به گزارش پایگاه خبری
صدای جویا، فرهاد قنبری طی یک یادداشتی به نام «تبدیل سوژه متفکر به موجودی مصرفکننده» آورده است؛ سرمایهداری توانسته است انسان را به موجودی مصرفکننده صرف تقلیل دهد، موجودی که هویت و هستی خود را نه از طریق تفکر و تعقل در خویشتن و جهانی که در زیست میکند بلکه از طریق مصرف مداوم کالاهایی که هر روز با شکل و ظواهر فریبنده عرضه میشود تعریف میکند.
امروز افراد با مارک لباس، مبلمان و پرده منزل یا مدل موبایل و خودروهایشان خود را تعریف میکنند. به عقیده هربرت مارکوزه «اتومبیل سرکوبگر نیست، دستگاه تلویزیون سرکوبگر نیست، لوازمخانگی سرکوبگر نیستند، اما اتومبیل، تلویزیون و لوازمی که بر اساس الزامهای مبادله سودآور ساخته میشود، به جزئی جدایی نا شونده از وجود مردم، جزئی برای «تحقق بخشیدن» به وجودشان مبدل شدهاند، ازاینرو، مردم باید بخشی از وجود خویش را در بازار بخرند، این موجودیت به مفهوم تحقق سرمایه است»
در واقع کالاها نه بهعنوان ابزاری در خدمت انسان بلکه به شکل معرف و هویتبخش انسانها درآمدهاند. امروزه جوان کارگری که درآمد ماهیانه او کمتر از دو میلیون تومان است در همان شب عروسی خود مجبور است پولی معادل درامد یک سال یا بیشتر خود را جور کند (به هر طریقی که شده وام و قرض و...) تا صرف این نمایش و خرید هویت خود بکند، خرج بیجایی (مانند آرایش و لباس عروس، آتلیه، اجاره و تزئین ماشین و امثالهم) که در همان شب دور ریخته میشود و پس از آن همان کارگر میماند و قسطهایی که باید با سگ دو زدن و اضافهکاری پر شود (فروش همان تایمی که در ابتدای زندگی مشترک لازم بود تا در کنار هم سپری کنند).
این شیوه زیست انسان امروزی است، انسانی که در چنبره سرمایهداری به اسارت گرفتهشده و یاد گرفته است که هویت خود را هر روز با خرید کالاهای جدید شکل دهد.
تصویر: صف خرید آخرینمدل گوشی موبایل در تهران
انتهای پیام/ج