول را با این پرسش جایگزین کنیم که واقعاً چه بر سر آمریکا آمده است؟ به هر حال این واقعیت را در وهله نخست باید آمریکایی ها بپذیرند که رو به افول نهادهاند؛ واقعیتی که دولتمردان آمریکا حتی دوست ندارند جامعه داخلی آمریکا از آن مطلع باشد لذا آن را از مردمان خود پنهان ساختهاند.
انتهای پیام/ج